Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Osobní finance  |  29.04.2022 15:05:05

Češi vydávají více za jídlo, domácnost i mazlíčky. Šetří naopak na dárcích a o něco méně rovněž spoří.


Data ze srovnání struktury výdajů uživatelů bankovnictví CREDITAS ukazují, že zdražování začíná mít výrazný vliv na spotřebitelské chování. V porovnání letošního a loňského prvního kvartálu nejvíce narostly výdaje spojené s domácností, a to o 38 %. Vliv na to má jak zdražování energií, tak růst cen stavebních prací a materiálů, nábytku a vybavení domácností. O 14 % vzrostly výdaje za potraviny a domácí mazlíčky. Méně peněz Češi vydávali naopak za dárky, a to o čtvrtinu. O 16 % méně prostředků si odkládali na úspory.

CREDITAS banking automaticky řadí realizované výdaje do kategorií. Díky tomu bylo možné srovnat ve vybraných kategoriích celkový objem plateb na začátku roku 2022 a 2021.

„Češi dál nadprůměrně spoří, ale ve srovnání s loňským prvním kvartálem byl přírůstek úspor nižší. Roli v tom samozřejmě hraje snížení objemu peněz, které je možné v časech rostoucí inflace vůbec uspořit. Někteří stále ještě váhají i kvůli důsledkům situace na Ukrajině s dlouhodobějšími investicemi a zaměřují se primárně na termínované, respektive spořicí vklady,“ vysvětluje hlavní ekonom CREDITAS Petr Dufek.

Nadprůměrný růst výdajů za potraviny, který výrazně přesahuje inflaci (na konci 1.Q byla 6,7 %), lze přiřadit nejen jejich zdražení, ale také tomu, jak se lidé vrátili do hypermarketů, kde nákupy spadají do kategorie „potraviny“. V prvním kvartále roku 2021 byly přitom nákupy značně omezené lockdownem.

Pokles celkového objemu výdajů se dotkl položky dárků. Souhrnně na ně šlo o 27 % méně. Zajímavé je, že pokles počtu kupovaných dárků byl nižší, jen zhruba pětinový. „Zjednodušeně můžeme říct, že Češi v prvním kvartálu kupovali méně dárků, ale o něco dražších než před rokem,“ upřesňuje Zdeněk Grossmann, ředitel digitálního bankovnictví CREDITAS.

Celkově data ukazují na to, že inflace do značné míry mění spotřebitelské chování a pravděpodobně ještě dál měnit bude. Podíl nákladů spojených s bydlením letos a nejspíše i v příštím roce výrazně vzroste na úkor výdajů, které domácnosti v posledních letech směřovaly do oblasti volného času či úspor.

Agregovaná data odrážejí reálné výdaje klientů CREDITAS s běžným účtem, tedy cca 150 tisíc lidí z celé České republiky. Zatímco statistici srovnávají cenu stále stejného spotřebního koše, kde má každé zboží svou váhu, databankovnictví CREDITAS ukazují, o kolik více celkově lidé vydávají v jednotlivých kategoriích. Zjednodušeně: jde o součet všech výdajů v daném období, které spadají do dané kategorie.


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688