Budoucnost doručování: V roce 2025 bude v Česku až sedm tisíc výdejních boxů
Trend výdejních boxů nabývá v posledních měsících na popularitě a bezkontaktní doručování se stane ještě žádanějším. Podle predikcí společnosti OX Point do roku 2025 trh vyroste dvojnásobně a po vzoru skandinávských zemí tak Česko výrazně zefektivní poslední míly při doručování. Ze služeb out of home delivery bude 75 procent koncových zákazníků v horizontu tří let vyzvedávat své zásilky právě ve výdejních boxech.
„Prvotní nízký zájem o výdejní boxy,
které se na trhu objevily v roce 2014, se rapidně otočil až během pandemie
covidu, kdy se doručovací boxy začaly v Česku masivně rozšiřovat a lidé si
bezkontaktní služby velmi oblíbili. Nyní tak začíná přibývat automatizovaných výdejních
míst a začíná závod o to, kdo český trh obsadí co nejdříve,” říká Zdeněk Vacek, spoluzakladatel a
CEO nové sítě sdílených boxů OX Point.
Dnes český trh čítá přes 3,5 tisíc výdejních boxů a podle predikcí Zdeňka Vacka
se počítá na trhu e-commerce ještě s masivním nárůstem počtu doručovacích
schránek. „Poslední míle musí být efektivní a ekonomická pro koncového
zákazníka, e-shopy i dopravce. V následujících třech letech se výstavba boxů
ještě urychlí, platí to nejen o naší síti OX Point, ale i o dalších hráčích na
trhu e-commerce. Počítám, že v roce 2025 bude tuzemský trh dvojnásobný a v
Česku vznikne na sedm tisíc výdejních boxů. V přepočtu by tak připadal jeden
doručovací box na 1 500 obyvatel,” říká Zdeněk Vacek.
Česká republika by se tak stala lídrem na světovém trhu a předčila skandinávské
země, které jsou dosud na špici. Ve Finsku jeden box nyní připadá na 1 571
obyvatel, v Dánsku na 1 871 obyvatel a ve Švédsku na 2 300 obyvatel. V popředí
světového trhu výdejních boxů se také drží Čína (jeden box na 1 866 obyvatel) a
Polsko (jeden box na 1 900).
„Oproti severským zemím aktuálně
disponujeme asi třetinou výdejních boxů. Na jasných datech je tak vidět, že
český trh má stále rezervy a nasycený je z asi poloviny. A je možné, že se do
Českého trhu zapojí i další hráč ze zahraničí. Primární kritériem pro úspěšnost
doručovacích boxů není počet, ale jednoznačně jejich umístění. Co se týká
sdílené sítě OX Point, která je otevřená pro všechny dopravce a e-shopy,
hledáme dostupná místa na transferových uzlech. Klíčové jsou hustě osídlené
lokality i místa, která nabízí občanskou vybavenost, kde denně projde několik
tisíc lidí,” říká Zdeněk Vacek.
Budoucnost doručování ale také závisí na počtu služeb, které výdejní boxy
dokáží nabídnout na jednom místě. „Všichni hráči na trhu se snaží své produkty
inovovat a doplňovat je i o další služby, které jsou pro koncové zákazníky
klíčové. OX Pointy dokáží zákazníkům nabídnout moderní chlazené boxy pro
ukládání potravin, UV světlo dezinfikující vnitřní prostor, jsou také vybavené
platebními terminály či prvky smart cities a Bank ID,” říká o budoucnosti boxů
Zdeněk Vacek.
Kontakty pro média
Marie Lesáková
Account Executive, Topic PR
E: mlesakova@topicpr.cz
M: +420 721 267 922
OX Point a.s.
Firma vznikla v roce 2020 unikátním spojením dvou samostatných technologických firem CONTEG Group a Payment4U. Nabízí na trhu logistických služeb pod značkou OX Point otevřenou síť plně automatických doručovacích boxů. Firma vyvíjí vlastní hardwarové a softwarové řešení samoobslužných boxů. Ambicí firmy OX Point je konsolidovat trh doručovacích boxů v ČR.Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz