MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Z regionů  |  22.04.2022 12:00:00

Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 28. 2. 2022

Rozpočty územních rozpočtů byly na počátku roku 2022 poznamenány stále ještě probíhající pandemií koronaviru a s tím spojenými restriktivními opatřeními vlády, restriktivní měnovou politikou ze strany České národní banky (dále jen „ČNB“), ale i invazí ruských vojsk na Ukrajinu. Tyto vlivy sice negativně ovlivnily výsledky hospodaření územních samosprávných celků (např. prodražení úvěrů, zvýšené výdaje související s poskytnutou pomocí Ukrajině a jejímu obyvatelstvu), avšak z důvodu zvýšení inkasa daně z přidané hodnoty dosáhlo jejich saldo hospodaření nejvyšší úrovně od roku 2014.

Daňové příjmy krajů a obcí jsou již od minulého roku 2021 negativně ovlivněny zrušením institutu superhrubé mzdy a výplatou kompenzačního bonusu podnikatelům projevující se poklesem inkasa daně z příjmů fyzických osob. Přesto však objem daňových příjmů krajů a obcí překonal objem daňových příjmů z roku 2020, a to zejména v důsledku navýšení podílu krajů a obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní. Podle nejaktuálnější daňové predikce pro rok 2022 by daňové příjmy obcí a krajů měly v letošním roce překonat jejich inkaso z roku 2021. Na tom by se měla podílet především daň z přidané hodnoty. Naopak je prozatím předpokládán významnější meziroční pokles inkasa daně z příjmů právnických osob.

Ke konci února letošního roku (konkrétně 24. 2. 2022) započala rusko-ukrajinská válka, a to útokem ruských vojsk na Ukrajinu. Tento ozbrojený konflikt má signifikantní nepříznivý dopad na celosvětovou ekonomiku. V tuzemsku konflikt vyvolal oslabení české koruny, růst inflace a zpomalení růstu ekonomiky. V reakci na válku a následnou emigraci ukrajinských obyvatel vláda na začátku roku schválila Program pomoci občanům Ukrajiny prchajícím před válkou v podobě zajištění základních potřeb. V roce 2022 lze tedy počítat na výdajové stránce státního rozpočtu a územních rozpočtů s růstem výdajů týkajících se poskytnuté pomoci Ukrajině a jejímu obyvatelstvu. V letošním roce lze očekávat i další růst inflace, která sice přispěje ke zvýšení příjmů územních samosprávných celků, ale zároveň zvýší i nezbytné výdaje. V návaznosti na růst inflace lze predikovat další zvyšování základních úrokových sazeb ze strany ČNB s cílem zajistit cenovou stabilitu.

Ke konci února roku 2022 obce, kraje a dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) dosáhly kladného výsledku hospodaření ve výši 24,3 mld. 1 . V komparaci s únorem roku 20202 přebytek územních rozpočtů vzrostl o 50 %, tj. o 8,1 mld. (viz graf č. 1). Celkové konsolidované příjmy územních rozpočtů činily 102,4 mld. a meziročně klesly o 3,3 %, tj. o 3,5 mld. . Po očištění celkových příjmů a výdajů krajů a obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 74 mld. , výdaje4 59,7 mld. a saldo hospodaření tak dosáhlo 14,3 mld. . Tento významný rozdíl mezi přijatými a poskytnutými peněžními prostředky určenými na přímé náklady na vzdělávání na straně územních rozpočtů je způsoben tím, že státní rozpočet hospodařil dle pravidel rozpočtového provizoria a peněžní prostředky byly tak uvolňovány na tyto účely měsíčně. I přes zaznamenaný meziroční pokles celkových příjmů příjmová strana územních rozpočtů převýšila hodnoty z roku 2020, tedy před propuknutím první vlny pandemie COVID-19, a to o 3,2 %. Pokles se však netýkal pouze příjmů, ale i výdajové stránky územních rozpočtů, kdy v únoru 2022 dosáhly celkové konsolidované výdaje 78,1 mld. a meziročně se snížily o 7 %, tj. o 5,8 mld. .

Graf - Graf č. 1: Vývoj příjmů, výdajů a salda ÚSC za leden až únor 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 1: Vývoj příjmů, výdajů a salda ÚSC za leden až únor 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
únor
Příjmy celkem 79560,36 63844,82 59942,9 69379,68 69557,1 83250,95 93763,94 99198,12 105901,03 102407,09
Výdaje celkem 48279,63 49462,51 51442,63 48710,069 54192,26 62744,62 70618,71 82979,64 83923,02 78077,85
Saldo 31280,73 14382,31 8500,27 20669,62 15364,83 20506,32 23145,23 16218,49 21978,02 24329,24

Vlastní příjmyi územních rozpočtů k 28. 2. 2022 dosáhly 62,1 mld. a meziročně se zvýšily o 7,1 %, tj. o 4,1 mld. . Meziroční růst byl vyvolán především růstem daňových příjmů, které činily 51,9 mld. a meziročně vzrostly o 4,6 %, tj. o 2,3 mld. . Objem daňových příjmů převýšil dokonce jejich inkaso v roce 2019 i 2020, kdy oproti roku 2020 to bylo o 7,1 % (viz graf č. 2). Na meziročním růstu vlastních příjmů se podílelo i zvýšení objemu nedaňových příjmů, které se meziročně navýšily o 16,7 % a dosáhly 8,4 mld. . Největší procentuální meziroční růst na příjmové straně územních rozpočtů byl zaznamenán u kapitálových příjmů, a to o 53,7 % na 1,8 mld. .

Graf - Graf č. 2: Vývoj struktury příjmů ÚSC za leden až únor 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 2: Vývoj struktury příjmů ÚSC za leden až únor 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
únor
Daňové příjmy 39945,27 37170,57 31923,48 34760,78 37659,31 43718,11 48086,77 48476,61 49631,2 51919,07
Nedaňové příjmy 4520,12 4991,4 4724,47 4942,98 5204,77 5695,48 5914,47 6472,37 7217,54 8423,55
Kapitálové příjmy 1125,55 771,53 753,36 1339,26 972,01 1091,03 1061,67 1012,01 1148,92 1766,28
Transfery 34292,71 21115,99 22577,69 30525,69 25744,84 32759,8 38700,33 43193,56 47901,75 40379,95
Příjmy celkem 79560,36 63844,82 59942,9 69379,68 69557,1 83250,95 93763,94 99198,12 105901,03 102407,09

Objem přijatých transferů územními rozpočty se v únoru 2022 meziročně snížil o 15,7 %, tj. o 7,5 mld. , na 40,4 mld. . Rovněž v porovnání s únorem roku 2020 tento objem poklesl, a to o 6,5 %. Na meziročním snížení objemu přijatých transferů se podílel zejména pokles neinvestičních transferů, které k 28. 2. 2022 dosáhly 38,7 mld. a meziročně klesly o 15,7 %, tj. o 7,2 mld. . V rámci neinvestičních transferů došlo k výraznému propadu na straně neinvestičních nedávkových transferů podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách poskytovaných z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“), které meziročně klesly o 68,8 %, tj. o 8,3 mld. , na 3,8 mld. . Tento významný propad je způsoben tím, že státní rozpočet hospodařil dle pravidel rozpočtového provizoria. Nejvýznamnějšími přijatými neinvestičními transfery v únoru 2022 byly přímé náklady na vzdělávání z kapitoly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) ve výši 28,4 mld. (meziroční růst o 0,1 mld. ). Investiční transfery meziročně také poklesly o 15,9 %, tj. o 0,3 mld. , na 1,7 mld. . Mezi nejvýznamnější investiční transfery lze řadit projekty v rámci operačních programů spolufinancovaných z fondů EU, kdy z kapitoly Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“) přijaly obce a kraje v rámci Integrovaného regionálního operačního programu celkem 1,3 mld. , tedy o 0,3 mld. méně nežli v předešlém roce.

Běžné výdaje územních rozpočtů zaznamenaly k 28. 2. 2022 mírný útlum, neboť dosáhly 68,9 mld. a meziročně klesly o 8,2 %, tj. o 6,2 mld. . Největší část běžných výdajů tvořily transfery, které kraje a obce převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Z odvětvového hlediska běžné výdaje směřovaly zejména do odvětví školství (v důsledku růstu přímých nákladů na vzdělávání) a do odvětví dopravy. Kapitálové výdaje v únoru 2022 činily 9,2 mld. , tedy o 3,5 % více než v roce předchozím. V souvislosti s invazí ruských vojsk na Ukrajinu a následnou emigrací ukrajinských obyvatel do České republiky, územní samosprávné celky k 28. 2. 2022 realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině v hodnotě 2,4 mil. .

I. Kraje

Kraje v únoru roku 2022 hospodařily s kladným saldem rozpočtu ve výši 13,4 mld. , přičemž vykázaly oproti minulému roku značné zlepšení jejich hospodaření, a to o 3,5 mld. . Kladné saldo rozpočtu dokonce podstatně převýšilo saldo z roku 2020 („předcovidové“ období), a to o 5,6 mld. (viz graf č. 3). Po očištění celkových příjmů a výdajů krajů o přímé náklady na vzdělávání 3 celkové příjmy činí 21,3 mld. , výdaje4 17,3 mld. a saldo hospodaření tak dosáhlo 4 mld. . Tento významný rozdíl mezi přijatými a poskytnutými peněžními prostředky určenými na přímé náklady na vzdělávání na straně územních rozpočtů je způsoben tím, že státní rozpočet hospodařil dle pravidel rozpočtového provizoria a peněžní prostředky byly tak uvolňovány na tyto účely měsíčně.

Graf - Graf č. 3: Vývoj příjmů, výdajů a salda krajů za leden až únor 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 3: Vývoj příjmů, výdajů a salda krajů za leden až únor 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
únor
Příjmy celkem 35665 23160 24174,8 25254 30938 37559,9 43697,1 47609,6 52482,2 46540,8
Výdaje celkem 20526,27 20382,59 23255,31 20498,76 24664,49 28247,03 32501,75 39753,36 42542,1 33102,01
Saldo 15138,9 2777,4 919,5 4755,2 6273,6 9312,8 11195,3 7856,3 9940,1 13438,8

Celkové příjmy krajů k 28. 2. 2022 dosáhly 46,5 mld. a meziročně se snížily o 11,3 %, tj. o 5,9 mld. . Jejich vlastní příjmyi činily 14,7 mld. a meziročně vzrostly o 4 %, tj. o 0,6 mld. . K nejvýraznějšímu meziročnímu růstu na straně vlastních příjmů došlo u daňových příjmů, které se navýšily o 2,5 %, tj. o 0,3 mld. , na 12,5 mld. . Kraje dokonce předstihly hodnoty daňových příjmů z roku 2020, a to o 6,9 %, tj. o 0,8 mld. . Daňové příjmy krajů tak dosáhly své nejvyšší hodnoty od vzniku krajů. Přispělo k tomu především navýšení podílu krajů na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní od roku 2021, a to z 8,92 % na 9,78 %. Meziroční růst byl zaznamenán pouze u daně z přidané hodnoty, jejíž inkaso vzrostlo o 15,5 %, tj. o 1,2 mld. , a u ostatních daňových příjmů, které se zvýšily o 9,9 %. Naopak k meziročnímu poklesu došlo u inkasa daní z příjmů fyzických osob o 16,4 %, tj. o 0,6 mld. , a to zejména z důvodu zrušení superhrubé mzdy a výplaty kompenzačního bonusu podnikatelům.

Graf - Graf č. 4: Vývoj struktury daňových příjmů krajů za leden až únor 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 4: Vývoj struktury daňových příjmů krajů za leden až únor 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
únor
Daňové příjmy 10040,57 9072,88 7752,95 8763,42 9717,5 10610,94 11656,14 11643,66 12143,36 12449,07
Daně z příjmů fyzických osob 2647 2365,93 2327,65 2554,9 2757,06 3126,58 3565,9 3771,28 3559,06 2977,08
Daně z příjmů právnických osob 1784,01 1157,07 455,68 600,75 486,83 475,71 1140,64 491,61 918,55 616,22
Daň z přidané hodnoty 5606,2 5545,84 4966,03 5603,45 6466,71 6994,47 6936,4 7363,4 7648,75 8837,09
Ostatní daňové příjmy 3,36 4,04 3,59 4,32 6,9 14,18 13,21 17,37 17 18,67

U objemu přijatých transferů kraji byl k únoru roku 2022 zaznamenán meziroční propad, a to o 16,7 %, tj. o 6,5 mld. , na hodnotu 32,3 mld. . Také v komparaci s „předcovidovým“ obdobím se objem snížil o 7,5 %, tj. o 2,6 mld. . Na základě státního rozpočtu na rok 2022, ve kterém byl schválen vyšší objem neinvestiční transferů (zejména v oblasti přímých nákladů na vzdělávání), nežli v roce předchozím lze počítat v průběhu letošního roku s jejich rostoucím trendem. Zásadní podíl na útlumu přijatých transferů měly neinvestiční transfery (meziročně pokles o 17 %), které k 28. 2. 2022 činily 31,6 mld. . Mezi těmi dominovaly transfery poskytované z kapitoly MŠMT na přímé náklady na vzdělávání ve výši 25,2 mld. (meziroční růst o 0,8, tj. o 3,5 %) a neinvestiční nedávkové transfery podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách z kapitoly MPSV v hodnotě 3,5 mld. (meziroční pokles o 7,6 mld. , tj. o 68,8 %). Struktura veškerých nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých kraji je zachycena na grafu č. 5.

Graf - Graf č. 5: Nejvýznamnější neinvestiční transfery přijaté kraji k únoru 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 5: Nejvýznamnější neinvestiční transfery přijaté kraji k únoru 2022 (v mil. )
k 28.2.2022
únor
Přímé náklady na vzdělávání 25184,1
Nedávkové transfery podle ZSS 3472
Dotace pro soukromé školy 1224,4
Národní plán obnovy - doučování 310,53
Transfery na státní přísp. zřiz. zař. pro děti 47
OP Zaměstnanost 37,8
OP potravinové a materiální pomoci 30
OP Výzkum, vývoj a vzdělávání 17,2

Investiční transfery také meziročně poklesly avšak pouze marginálně, a to o 2,4 %, tj. o 0,02 mld. , na 0,7 mld. . Podstatnější propad investičních transferů je zřetelný v komparaci s rokem 2020, kdy transfery klesly o 24,5 %, tj. o 0,2 mld. . K únoru 2022 kraje prozatím přijaly investiční transfery z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu – EU, které dosáhly 0,7 mld. a Integrovaného regionálního operačního programu – SR ve výši 0,03 mld. .

Celkové výdaje krajů k 28. 2. 2022 dosáhly 33,1 mld. a meziročně klesly o 22,2 %, tj. 9,4 mld. . Meziroční propad celkových výdajů byl téměř dvojnásobný než pokles celkových příjmů krajů. K tomu přispělo především snížení běžných výdajů, které meziročně klesly o 23,1 %, tj. o 9,3 mld. , na 30,9 mld. . Z toho 74 % tvořily transfery, které kraje převedly příspěvkovým a podobným organizacím, jejichž výše činila 22,8 mld. (meziroční pokles o 24,7 %). Většina z těchto peněžních prostředků byla určena na přímé náklady na vzdělávání. Jak demonstruje graf č. 6, tak celkové výdaje krajů směřovaly zejména do oblasti vzdělávání a školských služeb (18,6 mld. ), do dopravy (5,9 mld. ) a sociálních služeb (3,1 mld. ). K 28. 2. 2022 kraje realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 0,1 mil. . Jednalo se převážně o výdaje na věcné dary.

Graf - Graf č. 6: Odvětvové výdaje krajů v únoru 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 6: Odvětvové výdaje krajů v únoru 2022 (v mil. )
k 28.2.2022
únor
Vzdělávání a školské služby 18608,17
Doprava 5921,55
Sociální služby 3068,1
Zdravotnictví 1646,77
Státní správa a územní samospráva 979,75
Ostatní činnosti 810,97
Kultura 662,75
Ochrana životního prostředí 280,98
Sport a zájmová činnost 152,8

Kapitálové výdaje krajů také v únoru 2022 meziročně poklesly o 6,6 %, tj. o 0,2 mld. , na hodnotu 2,2 mld. . Pokles investic byl vyvolán omezením investičních transferů, významným růstem cen stavebního materiálu a zvyšováním základních úrokových sazeb, které zdražily úvěry. Kraje však na druhou stranu investovaly o 9,9 % více než před vypuknutím pandemie. Jedním z negativním jevů v oblasti investic krajů je závislost kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech, a to i přes skutečnost, že kraje mají k dispozici vlastní zdroje k jejich financování. V únoru roku 2022 se investiční transfery podílely na kapitálových výdajích 68,9 %. Možnosti financování investic z vlastních zdrojů vyjadřuje ukazatel očištěné provozní saldoii přestavující volné peněžní prostředky, které mohou být z běžných příjmů daného rozpočtového roku využity na investice nebo úspory. K 28. 2. 2022 očištěné provozní saldoii krajů činilo 14,7 mld. , přičemž očištěné kapitálové výdajeiii (výdaje bez přijatých investičních transferů) činily 1,5 mld. . Nízké investiční výdaje v únoru roku 2022 jsou naprosto pochopitelné, neboť kraje převážně uskutečňující investiční akce v průběhu a před koncem rozpočtového roku.

Stav na BÚ a dluh krajů je dostupný pouze za rok 2021 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - prosinec 2021.5

 

II. Obce

Hospodaření obcí v únoru 2022 skončilo v přebytku 10,8 mld. a mírně zaostalo za rozpočtem z minulého roku, a to o 1,1 mld. . V porovnání s „předcovidovým“ obdobím však vzrostlo o 2,6 mld. (viz graf č. 7). Po očištění celkových příjmů a výdajů obcí (hl. m. Praha) o přímé náklady na vzdělávání3 celkové příjmy činí 52,9 mld. , výdaje4 42,8 mld. a saldo hospodaření tak dosáhlo 10,1 mld. . Bez hl. m. Prahy celkové konsolidované příjmy obcí k 28. 2. 2022 činily 40,1 mld. , výdaje 33,1 mld. a výsledek hospodaření skončil v přebytku 6,9 mld. . Přebytek rozpočtu meziročně klesl o 1,1 mld. . Rozpočet hl. m. Prahy v únoru 2022 skončil v přebytku 3,9 mld. s celkovými příjmy ve výši 16 mld. a výdaji v hodnotě 12,2 mld. . Výsledek hospodaření meziročně vzrostl o 0,01 mld. . V komparaci s rokem 2020 se zvýšil o 23,8 %, tj. o 0,7 mld. .

Graf - Graf č. 7: Vývoj příjmů, výdajů a salda obcí za leden až únor 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 7: Vývoj příjmů, výdajů a salda obcí za leden až únor 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
únor
Příjmy celkem 40882,24 38077,61 33464,59 37096,91 38595,45 45710,84 50305,42 52080,7 54026,3 56069,5
Výdaje celkem 27702,4 29121,5 28223,1 28039,9 29626 34737 38464,5 43902,5 42131,4 45294,4
Saldo 13179,79 8956,16 5241,51 9057,03 8969,48 10973,82 11840,88 8178,17 11894,89 10775,04

Celkové příjmy obcí k 28. 2. 2022 dosáhly 56,1 mld. a meziročně se zvýšily o 3,8 %, tj. o 2 mld. . Jejich vlastní příjmy i činily 47,6 mld. a meziročně vzrostly o 8,3 %, tj. o 3,7 mld. . K nejvýznamnějšímu meziročnímu růstu na straně vlastních příjmů došlo u daňových příjmů, které se navýšily o 5,3 %, tj. o 2 mld. , na 39,5 mld. . Obce překonaly i hodnoty daňových příjmů z roku 2020, a to o 7,2 %, tj. o 2,6 mld. , a daňové příjmy obcí tak dosáhly své nejvyšší úrovně. Přispělo k tomu především navýšení podílu obcí na celostátním hrubém výnosu daní dle zákona o rozpočtovém určení daní, a to z 23,58 % na 25,84 %. Na meziročním růstu daňových příjmů se zejména podílel růst daně z přidané hodnoty, a to o 15,4 %, tj. o 3,3 mld. , a ostatních daní, jejichž inkaso vzrostlo o 36,4 %, tj. o 1,2 mld. . Obdobně jako u krajů vedlo zrušení superhrubé mzdy a výplata kompenzačního bonusu podnikatelům ke snížení inkasa daní z příjmů fyzických osob, a to o 16,8 %, tj. o 1,7 mld. . Vývoj daňových příjmů obcí je zachycen v grafu č. 8.

Graf - Graf č. 8: Vývoj struktury daňových příjmů obcí za leden až únor 2013 – 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 8: Vývoj struktury daňových příjmů obcí za leden až únor 20132022 (v mil. )
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
únor
Daňové příjmy 29904,69 28097,65 24170,53 25997,34 27941,8 33107,16 36430,62 36832,8 37487,84 39470
Daně z příjmů fyzických osob 8019,84 7222,069 6838,24 7594,39 8151,78 9105,98 10387,92 10964,74 10317,44 8584,69
Daně z příjmů právnických osob 4630,49 3292,38 1352,48 1706,75 1444,5 1422,3 3258,43 1545,67 2707,69 1941,62
Daň z přidané hodnoty 15038,81 15304,5 13705,34 14327,08 16021,28 18570,25 19165,37 20253,59 21080,61 24330,58
Ostatní daňové příjmy 2215,46 2278,61 2274,11 2369,07 2324 4008,44 3618,75 4068,65 3382,01 4612,74

Objem přijatých transferů obcemi v únoru 2022 nenavázal na jejich rostoucí trend. Transfery meziročně poklesly o 15,8 %, tj. o 1,6 mld. , na 8,5 mld. . Jedná se také o horší výsledek než v roce 2020, kdy výše přijatých transferů činila 9 mld. . Na základě státního rozpočtu na rok 2022, ve kterém byl schválen vyšší objem neinvestiční transferů (zejména v oblasti přímých nákladů na vzdělávání), nežli v roce předchozím lze počítat v průběhu letošního roku s jejich rostoucím trendem. Na propadu přijatých transferů se podílelo zejména snížení neinvestičních transferů (meziročně o 14 %), které k 28. 2. 2022 činily 7,4 mld. . Většina přijatých transferů byla tvořena peněžními prostředky přijatými hl. m. Prahou na přímé náklady na vzdělávání ve výši 3,2 mld. (meziroční růst o 0,1 mld. , tj. o 3,6 %) a na dotace pro soukromé školy ve výši 0,5 mld. (meziroční pokles o 0,2 mld. , tj. o 30 %). Struktura veškerých nejvýznamnějších neinvestičních transferů přijatých obcemi je zachycena v grafu č. 9.

Graf - Graf č. 9: Nejvýznamnější neinvestiční transfery přijaté obcemi k únoru 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 9: Nejvýznamnější neinvestiční transfery přijaté obcemi k únoru 2022 (v mil. )
k 28.2.2022
únor
Přímé náklady na vzdělávání 3201,7
Dotace pro soukromé školy 485,77
Nedávkové transfery podle ZSS 305,2
OP Výzkum, vývoj a vzdělávání 177,37
Státní příspěvek na výkon pěstounské péče 120,49
IROP - Integrovaný regionální OP - EU 98,78
OP Zaměstnanost 73,14
Finanční příspěvky - dopady kůrovec 60,45

Investiční transfery přijaté obcemi meziročně poklesly o 27 %, tj. o 0,4 mld. , na 1 mld. . Pokles byl zaznamenán i oproti roku 2020, a to o 16 %, tj. o 0,2 mld. . Dominantní část tvořily transfery poskytované z kapitoly MMR na projekty v rámci Integrovaného regionálního operačního programu, které dosáhly 0,6 mld. (meziroční pokles o 0,3 mld. , tj. o 33,1 %), dále prostředky poskytované z kapitoly Ministerstva životního prostředí určené na projekty v rámci Národního programu Životní prostředí v hodnotě 0,1 mld. (meziroční růst o 0,05 mld. , tj. o 83,3 %). Další nejvýznamnější investiční transfery přijaté obcemi jsou uvedeny v grafu č. 10.

Graf - Graf č. 10: Nejvýznamnější investiční transfery přijaté obcemi k únoru 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 10: Nejvýznamnější investiční transfery přijaté obcem k únoru 2022 (v mil. )
k 28.2.2022
únor
Integrovaný regionální OP - EU 580,34
Národní program Životní prostředí 109,88
Regionální sportovní infrastruktura 40,26
OP Životního prostředí 37,49
Realizace místní rozvojové strategie 35,75
Integrovaný regionální OP - SR 24,45
Realizace místní rozvojové strategie - SR 20,41
Výstavba pro obce - dotace 17,13

Celkové výdaje obcí dosáhly v únoru letošního roku 45,3 mld. a meziročně vzrostly o 7,5 %, tj. 3,2 mld. . Dynamika meziročního růstu celkových výdajů tak téměř dvojnásobně převýšila růst příjmů. Meziroční nárůst celkových výdajů byl způsoben především zvýšením běžných výdajů, které meziročně vzrostly o 7,8 %, tj. o 2,8 mld. , na 38,4 mld. . Na objemu běžných výdajů se převážně podílely neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím, které činily 10,4 mld. (meziročně se snížily o 0,3 mld. , tj. o 3,1 %). Jak demonstruje graf č. 11, tak celkové výdaje obcí směřovaly zejména do státní správy a územní samosprávy (8,2 mld. ), do dopravy (8,1 mld. ) a vzdělání a školských služeb (7,2 mld. ). K 28. 2. 2022 obce realizovaly výdaje na pomoc Ukrajině ve výši 2,3 mil. . Jednalo se zejména o neinvestiční transfery fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem a o výdaje na věcné dary.

Graf - Graf č. 11: Odvětvové výdaje obcí v únoru 2022 (v mil. Kč)
Graf č. 11: Odvětvové výdaje obcí v únoru 2022 (v mil. )
k 28.2.2022
únor
Státní správa a územní samospráva 8195,93
Doprava 8114,59
Vzdělávání a školské služby 7181,71
Bydlení a územní rozvoj 5549,54
Ochrana životního prostředí 3264,92
Kultura 2977,62
Sociální služby 2086,7
Sport a zájmová činnost 1971,36
Vodní hospodářství 1422,96
Bezpečnost 1029,78

Kapitálové výdaje se meziročně zvýšily o 6,1 %, tj. o 0,4 mld. , na 6,9 mld. . Na druhou stranu obce investovaly méně než v únoru roku 2020, a to o 11,2 %, tj. o 0,9 mld. . Obdobně jako kraje, tak i obce se dlouhodobě potýkají se závislostí kapitálových výdajů na přijatých investičních transferech, a to i přes skutečnost, že by obce měly být teoreticky schopné ufinancovat většinu svých investičních aktivit ze svých úspor (bez investičních transferů nebo přijatých úvěrů) generovaných v daném rozpočtovém roce. K 28. 2. 2022 očištěné provozní saldoii obcí činilo 13,8 mld. Kč, přičemž očištěné kapitálové výdajeiii (výdaje bez přijatých investičních transferů) činily 5,9 mld. . Nízké investiční výdaje v únoru roku 2022 jsou naprosto pochopitelné, neboť obce převážně realizují investiční akce v průběhu a před koncem rozpočtového roku.

Stav na BÚ a dluh obcí je dostupný pouze za rok 2021 z: Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů - prosinec 2021.5

 

III. DSO

Dobrovolné svazky obcí hospodařily k 28. 2. 2022 s celkovými příjmy ve výši 0,6 mld. (meziroční růst o 0,2 mld. , tj. o 32,3 %) a celkovými výdaji 0,5 mld. (meziroční růst 0,05 mld. , tj. o 10 %).

 

Dokumenty ke stažení

 


 

1 Zprávy o vývoji rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků od roku 2022 nezahrnují Regionální rady regionů soudržnosti, které se uplynutím dne 31. 12. 2021 zrušily, a to na základě zákona č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
2 Je důležité poznamenat, že první vlna pandemie vyvrcholila na počátku dubna v roce 2020, takže srovnávané období únor 2020 lze považovat za „předcovidové“ období.
3 Přímé náklady na vzdělávání představují peněžní prostředky ze státního rozpočtu (z kapitoly MŠMT), které kraje a hl. m. Praha rozepisují a přímo přidělují příslušným školám a školským zařízením. Jedná se tedy o průtokový neinvestiční transfer a kraj i hl. m. Praha nemohou s těmito prostředky nijak nakládat. Z tohoto důvodu se celkové příjmy a výdaje krajů a hl. m. Prahy očišťují, aby nedocházelo ke zkreslení jejich hospodaření.
4 V případě stanovení výše výdajů financovaných z přijatých transferů na přímé náklady na vzdělávání se jedná
o určitý odhad, protože příslušné výdaje ve výkazech FIN 2-12 M nejsou jednoznačně identifikovány, jako je tomu na straně příjmů (účelový znak). Tyto výdaje byly zjištěny výběrem položek 5336 a 5339 v kombinaci s příslušnými paragrafy rozpočtové skladby týkajících se oblasti vzdělávání a školských služeb.
5 Stavy na BÚ a dluh jsou dostupné z účetních závěrek, které jsou do Centrálního systému účetních informací státu (CSÚIS) předávány čtvrtletně.
i Vlastní příjmy = daňové + nedaňové + kapitálové příjmy
ii Běžný rozpočet = daňové + nedaňové příjmy + neinvestiční transfery – běžné výdaje – výše splátek půjčených peněžních prostředků
iii Očištěné kapitálové výdaje = kapitálové výdaje – přijaté investiční transfery

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688