Královéhradecký (kr-kralovehradecky.cz)
Z regionů  |  04.03.2022 00:00:00

Hradec Králové: Rozšiřování průmyslové zóny Solnice-Kvasiny bude pokračovat i s krajskou podporou (4.3.2022)

4. 3. 2022

Workshop zakončený panelovou diskusí prezentoval sociální a ekonomické změny spojené s rozvojem automobilové výroby v průmyslové zóně Solnice-Kvasiny na Rychnovsku. Setkání v solnickém Společenském domě mělo za cíl představit poznatky několikaletého výzkumu Univerzity Hradec Králové. Výsledky výzkumu mají sloužit kraji, jakožto aplikačnímu garantovi.

„Mohu ujistit, že projekt na rozšíření průmyslové zóny Solnice-Kvasiny realizovaný na základě usnesení vlády ČR je jednou z priorit Královéhradeckého kraje. Spolupráce se všemi partnery, kterých si velice vážíme, je na vysoké úrovni. Investice všech zainteresovaných subjektů, tedy státu a jeho organizací, kraje, měst a obcí dosáhnou zhruba deseti miliard korun a jsou pro celý region stěžejní. Analýza sociální situace ve vztahu k automobilové výrobě a její závěry budou podkladem pro další řešení regionálního rozvoje,“ říká hejtman Martin Červíček.

 

Neopomenutelným partnerem je samozřejmě společnost ŠKODA AUTO a.s., která je stěžejním zaměstnavatelem a klíčovým subjektem celé průmyslové zóny. Vedle miliardových investic do vlastního závodu v Kvasinách poskytla a poskytuje významné prostředky na rozvoj okolních obcí, podporu občanské společnosti, fungování sociálních služeb, podporu znevýhodněných osob nebo třeba zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Společnost ŠKODA AUTO a. s. a její dodavatelé tak již naplnili a v mnoha ohledech výrazně překročili své závazky vyplývající z usnesení vlády č. 97 ze dne 9. února 2015 a navazujícího Memoranda o spolupráci s Vládou ČR a Královéhradeckým krajem.

 

Hlavní řešitel výzkumného projektu Miroslav Joukl považuje za důležité, že výzkum ukázal na směry dalšího regionálního rozvoje: „Problém spočívá v tom, že role jednotlivých aktérů s odlišnými zájmy, sférou či nástroji působení je nutné ještě účinněji skloubit do funkční a udržitelné spolupráce. Rozvoj automobilové výroby v regionu představuje velké příležitosti, ale také zátěž s řadou sociálních dopadů. Zřetelné jsou například v oblasti dopravy, pracovního trhu a změn v krajině. Více pozornosti si zasluhuje i korporátní identita, která je zaměstnanci Škoda Auto šířena i do mimopracovní sféry života. Na fenomén je třeba pohlížet i tak, že zdejší průmyslová výroba je článkem hierarchizovaného řetězce nadnárodního koncernu Volkswagen.“

 

K průvodním jevům bouřlivého rozvoje průmyslové zóny v posledních letech patří například velký podíl pracovníků ze zahraničí a s tím spojená kyvadlová migrace nebo snížený pocit bezpečí. Dopravní zátěž okolních obcí zvyšuje také fakt, že zaměstnanci dojíždějí z celého Královéhradeckého a velké části Pardubického kraje. Komfort obyvatel v okolí zóny snižují také nové bariéry v krajině a snižující se dostupnost bydlení.

 

Situaci se podařilo zlepšit díky koordinovanému postupu všech aktérů, a především postupné realizaci projektů, k jejichž podpoře se stát zavázal. Královéhradecký kraj prostřednictvím své organizace Centrum, investic, rozvoje a inovací (CIRI), oddělení průmyslových zón, spolupracuje s dalšími partnery na výstavbě obchvatů, nových obslužných komunikací, cyklostezek, modernizaci železnice a školských a zdravotnických zařízení. Letos má například začít dostavba a modernizace nemocnice Rychnov nad Kněžnou za více než 800 milionů korun a byly zahájeny stavební práce na II. etapě Opočna za 225 mil. .

 

K většímu pocitu bezpečí přispívá služebna cizinecké policie otevřená v Solnici před necelými pěti lety. Další projekty podpořené vládními memorandy realizují přímo města a obce. Příkladem je místo konání workshopu – Společenský dům Solnice prošel rozsáhlou rekonstrukcí za 114 milionů korun. Město Rychnov nad Kněžnou postavilo nové nájemní byty.

 

Workshop se konal pod záštitou hejtmana Martina Červíčka a děkana Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové Jana Prouzy. „Naše fakulta dlouhodobě přispívá k rozvoji (nejen) našeho kraje a jsem velmi rád, že jsme to nyní měli možnost prokázat i v tak zásadním tématu, jako jsou příležitosti a hrozby spojené s přítomností klíčového výrobního komplexu. Výzkumný tým, tvořený převážně z pracovníků Katedry sociologie Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové, odvedl neuvěřitelný kus práce a jsem jim za to moc vděčný,“ shrnuje děkan filozofické fakulty Jan Prouza.

 

Výzkum proběhl v rámci projektu Technologické agentury České republiky (TAČR TL01000312 Analýza sociální situace ve vztahu k automobilové výrobě v průmyslové zóně Solnice-Kvasiny-Rychnov n/Kněžnou).

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

26.05.2023V Hradci Králové budou spolu s plasty třídit i plechovky od nápojů Hradec Králové (hradeckralove.org)
24.10.2022Hradec Králové: O krajské dotace lze žádat pouze elektronicky Královéhradecký (kr-kralovehradecky.cz)



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688