Přeprava vlastními silami nebo externě? Na co nezapomenout při rozhodování
Slibně
rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že
by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží nebo
komponentů potřebných pro výrobu. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si
mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího
zajištění těchto služeb je však více.
Při
rozhodování, zda přepravu outsourcovat, anebo ji řešit interně, je třeba
zvážit řadu pro a proti. Někdy není lehké uvědomit si všechny
souvislosti, které jsou důležité pro to, abychom se rozhodli správně.
Lukáš
Novotný, obchodní ředitel Geis CZ, která pomáhá s přepravou a skladováním
zboží začínajícím firmám i velkým korporacím, k tomu uvádí: „Velmi
často se stává, že firmy zpočátku neumí správně vyhodnotit náklady na interní
zajištění dopravy, obvykle je podhodnocují.“
Sami se však
podívejte na to, co je důležité při rozhodování zvážit:
1. Zaměření na business
Abyste měli čas a prostor věnovat se pravému jádru vašeho podnikání,
outsourcing je ideální volbou. Nepotřebujete žádné nové zdroje nebo kapacity a
zůstáváte maximálně flexibilní ve vašem oboru.
Zpozornět by však měly firmy, u kterých hrozí prozrazení know-how.
2. Změny v poptávce a sezónnost
V dnešní době je také velmi důležité myslet na rychlé změny
v poptávce, ať už její růst, nebo, bohužel, i pokles. Jak budete reagovat
v případě prudké změny v poptávce? Jak se poperete se sezónními výkyvy? Nebude
vám chybět nebo naopak přebývat personál a technika?
Jelikož se fixní náklady na dopravu outsourcingem přemění na variabilní,
využitím externího dopravce můžete mít o starost méně.
Lukáš Novotný z firmy Geis CZ přibližuje pohled leadera na českém
trhu: „Naše kapacity jsou díky rozsáhlé síti poboček, technickému zázemí,
technologiím a dalším zdrojům natolik rozsáhlé, že bez problémů dokážeme
pokrývat sezónní i jiné nečekané výkyvy. Covid nám v tomto směru přinesl
další nové zkušenosti.“
3. Technické a technologické zázemí
Skladové
zázemí, vozový park a jeho modernizace, sledování novinek na trhu, špičkové
technické vybavení, využívání nejnovějších technologií, optimalizace procesů,
riziko výpadku v případě poruchy zařízení nebo vozidla − to vše výrazně
ovlivňuje náklady a čas na přepravu jedné zásilky.
Dokážete
posoudit, co vše potřebujete a zvládnete zajistit vlastními silami? Kolik vás
bude vybrané řešení stát? A kolik by stálo u specializované firmy? Víte, jaký
přepravní servis očekává váš zákazník? Dokážete mu ho nabídnout?
4. Personální zajištění
Pohled z hlediska personálu, jeho kvalifikace a kapacity, je velmi
podobný, jako je tomu u ostatních zdrojů. Profesionální přepravce dokáže
zajistit téměř vše, na co pomyslíte. Rozmyslete si, co konkrétně potřebujete,
kolik vás to bude stát a zda je reálné to zvládnout interně.
Kolik pracovníků budete potřebovat? Celý rok/měsíc/týden je poptávka
stabilní, nebo musíte řešit výkyvy? Co když někdo onemocní? Má váš zaměstnanec
umět zvládat běžnou agendu a k tomu občas zařídí něco ohledně přepravy,
nebo se specializuje pouze na přepravu? Umíte si takového zaměstnance udržet,
aby poskytoval vašim zákazníkům prvotřídní službu?
5. Možnost rozšíření kapacit
Představte si situaci, kdy se váš business rozjel do nečekaných rozměrů.
Jistě máte velkou radost, zároveň na vás čeká spousta nových výzev.
„Přesně v tuto chvíli nás oslovuje nejvíce firem a
žádají nás o pomoc s přepravou ať už palet nebo celých vozů, zároveň
hledají i nové možnosti skladování. Stále častěji potřebují zařídit třeba celní
administrativu nebo řeší, jak zboží balit úsporněji a rychleji“ říká Lukáš Novotný z Geis
CZ.
A co nenadálé výzvy? Kvůli krizi v námořní dopravě Geis svým klientům začal nově poskytovat i možnost kamionové přepravy z Číny. Cesta trvá kolem 20 dní, někdy i méně. Když zákazník spěchá, ale nechce se mu vynakládat nemalé prostředky na leteckou přepravu, volí tuto možnost. Dokážete vaše zboží přepravit do Číny nebo zpět sami?
6. Speciální a nestandardní služby
Potřebujete i něco navíc? Umíte si s tím poradit sami, potřebujete
konzultaci, nebo přímo poskytnutí odborné služby?
Jde o speciální obalový materiál, nestandardní palety, služby copackagingu,
služby s přidanou hodnotou (VAS), dokončovací výrobní práce? Nebo něco jiného?
Velcí přepravci jsou obvykle na tyto situace dobře připraveni.
Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly ze společnosti Geis CZ, přibližuje, co vše je možné: „Přeprava křídla ultralehkého letadla do zámoří nebo součást turbíny remorkéru o hmotnosti 56 tun? My si poradíme skutečně se vším.“
Ve světle všech aspektů rozhodování je třeba dobře posoudit celkovou
nákladovou náročnost, ale také neekonomická kritéria, jako například
administrativní zátěž a možnost jejího zvládání.
U specializovaných firem se často můžete těšit i na spolehlivost a férový vztah. Zásadní jsou však zkušenosti, které jsou tím, co významně urychluje a zlevňuje celý proces. Někdo jiný za vás totiž už mnohokrát vyzkoušel, co funguje a co ne. Jak říká obchodní ředitel společnosti Geis CZ Lukáš Novotný: „Největší hráč na trhu neznamená nutně továrnu s unifikovaným a nepružným produktem či službou. My si naopak na individualizovaném přístupu zakládáme. Nechceme, aby naši klienti byli jen číslem ve skladu. Řešíme vždy to, co potřebují zákazníci, a tomu se plně přizpůsobujeme. S našimi kapacitami to není nic těžkého. Navíc se vždy snažíme zákazníkům i poradit, protože jimi vybrané řešení nemusí být dle našich zkušeností vždy to nejefektivnější.“
Lukáš Novotný
Lukáš Novotný se ve světe logistiky pohybuje od roku 2002. Od té doby prošel různými pozicemi v rámci obchodního oddělení – od obchodního manažera přes key account manažera až po obchodního ředitele. A práce je stále jeho koníčkem. „Kdyby mi někdo v době, kdy jsem studoval, řekl, že budu pracovat v logistice, nevěřil bych mu. Byla to vlastně náhoda, ale šťastná,“ říká Lukáš Novotný.
Geis CZ s.r.o.
Společnost Geis CZ, s.r.o. zajišťuje komplexní logistické služby od kusové, paletové, celovozové až po leteckou a námořní přepravu. Dále kontraktní logistiku včetně vývoje a výroby obalů, jednoduché skladování i specializované logistické projekty. Na českém trhu působí více než 30 let a zaměstnává téměř 1 000 pracovníků.
Více na https://www.geis.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz