Nová vlna C-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
15.03.2022 / 11:18 | Aktualizováno: 15.03.2022 / 11:33
V posledních dnech čelí Čína největší vlně výskytu nemoci covid-19 za téměř dva roky. Na řadě míst byly zavedeny lockdowny, jejichž dopady se projeví i v globálních dodavatelských řetězcích. V této souvislosti je nejvíce závažné uzavření jihočínského města Shenzhen s celosvětově čtvrtým největším námořním přístavem.
Národní zdravotní výbor Čínské lidové republiky (National Health Commission of the PRC) oznámil v úterý 15. března více jak 3 500 nových symptomatických případů nemoci covid-19, což byl dvojnásobek oproti předchozímu dni. Čína se tak potýká s největší vlnou pozitivních případů od propuknutí pandemie. Zasažena je dvacítka čínských provincií včetně ekonomických center země – Šanghaje a jihočínského Guangdongu.
Zasažena výroba světově známých značek
Součástí nejlidnatější čínské provincie Guangdong, průmyslového a high tech centra země, je i třináctimilionové město Shenzhen. Město je od pondělí 14. března v lockdownu, což bude mít silně negativní dopad na globální dodavatelské řetězce. Výrobu museli omezit či dokonce pozastavit i Foxconn, největší světový producent elektroniky vyrábějící např. pro Apple, společnost BYD, největší výrobce automobilových elektro baterií i celých elektrických vozidel či Huawei, poskytovatel řešení pro komunikační a informační technologie. Zatím se hovoří o týdenním lockdownu, situace se však může změnit. Již sedmidenní ochromení činnosti města však pocítí odběratelé a zákaznici v desítkách zemí světa. Nejistá panuje situace s provozem čtvrtého největšího námořního přístavu na světě, který se ve městě nachází.
Ohrožen provoz čtvrtého největšího námořního přístavu
Lockdown města Shenzhen ohrožuje i provoz tamního přístavu. Součástí obřího přístavu je i kontejnerový terminál Yantian, kde se v roce 2021 odbavilo 14 milionů kontejnerů (TEU). Tento terminál zpracuje až 90 procent dodávek čínské výroby elektroniky. I kdyby zůstal přístav v provozu, jeho činnost bude poznamenána zákazy vjezdu nákladních automobilů do města či pozastavením provozu řady výrobců v samotném městě. Narušení činnosti přístavu z důvodu výskytu pozitivních případů covid-19 čelil terminál již v červnu loňského roku.
Aktuálně však hrozí mnohem větší dopady neboť v lockdownu je celé město.
Lockdowny i v dalších čínských provinciích
Epicentrem současné vlny šíření nemoci v pevninské Číně je s devadesátiprocentním podílem na nových případech severovýchodní čínská provincie Jilin. Provincie byla uzavřena a je tak prvním případem tohoto rozsahu od jara 2020. V provincii silně zastoupený automobilový průmysl se tak potýká s nucenými odstávkami výroby vozů např. značek Volkswagen či Toyota. Lockdowny byly zavedeny i v dalších městech, např. Dongguan ležícím nedaleko Shenzhenu, Yucheng ve východní provincii Shandong či ve městě Langfang sousedícím s Pekingem. Čína razí politiku nulové tolerance covid-19, což se dlouhodobě projevuje uplatňováním striktních protiepidemických opatření, která se vzhledem k aktuální situaci dále zpřísňují.
Nová vlna šíření nemoci covid-19 v Číně si velmi pravděpodobně vyžádá další nárůsty přepravních lhůt a dalšího celosvětového růstu cen nákladní přepravy. Ve světle probíhajícího válečného konfliktu na Ukrajině, jehož dopad na logistiku zmiňuje Velvyslanectví ČR v Pekingu v minulém článku, mohou být následky pozastavené činnosti některých čínských továren, možná i přístavů, další ranou ekonomickému růstu a dalším impulsem růstu inflace.
Ladislav Horák, vedoucí obchodně-ekonomického úseku, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz