Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Akcie ve světě  |  15.03.2022 06:03:15

Koncern VW i přes loňský pokles prodejů s rekordními hospodářskými výsledky. Dividendu navýší o 56 procent

Akcie Volkswagen patřily v úvodu týdne z indexu DAX k těm nejúspěšnějším. Polepšily si o více než 4 % na 150 EUR, když dále pozitivně reagovaly na v pátek zveřejněné hospodářské výsledky koncernu za loňský rok. Ten přestože meziročně prodal o téměř 600 tisíc vozů méně, z hlediska hospodaření vykázal výrazné, v ledasčem i rekordní, výsledky.

I přes zmiňovaný pokles prodejů příjmy vzrostly o zhruba 12 % na více než 250 mld. EUR. Na provozní úrovni koncern bez zahrnutí mimořádných položek vykázal zlepšení o téměř 90 % na 20 mld. EUR. Samotný čistý zisk se zvýšil o 75 % na 15,4 mld. EUR, v přepočtu tedy na zhruba 385 mld. .

Pro akcionáře vyprodukovaný zisk značí na každou kmenovou akcii 29,59 EUR, resp. 29,65 EUR na preferenční. A firma má v plánu akcionářům z toho rozdělit zhruba čtvrtinu. Akcionáři vlastnící kmenové akcie by se oproti loňským 4,80 EUR měli letos dočkat dividendy 7,50 EUR. U preferenčních namísto 4,86 EUR pak 7,56 EUR (oprava). Uvedené návrhy představenstva, a posvěcené dozorčí radou, budou akcionáři muset tradičně schválit na valné hromadě. V pořadí již 62. výroční valná hromada je plánována na 12. května. Oproti loňsku by se již nemusela uskutečnit jen virtuálně. Rozhodné datum pro nárok na dividendu zatím není známo, mělo by však opět následovat brzy po setkání akcionářů.

Arno Antlitz, finanční ředitel skupiny Volkswagen, k výsledkům uvedl: „V uplynulých dvou letech jsme se naučili lépe zmírňovat dopady krizí na naši společnost. Jsem přesvědčen, že těchto zkušeností co nejlépe využijeme, abychom se v těchto těžkých časech udrželi na správné cestě. V roce 2021 jsme posílili naši celkovou robustnost tím, že jsme dosáhli lepších marží, snížili režijní náklady, snížili hranici rentability a zachovali disciplínu v oblasti kapitálových výdajů. Odměnou nám byly solidní výsledky a peněžní toky. Zároveň jsme neudělali žádné kompromisy, pokud jde o budoucí investice, a posunuli jsme se vpřed v tom, abychom se stali udržitelným poskytovatelem mobility založené na softwaru.“

K údajům hospodaření možno ještě zmínit, že v automobilové divizi náklady na výzkum a vývoj vzrostly o více než 12 % na 15,6 mld. EUR. Co se týká kapitálových výdajů, ty se snížily o 500 mil. EUR, když dosáhly 10,5 mld. EUR. Jak k výsledkům přispěly jednotlivé značky koncernu, včetně ŠKODA Auto, bude teprve zveřejněno. 

Čtěte také: VW odtajnil parametry zvažovaného IPO automobilky Porsche. Akcionářům může přinést rekordní dividendu, zaměstnancům pak bonus

Výhled

Jak už jsme zmiňovali v článku v polovině ledna, koncern zaznamenal pokles prodejů nejen v loňském roce. V letošním roce by již mělo dojít k obratu, nicméně koncern zdaleka nedosáhne úrovní z rekordních let 2016-2019, kdy se koncernu dařilo každoročně prodat více než 10 mil. vozů. Oproti roku 2021 se mají prodeje zvýšit o 5 až 10 %. A to za předpokladu, že se opět nerozhoří pandemie covidu a nedostatek meziproduktů či komodit nebude tak intenzivní. VW nicméně nadále očekává nedostatek polovodičů, druhá polovina roku by v tomto ohledu měla být již lepší.

Růst by tak měly v návaznosti dále tržby a to o 8 až 13 %. Provozní rentabilita by měla dosáhnout 7 až 8,5 %, tedy srovnatelně s loňskými 7,7 %. Všechen uvedený výhled je dle VW navíc podmíněn dalším vývojem války na Ukrajině a zejména dopadem na dodavatelské řetězce skupiny a globální ekonomiku jako celek. V tomto ohledu VW mj. uvedl: „V této fázi také není možné s dostatečnou jistotou předpovědět, do jaké míry bude mít případná další eskalace války na Ukrajině dopad na světovou ekonomiku a růst průmyslu ve fiskálním roce 2022.“

VW a Ford

Koncern VW se dohodl s americkým Fordem na rozšíření spolupráce v oblasti e-mobility. Ford pro svůj i další elektromobil pro evropský trh hodlá využít koncernovou platformu MEB. Během šesti let by tak objem jeho produkce na platformě MEB měl dosáhnout 1,2 mil. vozů, tedy dvojnásobku oproti původním předpokladům. Prvním modelem Fordu využívajícím platformu MEB má být elektrický crossover. Očekává se, že bude od roku 2023 sjíždět z montážní linky Fordu v Kolíně nad Rýnem. O druhém plánovaném modelu zatím společnost nezveřejnila žádné podrobnosti.

Platforma MEB, kterou mohou využívat různé značky a výrobci, poskytuje technologický základ pro deset elektromobilů pěti značek. Loni se použila při výrobě přibližně 300 tis. vozů. Nejnovějším modelem založeným na platformě MEB je Volkswagen ID. Buzz, který měl minulý týden světovou premiéru.

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688