Export (export.cz)
Makroekonomika  |  18.03.2022 08:22:53

Nová vlna Covidu v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu

NOVÁ VLNA COVIDU V ČÍNĚ DOPADÁ NA VÝROBU I NÁMOŘNÍ PŘEPRAVU

Čína v posledních dnech čelí největší vlně výskytu nemoci covid-19 za téměř dva roky. Na řadě míst byly zavedeny lockdowny, jejichž dopady se projeví i v globálních dodavatelských řetězcích. Nejzávažnější je uzavření jihočínského města Shenzhen s celosvětově čtvrtým největším námořním přístavem.

Kontejnerový terminál přístavu Shenzhen. Foto: Shutterstock

Národní zdravotní výbor Čínské lidové republiky oznámil 15. března více jak 3 500 nových symptomatických případů nemoci covid-19, což byl dvojnásobek oproti předchozímu dni. Čína se tak potýká s největší vlnou pozitivních případů od propuknutí pandemie. Zasažena je dvacítka čínských provincií včetně ekonomických center země – Šanghaje a jihočínského Guangdongu.

ZASAŽENÁ VÝROBA SVĚTOZNÁMÝCH ZNAČEK

Součástí nejlidnatější čínské provincie Guangdong, průmyslového a high-tech centra země, je i třináctimilionové město Shenzhen.  Město je od pondělí 14. března v lockdownu, což bude mít silně negativní dopad na globální dodavatelské řetězce. Výrobu musely omezit či dokonce pozastavit i světoznámé společnosti, jako jsou:

  • Foxconn, který je největším světovým producentem elektroniky a vyrábí například i pro Apple,
  • BYD jako největší výrobce baterií do elektromobilů, jenž vyrábí i samotná elektrická vozidla či
  • Huawei, poskytovatel řešení pro komunikační a informační technologie.

Zatím se hovoří o týdenním lockdownu, situace se však může změnit. Již sedmidenní ochromení činnosti města však pocítí odběratelé a zákazníci v desítkách zemí světa.

OHROŽENÝ PROVOZ OBŘÍHO PŘÍSTAVU

Lockdown města Shenzhen ohrožuje i provoz čtvrtého největšího námořního přístavu na světě, který se ve městě nachází. Součástí obřího přístavu je kontejnerový terminál Yantian, kde se v roce 2021 odbavilo 14 milionů kontejnerů (TEU). Tento terminál zpracuje až 90 procent dodávek čínské výroby elektroniky. I kdyby zůstal přístav v provozu, jeho činnost bude poznamenána zákazy vjezdu nákladních automobilů do města či pozastavením provozu řady výrobců v samotném městě.

Narušení činnosti přístavu kvůli výskytu pozitivních případů covid-19 čelil terminál již v červnu loňského roku. Aktuálně však hrozí mnohem větší dopady, neboť v lockdownu je celé město.

LOCKDOWNY I V DALŠÍCH PROVINCIÍCH

Epicentrem současné vlny šíření nemoci v pevninské Číně je s devadesátiprocentním podílem na nových případech severovýchodní čínská provincie Jilin. Provincie byla uzavřena a je tak prvním případem tohoto rozsahu od jara 2020. V provincii silně zastoupený automobilový průmysl se tak potýká s nucenými odstávkami výroby vozů například značek Volkswagen či Toyota.

Lockdowny byly zavedeny i v dalších městech jako Dongguan, který leží nedaleko Shenzhenu, Yucheng ve východní provincii Shandong či ve městě Langfang sousedícím s Pekingem. Čína razí politiku nulové tolerance vůči šíření nemoci covid-19, což se dlouhodobě projevuje uplatňováním striktních protiepidemických opatření, která se vzhledem k aktuální situaci dále zpřísňují.

Nová vlna pandemie v Číně si velmi pravděpodobně vyžádá další nárůsty přepravních lhůt a dalšího celosvětového růstu cen nákladní přepravy. Ve světle probíhajícího válečného konfliktu na Ukrajině, jehož dopad na logistiku zmiňuje Velvyslanectví ČR v Pekingu v minulém článku pro Export.cz, mohou být následky pozastavené činnosti některých čínských továren, možná i přístavů, další ranou ekonomickému růstu a dalším impulsem růstu inflace.

Ladislav Horák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu


Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Čt 11:14  Měnový pár GBP/USD našel sílu na straně býků InstaForex (InstaForex)
Čt 10:59  GER: Také IFO naznačuje zlepšení Research (Česká spořitelna)
Čt 10:56  CZE: Nálada se zlepšila Research (Česká spořitelna)

Přečtěte si také:

26.09.2022Akcie námořní přepravy LNG: Pokles pokračuje Tomáš Novotný (UP forum)
20.09.2022Akcie námořní přepravy LNG zažily černý týden Tomáš Novotný (UP forum)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688