Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)
Údaje o firmách  |  05.05.2022 11:09:20

Zalando padá do ztráty, lidé kvůli inflaci přestávají nakupovat zejména oděvy a obuv střední cenové kategorie. Mohou se „ulouct“ po slevách

Lidé mají kvůli inflaci méně peněz, takže přestávají nakupovat oblečení a obuv střední cenové kategorie, plyne z dnes zveřejněných údajů společnosti Zalando. Ta je největším provozovatelem e-shopů s oblečením a obuví v Evropě, od roku 2018 působí také v Česku.

V Česku letos oděvy a obuv zdraží nejvýrazněji od 90. let. Lidé v ČR přitom v uplynulém čtvrtstoletí byli zvyklí na jen drobné nárůsty cen oblečení a obuvi. A protože byl růst mezd citelně rychlejší než růst cen oblečení a obuvi, reálně – ve vztahu k výši průměrné mzdy v ČR – tyto položky od počátku milénia zlevnily o desítky procent. Jinými slovy, za průměrnou mzdu si člověk koupil v roce 2021 opravdu znatelně více obuvi nebo oděvů než za průměrnou mzdu v roce 2000.

Jenže i segment oblečení a oděvů neblaze zasahuje současná prudká celoevropská inflační vlna. Lidé po celé Evropě, včetně ČR, se podle Zalanda mohou doslova „utlouct“ po slevách. O slevové nabídky je větší zájem než před nástupem inflace. Navíc opadá zájem o oděvy a obuv střední cenové kategorie. Zajímavé přitom je, že sháňka po luxusním zboží nejvyšší cenové kategorie nijak neopadá.

Zdá se tedy, že současná inflační krize nejhůře doléhá na střední vrstvy. Nejen v Česku, ale i jinde v Evropě. Tyto vrstvy se musí uchylovat k nákupu toho nejlevnějšího oděvního zboží nebo nejlacinější obuvi. Bohatí lidé přitom nadále nakupují, jak byli zvyklí. Ti se totiž mohou lépe než střední třída popasovat s růstem cen energií, pohonných hmot, bydlení nebo i potravin. Prostě proto, že si díky nadprůměrnému příjmu vytváří tlustší finanční polštář, jenž ochraňuje jejich životní úroveň právě i v době rapidní inflace.

Celkově ovšem tržby, jež firma Zalando rovněž zveřejnila dnes, zaostaly za očekáváním. Firma se propadla do nejhlubší ztráty od prvního čtvrtletí 2020, kdy ji dolů stáhla tehdy začínající pandemie. Její akcie se dnes v reakci propadly o skoro pět procent. Důvodem propadu je celkově neuspokojivá poptávka po oblečení a obuvi v celé Evropě. Ale také to, ani firmy jako Zalando, jež kvůli inflaci mají vyšší náklady, nejsou s to přenášet veškeré své takto rostoucí náklady na zákazníky.

Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na: www.trinitybank.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688