Ojetiny v Česku zdraží o 30%, Ukrajinci je po celé střední Evropě masově skupují. Prezident Zelenskyj jim totiž kvůli válce zrušil všechny daně a cla na dovoz aut
Hraniční přechody mezi Polskem a Ukrajinou jsou
v těchto dnech plné kolon, v nichž jsou v nebývalé míře zastoupeny kamiony a
nákladní vozy určené pro převoz osobních aut. Kolony jsou někdy tak dlouhé, jak
tomu za celou dobu ukrajinské války nebylo. V pátek před víkendem se například
na hraničním přechodu Medyka utvořila až 12kilometrová kolona.
V předlouhé frontě stojí kamiony, vozy s
humanitární pomocí, ale většinu z aut představují právě nákladní vozy
umožňující přepravu více osobních aut. Naplno se totiž rozjel obchod s ojetými
vozy. Ukrajinci si je masově vozí do vlasti. Pořizují je zejména v Polsku,
neboť tam před válkou prchlo suverénně nejvíce Ukrajinců.
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj
začátkem tohoto měsíce v rámci válečného stanného práva rozhodl zrušit jak
spotřební daň, tak i clo na dovoz vozu pro osobní účely, přičemž zrušil také
příslušnou daň z přidané hodnoty. Opatření se týká jak zcela nových, tak
ojetých vozů.
V běžných časech, v době bez válečného stanného
práva, musí Ukrajinec při dovozu auta do vlasti zaplatit spotřební daň a
desetiprocentní dovozní clo. Navíc z takto navýšené ceny vozu platí ještě
dvacetiprocentní daň z přidané hodnoty. Pokud tedy zakoupí ojetinu třeba v
Česku za 80 tisíc korun, pořizovací náklady se kvůli daním a clu, čítajícím
dohromady třeba až 65 tisíc korun, vyhoupnou až na zhruba 145 tisíc korun.
V současné době ale Ukrajinci zaplatí prakticky
jen cenu samotného vozu, tedy oněch 80 tisíc korun. To řadu z nich motivuje k
tomu, aby masově nakupovali zejména ojeté vozy třeba v Německu nebo v Polsku a
ty si poté vozili či nechávali dovážet do vlasti. Rozjel se tedy také příslušný
přeshraniční obchod. Ukrajinci totiž chtějí využít příležitosti, kterou
poskytuje válečné stanné právo, protože po jeho ukončení se platnost dovozního
cla a zmíněných daní zase obnoví.
Ukrajinci tak v současnosti „luxují“ trh s
ojetinami, například německý, z nějž čerpají také třeba Češi. To představuje
další tlak na růst cen ojetin v Česku.
Přitom v prvním čtvrtletí letošního roku ubylo
meziročně ze středoevropské nabídky 9 500 zánovních ojetin do čtyř let stáří a
50 000 najetých kilometrů. Největší propad o 6 000 aut je v Polsku (25 448
aut), 3 300 jich ubylo v Česku (20 363 aut), pouze na Slovensku zůstala nabídka
prakticky na stejné úrovni (6 739 aut).
Ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím vzrostla
mediánová cena zánovních aut v tuzemsku o 136 000 korun (26,2 procenta) na
letošních 655 000 korun, v Polsku o 27 306 PLN (32,4 procenta) na letošních 111
506 PLN (585 680 CZK) a na Slovensku o 4 010 EUR (18,7 procenta) na současných
25 500 EUR (622 733).
Tyto uvedené trhy nyní tedy budou vysávat také
právě Ukrajinci. Lze předpokládat, že i proto zánovní ojetiny v Česku zdraží v
příštích dvanácti měsících o dalších minimálně zhruba 30 procent.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?