Export (export.cz)
Ze světa  |  01.03.2022 14:28:44

Export do USA má vysokou přidanou hodnotu, prosazují se i české startupy

Český vývoz do Spojených státůroce 2021 vzrostl ve srovnání s předchozím rokem téměř o 12 procent a poprvé překročil hodnotu 5 miliard dolarů. Spojené státy pro Česko zůstávají největším vývozním trhem mimo Evropu. „Trh USA je velmi vyspělý a má obrovský potenciál díky více než 300 milionům spotřebitelů. Zároveň se jedná o trh mimořádně konkurenční a komplikovanější ve srovnání s trhem zemí EU,“ říká v rozhovoru pro Export.cz Jiří Janíček, vedoucí ekonomického úseku Velvyslanectví ČR ve Washingtonu.

Letecký průmysl je symbolem moderní americké ekonomiky, zároveň jde o klíčové odvětví pro český export. Ilustrační foto: Shutterstock

Jaké sektory zažívají v postpandemickém období ve Spojených státech největší boom?

Rozvíjet se bude například sektor energetiky. Americká vláda vyhlásila ambiciózní plán přechodu k čisté energetice, s čímž souvisí očekávané masivní investice do větrných turbín a solárních panelů, do technologií založených na vodíku, do elektromobilů a vybudování sítě 500 tisíc dobíjecích stanic, do odolnosti sítě, i zvýšení energetické účinnosti a zateplování budov. Důležitou roli nízkouhlíkového zdroje si i za nové administrativy udrželo jádro.

Podobně je na tom dopravní infrastruktura. Schválený plán rozvoje infrastruktury americkou administrativou v listopadu loňského roku předpokládá objem investic ve výši 1,2 bilionu dolarů. Zaměřen je především na konkrétní projekty výstavby, rekonstrukcí a oprav silnic, výstavbu letišť, přístavní infrastruktury pro vodní a zámořskou dopravu. Počítá též s podporou přechodu na elektrická vozidla či autobusy s nízkými emisemi. Podporuje digitalizaci a technickou vybavenost pro všechny druhy dopravy a podporu nových technologií, což může být šance i pro české firmy.

Největší boom zažíval v období pandemie herní průmysl. Koronavirová pandemie zasáhla zábavní průmysl v USA v nebývalé míře a omezila kulturní události, pohostinství i cestování. Výjimkou je jeho herní branže, která se stává ekonomickým gigantem a jedním z nejrychleji se rozvíjejících průmyslových oborů v zemi a zaznamenává rekordní zisky i výdaje. Vzhledem k faktu, že pandemie stále ještě neskončila, je pravděpodobné, že herní průmysl bude i nadále dominantní částí tohoto průmyslu.

Spojené státy jsou jednou z našich nejdůležitějších exportních destinací z hlediska přidané hodnoty exportovaného zboží. Rýsují na americkém trhu z pohledu českých exportérů a investorů nové příležitosti?

Z hlediska struktury je česko-americký obchod charakteristický vyšší mírou přidané hodnoty – dominuje letecký sektor, elektronické přístroje a strojírenské produkty, unikátní kovovýrobky či měřící a vědecké přístroje. Trh Spojených států je klíčový pro letecký průmysl. Čeští výrobci lehkých sportovních letadel zaujímají významný podíl na trhu, významný je oboustranný obchod s leteckými motory. Stejně tak je americký trh důležitý pro zbrojní průmysl – na USA připadá zhruba 30 % veškerého odbytu českých zbraní a střeliva (v případě revolverů a pistolí to v roce 2021 bylo 70 %).

Exportní příležitosti lze pak identifikovat zejména ve vysoce inovativních oblastech, jakými jsou umělá inteligence, pokročilá výroba, nanotechnologie, kybernetická bezpečnost, i?v?celých sektorech spojených s vysokou přidanou hodnotou, jakými jsou informační technologie, Life Sciences, automobilový sektor či energetika. Spojené státy jsou v těchto odvětvích tahounem nových trendů – například v automobilovém průmyslu to jsou elektromobilita a autonomní vozidla.

Během pandemie vzniklo ve Spojených státech velké množství nových firem. Vyplatí se také českým startupům uvažovat o vstupu na americký trh?

Ano, to se jednoznačně vyplatí. Startupům pomáhají při vstupu na americký trh programy CzechDemo, CzechMatch a CzechAccelerator, které je přivádí do New Yorku, San Francisca a dalších amerických měst. Díky těmto programům a projektům ekonomické diplomacie PROPED ministerstva zahraničí pak české startupy získávají možnost účasti na technologických veletrzích a konferencích jako například CES Las Vegas. Zde získávají zpětnou vazbu od potenciálních zákazníků, zahraničních expertů i investorů a ujišťují se, zda je pro ně americký trh tím správným pro zahraniční expanzi.

Jak se vyvíjí obchodní vztahy mezi Českem a Spojenými státy v posledních letech? Jaký dopad na ně měla pandemie a nové trendy, které zaznamenáváme v době restartu ekonomik po pandemii?

Po setrvalém růstu hodnoty českého vývozu do USA v předchozích letech a jeho poklesu v důsledku pandemie koronaviru v roce 2020 vzrostl český vývoz do USAroce 2021 ve srovnání s předchozím rokem téměř o 12 procent a poprvé překročil hodnotu 5 miliard dolarů. Obrat vzájemné obchodní výměny překonal v roce 2021 poprvé hodnotu 10 miliard dolarů. Celkově se v letech 20102021 hodnota českého vývozu do USA více než zdvojnásobila.

USA jsou pro Česko největším vývozním trhem mimo Evropu – až do Brexitu i největším vně Evropské unie. Mezi všemi exportními odbytišti se USA loni umístily na 11. místě, přičemž na USA připadá 2,7 procenta celkového českého vývozu a vzájemný obchod vykazuje přebytek ve prospěch Česka. Podle metodologie TiVA Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj a Světové banky je role USA v českém exportu ještě výrazně vyšší díky nepřímému obchodu. USA jsou možná ve skutečnosti druhým až pátým nejdůležitějším obchodním partnerem ČR. V obchodu se službami je význam USA ještě vyšší: na USA připadá 6,7 procenta veškerého vývozu českých služeb, přičemž ČR vykazuje přebytek. Vliv pandemie na český export do USA, aspoň soudě podle výsledků českého exportu do USAroce 2021, by už měl být překonán.

Spojené státy jsou již několik let naším nejvýznamnějším exportním partnerem mimo EU a mnozí čeští exportéři americký trh dobře znají. Co byste ale poradil těm, kteří se tam chystají poprvé?

Trh USA je velmi vyspělý a má obrovský potenciál díky více než 300 milionům spotřebitelů. Zároveň se jedná o trh mimořádně konkurenční a komplikovanější ve srovnání s trhem zemí EU. Měly by sem proto vstupovat firmy finančně stabilní a s dlouhodobější vizí, protože uspět obchodně v USA je běh na delší trať, nejedná o jednorázový trh. Vstup na americký trh by tedy měly firmy dobře zvážit, zjistit o něm co nejvíce informací, a následně se rozhodnout, zda chtějí a mohou na tomto trhu dlouhodobě působit.

Kde mohou české firmy, které o expanzi na americký trh teprve uvažují, získat základní informace o místních specifikách včetně kultury obchodního jednání?

Ucelenou informaci o aktuální situaci, hospodářství i obchodních zvyklostech najdou exportéři v Souhrnné teritoriální informaci či na webu Ambasády ČR ve Washingtonu. Pro bližší seznámení se s teritoriem a možnostmi expanze je dobré využít seminářů a osobních konzultací s ekonomickými diplomaty či pracovníky agentury CzechTrade, která má v USA také své zastoupení.

Další informace o podnikatelských příležitostech pro české firmy ve Spojených státech můžete získat na chystaném webináři s českými ekonomickými diplomaty v USA, který proběhne dne 16. 3. od 15:00 SEČ přes platformu WebinarJam.

Anna Urbanová, vedoucí oddělení, Odbor ekonomické diplomacie MZV


Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688