Příležitosti pro české firmy v Chorvatsku v oblasti železniční dopravy
Příležitosti pro české firmy v Chorvatsku v oblasti železniční dopravy
04.03.2022 / 11:01 | Aktualizováno: 04.03.2022 / 11:06
Chorvatská železniční asociace HŽ Infrastruktura představila nové projekty v oblasti železniční infrastruktury. Železnice a její další rozvoj hraje velmi důležitou roli v Národní strategii rozvoje Chorvatské republiky do roku 2030 Hrvatska 2030. Chorvatská vláda počítá s investicemi do modernizace zastaralé železniční dopravy ve výši až 4,5 miliardy EUR. Slibuje si od toho ekonomický růst a oživení, zvýšení zaměstnanosti a konkurenceschopnosti, rychlejší a bezpečnější cestování osob i přepravy zboží po železnici. Větší část nákladů by měly pokrývat prostředky z fondů Evropské unie.
Výstavba nových železnic a renovace starých
Podle HŽI (obdoba české Správy železnic) je konečným cílem těchto investic revitalizace celé chorvatské železniční sítě v souladu s evropskými normami, tj. zvýšení železniční kapacity, rychlosti dopravy a úrovně její bezpečnosti.
Chorvatská železniční síť v současné době představuje 2 617 kilometrů železnic, z nichž pouze 10,5 % (274 kilometrů) je dvoukolejných a 37,5 % (980 kilometrů) je elektrifikovaných. Měla by proběhnout modernizace a renovace téměř 750 kilometrů železnic. Předpokládaná rychlost osobních vlaků na těchto tratích bude 160 km/h, nákladní vlaky budou moci jezdit rychlostí až 120 km/h. HŽI má v současné době v přípravě a realizaci několik klíčových investičních projektů. Chorvatsko zatím investovalo do rekonstrukce železničních tratí, stanic, zastávek a dalších infrastrukturních zařízení celkem 935 mil. EUR.
Investiční plán do roku 2025 představuje 1,9 mld. EUR, z čehož téměř 75 % investic (1,42 mld. EUR) připadá na projekty spolufinancované z evropských strukturálních a investičních fondů. Ostatní projekty ve výši 461,7 mil. EUR (asi čtvrtina plánovaných investic) budou financovány z jiných zdrojů (půjčky od Světové banky, Evropské banky pro obnovu a rozvoj a standardní komerční bankovními úvěry).
Investice jsou zaměřeny na rekonstrukci a modernizaci železnic a železničních úseků, výstavbu nových kolejových tratí, rekonstrukci stanic, trakčního vedení a na elektrifikaci tratí. Pro české firmy existují příležitosti i v oblasti dodávek zařízení na zvýšení bezpečnosti celého železničního provozu, jako je rekonstrukce železničních mostů a tunelů, výměna automatizovaných výhybek, prodloužení nástupišť s mimoúrovňovým přístupem, zabezpečovacího zařízení a v oblasti zajištění bezpečnosti železničních přejezdů. Velký důraz je přitom kromě bezpečnosti kladen i na kvalitu a zvýšení funkcionality, snížení doby cestování a lepší propojení železnice s chorvatskými přístavy.
Od roku 2025 do roku 2030 HŽI plánuje proinvestovat v rámci nových projektů dalších více než 2,7 mld. EUR. Nejdůležitějšími projekty jsou panevropský koridor X od hranic se Slovinskem k hranicím se Srbskem, koridor Vb od hranic s Maďarskem do námořního přístavu Rijeka a koridor Vc od hranic s Maďarskem do Bosny a Hercegoviny a dále do chorvatského námořního přístavu Ploče u Dubrovníku.
V rámci koridoru X se má délka dvoukolejných tratí v úseku Dugo Selo - Novska zvýšit o 82 kilometrů, celá trať od hranice se Slovinskem po hranici se Srbskem bude dvoukolejná. Na koridoru Vb se délka dvoukolejných tratí zvýší nejméně o 190 kilometrů, což zahrnuje úseky Križevci - Koprivnica - státní hranice, Dugo Selo - Križevci, Hrvatski Leskovac - Karlovac, Karlovac - Oštarije a Škrljevo - Rijeka - Jurdani.
V úseku od uzlu hlavního města Záhřebu po hranici s Maďarskem nyní pokračují práce na kompletní rekonstrukci stávající tratě a vybudování druhé tratě železnice.
V souvislosti s modernizací železnice ze Záhřebu do Rijeky již byly schváleny finanční prostředky na práce na rekonstrukci stávající a výstavby druhé trati v úseku Hrvatski Leskovac - Karlovac, na kterou proběhlo výběrové řízení i za účasti české firmy AŽD Praha (www.azd.cz). Probíhá také příprava projektové dokumentace na úseku od Karlovace do Oštarije. Celkové investice v této části středomořského koridoru by měly činit až 3 mld. EUR.
Na webových stránkách HŽI je možné se seznámit se všemi aktuálně probíhajícími stavbami a také s plánovanými projekty. Další informace je možné získat v záhřebské centrále správy HŽI u Mirko Franoviče, ředitele sektoru rozvoje, přípravy a využití fondů EU, Sarajevska 43, 10000 Zagreb, Croatia, tel.: +385 1 453 4603, e-mail: mirko.franovic@hzinfra.hr.
Josef Dvořáček, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Záhřebu
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz