Jak se bránit podvodům v bankách? Je to více než snadné!
Phishing, vishing, catfishing, a kdoví, co ještě. Světem se už mnoho let šíří pokusy o podvod, pomocí kterého si podvodník přijde na naše peníze uložené na našem účtu v bance.
Mnoho lidí už podlehlo sladkému nebo extrémně důvěryhodnému vábení podvodníků, které skončilo jak jinak než vybíleným účtem. Podvodníci k tomuto účelu využívají e-mail, chaty sociálních sítí, komunikační platformy, klasické telefonáty, dokonce i bazarové prodejní portály - jak se nedávno ukázalo u případů několika inzerentů na vinted.cz (samotný bazar je v tom docela nevinně, jen byly využity jeho možnosti).
Jenže jak se všem těmto pokusům ubránit, a tím umožnit bance nebo záložně, aby peníze udržela v bezpečí?
Je to až nevyslovitelně snadné. Jediný bezpečnostní pokyn, který si musíme být schopni zapamatovat, je následující: přístupové údaje k účtu (uživatelské jméno a heslo) nebo PIN karty se zadávají jen a pouze:
- na stránkách banky (nejčastěji když jdete do bankovnictví z počítače)
- v aplikaci banky, kterou jste si stáhli ze stránek banky (když jdete do bankovnictví z mobilu)
- případně na přepážce kamenné pobočky vaší banky (či koutku v supermarketu).
Nic víc vědět nemusíte, a budete v bezpečí. Opravdu.
Napsáno jinými slovy: přístupové údaje k účtu nebo ke kartě nepatří do telefonního hovoru, nepatří na stránky s divnou adresou, na které vás zavedl link z mailu, z Messengeru, z prodejního portálu… Jediné, nad čím možná váháte, je webová adresa banky aneb jak poznat, že jste opravdu na stránkách své banky. Pojďme si to naprosto názorně předvést:
Jak poznat, že jste na stránkách banky?
Pokud vám přijde email, v němž se tvrdí, že se máte překliknout na stránky banky, a tam zadat své přístupové údaje, okamžitě jej smažte, případně ho nahlaste (přepošlete) své bance s žádostí, aby se k němu vyjádřila. S největší pravděpodobností totiž nevede na stránky banky. Ale jak to poznat?
Každá banka má svou webovou adresu, která se musí promítnout i do adresy internetového bankovnictví. Ať je v adresovém řádku uvedena jakákoliv URL adresa, vždycky v něm musí být obsažena základní adresa vaší banky. Namátkou vybírám z nabídky běžných účtů mBank a ČSOB pro konkrétní ukázku.
Poznámka: co je adresový řádek? Nejčastěji ho najdete na horní části obrazovky - zde je napsáno místo na webu, kde právě jste. Jestli máte jako domovskou obrazovku nastaven třeba Seznam, je v adresovém řádku po otevření „internetu“ vždycky napsáno https://www.seznam.cz/.
V čem se musí shodovat základní adresa banky a jejího internet bankovnictví?
Například pokud jste na stránkách mBank, v adresovém řádku bude napsáno: https://www.mbank.cz/. Jakmile kliknete na bankovnictví této banky, adresa se změní následovně: https://online.mbank.cz/cs/Login. Důležité je, že v adrese zůstalo „mbank.cz“. To je její jádro, její doména, na které jediné bude opravdové internetové bankovnictví této banky.
V případě ČSOB je tomu obdobně. Webová adresa banky je https://www.csob.cz/portal/. Jakmile se přesunete na stránky bankovnictví, bude v adresovém řádku toto: https://identita.csob.cz/prihlaseni/#csob-ib. Opět trochu změna v adrese, ale to důležité v ní zůstalo: „csob.cz“.
Proto i když náhodou na link v emailu kliknete a necháte se přenést na stránky banky, podívejte se na adresový řádek. Velmi pravděpodobně v něm nebude základní webová adresa vaší banky. Ihned prchejte pryč - a email rovnou nahlaste, třeba vaší bance. Ta už bude vědět, co s ním dál. Nejste si jistí, jakou webovku vaše banka vlastně má? Nahlédněte na seznam bank - webovka se ukáže po kliknutí na název banky.
Co vám banka napíše emailem, jistě napíše i do online bankovnictví!
Kdybyste si přece jen nebyli jistí, zda je to v adresovém řádku v pořádku, vše ukončete, email zavřete a běžte do online bankovnictví tak, jak do něj chodíte vždy - tedy od základu přes banku nebo v mobilu skrze aplikaci banky. Proč?
Protože co vám banka poslala emailem, to vám jistě napsala i do zpráv v bankovnictví. Tady si můžete se snadno ověřit, jestli email, který jste měli otevřen, byl opravdu od vaší banky, či nikoliv. Z bankovnictví též snadno kontaktujete pracovníka banky - a na email se můžete zeptat i přímo jeho.
Problém nastane, pokud si stáhneme vira
Trochu jiné kafe je, pokud si nerozvážným kliknutím na přílohu nebo na odkaz na „video“ v chatu stáhnete vir. Ten se pak postará o to, aby se podvodník dozvěděl, jaké jméno a heslo zadáváte, když se přihlašujete do banky. Co s tím? Tady pomůže jen přeinstalace systému, nejlépe pod dohledem někoho, kdo ví, jak na to. O průběžném zálohování dat mluvit snad už netřeba.
Co jsou phishing, vishing nebo catfishing?
Ještě si objasněme pojmy, kterými jsou útoky na peníze pojmenovávány.
- phishing je v podstatě podvodný email nebo zpráva v chatu, v SMS, tzv. věrohodně se tvářící podvod. Jeho cílem je navést vás na místo na webu, kam vy sami a zcela dobrovolně zadáte přístupové údaje k vašim účtům nebo ke kartám
- vishing je úplně stejný, ale zde je komunikačním kanálem telefonní hovor (voice phishing)
- catfishing - tady jde o podvod z trochu jiného hrníčku, ale o peníze na jeho konci můžete přijít také - někdy dokonce i o mnohem víc. Podrobnosti najdete například na Wikipedii, sem uvedu jen základní info o catfishingu, v němž jde o peníze. Kontaktuje vás neznámá osoba, vede s vámi příjemný rozhovor, kde vám lichotí, vychvaluje vás, zajímá se o vás. Pak si vyžádá kontakt na WhatsApp nebo jinou aplikaci, ke které se přihlašuje pomocí telefonního čísla. A začne taneček okolo vašich peněz - v mnoha podobách. Od žádosti o peníze na pomoc ze svízelné situace až po postupné vyloudění přístupových dat k účtu nebo ke kartě.
Lenka Rutteová
Lenka se zaměřuje na projekty v oblasti podpory finanční gramotnosti, zejména v osobních financích. Tématy, kterým se věnuje, jsou zejména půjčky, spoření, banking, kolektivní investování, či pojištění, zkrátka vše, v čem by se měl běžný občan být schopen (po finanční stránce) zorientovat. Během doktorátu na EkF VŠB-TU Ostrava a po jeho získání působila jako odborný asistent na téže fakultě, po mateřských dovolených se již plně věnuje psaní textů převážně z oblasti financí. Potkáte ji v magazínech zaměřených na finanční gramotnost, například na Hyperfinance.cz.
Bezvafinance s.r.o.
Společnost Bezvafinance s.r.o. je samostatným online zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů s licencí od České národní banky, soustředí se však i na ostatní osobní finance - ať už je to půjčka, hypotéka, spoření nebo pojištění. Cílem společnosti je nabídnout uživatelům možnost srovnávat nabídky ze světa osobních financí snadno, rychle a online. Jedním ze základních pilířů společnosti je vzdělávání široké veřejnosti na poli osobních financí a zvyšování finanční gramotnosti.
Více informací na https://www.bezvafinance.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz