Změny v podmínkách pro provozování silniční nákladní dopravy od 21. (22.) 5. 2022 - DŮLEŽITÉ
Upozornění dopravního úřadu na změny týkající se provozování silniční nákladní dopravy malými i velkými vozidly s účinností od 22. 5. 2022, respektive 21. 5. 2022
Vzhledem k množícím se dotazům ze strany dopravců a blížícímu se termínu, kdy se zásadním způsobem mění podmínky pro provozování silniční nákladní dopravy především malými vozidly, tj. vozidly nad 2,5 t a do 3,5 t, Krajský úřad Ústeckého kraje, odbor dopravy a silničního hospodářství, zveřejňuje informační dopisy Ministerstva dopravy, jež se týkají právě těchto změn.
Z uvedených dopisů se považuje za důležité zdůraznit následující skutečnosti:
a) podnikatelé v silniční dopravě, kteří již provozují silniční dopravu velkými i malými vozidly
• Podnikatelé, kteří již provozují silniční dopravu malými i velkými vozidly od 21. 2. 2022 nadále splňují zvláštní podmínky pro provozování silniční dopravy velkými vozidly, ale nově, a to i bez novely zákona o silniční dopravě, i malými vozidly v mezinárodní dopravě.
• Těmto podnikatelům je možno na žádost vydat opisy eurolicence na malá vozidla v mezinárodní dopravě, pokud je ohlásí dopravnímu úřadu a pokud na ně prokáží finanční způsobilost.
• Na opisy eurolicence vydané pro malá vozidla v mezinárodní dopravě se zapíše zvláštní poznámka „? 3,5 t“, přičemž platnost těchto opisů se stanoví shodně s eurolicencí; vydat je lze již od 21. 2. 2022.
• Zvláštní poznámka „? 3,5 t“ se na opis eurolicence zapíše v RPSD v poli „Poznámka pro tisk opisu eurolicence“.
b) podnikatelé v silniční dopravě, kteří provozují silniční dopravu pouze malými vozidly, a kteří budou provozovat silniční dopravu malými vozidly v mezinárodní dopravě
• Na podnikatele, kteří doposud provozují silniční mezinárodní nákladní dopravu výhradně vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti nepřesahující 3,5 tuny určenými k přepravě zvířat nebo věcí, se nařízení (ES) č. 1071/2009 bude vztahovat až od 22. 5. 2022, nařízení (ES) č. 1072/2009 od 21. 5. 2022.
• Na provozování silniční dopravy malými vozidly v mezinárodní dopravě se budou vztahovat všechny zvláštní požadavky pro přístup k povolání podnikatele v silniční dopravě upravené nařízením (ES) č. 1071/2009, a to usazení, dobrá pověst, finanční a odborná způsobilost. Nařízení nečiní mezi požadavky kladenými na podnikatele (provozující silniční dopravu výhradně velkými vozidly, nebo výhradně malými vozidly v mezinárodní dopravě), žádné rozdíly stran konkrétního obsahu těchto požadavků s výjimkou výše finanční způsobilosti.
• S ohledem na výsledky vyplývající z jednání s MPO bude následně poskytnuto metodické stanovisko k jednotnému postupu vůči těmto podnikatelům. Prozatím je nutno zdůraznit, že na tyto podnikatele se nařízení (ES) č. 1071/2009 vztahuje až od 22. 5. 2022.
Evropská komise poskytla Ministerstvu dopravy výkladové stanovisko spočívající v tom, že všechna malá vozidla v mezinárodní dopravě musí být při provozování silniční dopravy spadající do působnosti nařízení (ES) č. 1072/2009 vybavena opisem eurolicence obsahujícím zvláštní poznámku „? 3,5 t“.
V případě podnikatelů v silniční dopravě provozované velkými vozidly, tedy vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny určenými k přepravě zvířat nebo věcí (dále jen „velká vozidla“), a zároveň rovněž i malými vozidly v mezinárodní dopravě, se zvláštní poznámka „? 3,5 t“ zapíše pouze na opisy eurolicence, vydané pro malá vozidla v mezinárodní dopravě, která byla dopravnímu úřadu ohlášena, a pro která byla prokázána finanční způsobilost ve výši 900 EUR.
Samotnou eurolicencí bude tento uvedený podnikatel v silniční dopravě disponovat nadále jednou (původní), přičemž zvláštní poznámka na ní uvedena nebude. V případě podnikatelů v silniční dopravě provozované toliko malými vozidly v mezinárodní dopravě se pak zvláštní poznámka „? 3,5 t“ uvede jak na opis eurolicence, tak na eurolicenci samotnou.
Odlišná situace však nastává v případě vozidla, jehož nejvyšší povolená hmotnost přesahuje 2,5 tuny, avšak nepřesahuje 3,5 tuny, tedy v případě samotného malého vozidlo v mezinárodní dopravě, které je však používáno v jízdní soupravě, jejíž celková nejvyšší povolená hmotnost již přesahuje 3,5 tuny.
V tomto případě se nejedná o malé vozidlo v mezinárodní dopravě, ale o velké vozidlo, které musí být vybaveno opisem eurolicence bez zvláštní poznámky „? 3,5 t“, a tento opis musí být předložen při kontrole. Podnikatel v silniční dopravě pak může na jedno vozidlo disponovat pouze jedním opisem eurolicence.
Pokud bude podnikatel v silniční dopravě provozovat dopravu shora uvedeným vozidlem, a to s i bez zapojení přípojného vozidla, musí splňovat všechny požadavky, jako by vozidlo provozoval v jízdní soupravě vždy. V takovém případě musí být již podle platného znění zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a souvisejících právních předpisů držitelem
• koncese pro silniční dopravu v rozsahu předmětu podnikání „Silniční motorová doprava - nákladní provozovaná vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny, jsou-li určeny k přepravě zvířat nebo věcí“ a
• eurolicence a opisu eurolicence bez omezení a zvláštní poznámky „? 3,5 t“, tedy je povinen pro uvedené vozidlo prokázat finanční způsobilost ve výši 5000 EUR, resp. 9000 EUR, pokud by se jednalo o jediné vozidlo.
Obrátí-li se na dopravní úřad žadatel o vydání eurolicence, který žádá pro vozidlo, jehož nejvyšší povolená hmotnost sice přesahuje 2,5 tuny, avšak nepřesahuje 3,5 tuny, které je však používáno v jízdní soupravě, jejíž celková nejvyšší povolená hmotnost již přesahuje 3,5 tuny, musí splňovat všechny uvedené požadavky, jako by toto vozidlo provozoval v jízdní soupravě vždy.
Shrnutí postupu vůči podnikatelům, kteří provozují malá vozidla, a kteří hodlají provozovat pouze silniční dopravu malými vozidly v mezinárodní dopravě, který bude aplikován do nabytí účinnosti novely zákona o silniční dopravě:
• Pro vydání eurolicence a možnosti provozovat silniční dopravu v souladu s nařízením (ES) č. 1072/2009 tak musí podnikatel v silniční dopravě, který hodlá provozovat toliko silniční dopravu malými vozidly v mezinárodní dopravě, nejprve disponovat živnostenským oprávněním pro provozování silniční dopravy velkými vozidly (vozidly o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny) podle platného znění živnostenského zákona.
• Podmínka usazení spočívající v užívání alespoň jednoho velkého vozidla ve smyslu platného znění zákona o silniční dopravě musí být vykládána ve smyslu změny přímo použitelného nařízení (ES) č. 1071/2009. Tito podnikatelé nebudou fakticky používat k podnikání velké vozidlo, ale malé vozidlo v mezinárodní dopravě.
• Skutečnost, že bude provozována toliko silniční doprava malými vozidly v mezinárodní dopravě, dopravní úřad sezná z toho, že je přiložen doklad o právním důvodu k užívání toliko malých vozidel v mezinárodní dopravě a nikoliv velkých vozidel ve smyslu platného znění zákona o silniční dopravě a tomu odpovídající doklad, jímž bude prokazována výše finanční způsobilosti.
• Finanční způsobilost bude prokazována ve výši 1800 EUR na první vozidlo vzhledem k čl. 7 odst. 1 druhý pododstavec nařízení (ES) č. 1071/2009.
• Pokud žadatel o vydání koncese pro provozování silniční dopravy velkými vozidly splní požadavky vyplývající z nařízení (ES) č. 1071/2009 (usazení, dobrá pověst, finanční a odborná způsobilost), vydá dopravní úřad kladné stanovisko k žádosti o udělení koncese i v případě, že žadatel disponuje nebo bude disponovat toliko malými vozidly v mezinárodní dopravě.
• Jelikož se podle zákona o silniční dopravě bude po udělení koncese jednat o podnikatele v silniční dopravě provozované velkými vozidly, lze vzhledem k § 33a vydat na žádost eurolicenci a její opisy pro malá vozidla v mezinárodní dopravě, která budou dopravnímu úřadu ohlášena a pro která bude prokázána odpovídající výše finanční způsobilosti.
• Na eurolicenci a její opisy se zapíše zvláštní poznámka „? 3,5 t“, tato speciální eurolicence a opisy s příznakem by měly být vydávány s platností od 21. 5. 2022. Vydat je lze již od 21. 2. 2022.
• Zvláštní poznámka „? 3,5 t“ na eurolicenci a její opis/y se zapíše v RPSD v poli „Poznámka pro tisk opisu eurolicence“.
Podrobnosti viz přiložené informační dopisy.
Odkazy
- 20220224_Dopis_MD_Informacni_dopis_narizeni_EU_2020_1055_MD_1358_2021_110_4_2022_2_24 [PDF, 403 kB] (27.4.2022)
- 20220301_Dopis_MD_Informace_k_aplikaci_narizeni_EU_2020_1055_MD_1358_2021_110_6_2022_3_1 [PDF, 302 kB] (27.4.2022)
- 20220309_Dopis_MD_Narizeni_2020_1055_provozovani_silnicni_dopravy_vyhradne_malymi_vozidly_v_mezinarodni_doprave_MD_1358_2021_110_7_2022_3_9 [PDF, 360 kB] (27.4.2022)
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz