Sport a lyže v Turecku – nerozvinutost nabízející příležitost
Sport a lyže v?Turecku – nerozvinutost nabízející příležitost
23.02.2022 / 07:42 | Aktualizováno: 23.02.2022 / 08:03
Turecko má řadu mohutných horstev a zimních vysokohorských středisek i nad 2000 m.n., z toho jen 4 větší resorty snesou mezinárodní srovnání – od nejvýchodnějšího střediska Palandoken, přes centrální Erciyes, až po západní resorty Kartalkaya a Uludag.
Lyžování však zatím není masovým sportem. Z?85 mil. obyvatel rekreačně lyžují nanejvýš stovky tisíc. Skiareály se však v?posledních 10-15 letech rozvíjejí, lyžování se stává dostupnějším pro stále více obyvatel, profesionalizuje se příprava místních sportovců a dokonce i v?některých soutěžích světové úrovně turečtí závodníci občas porážejí i ty české.
Maloobchod se zimním sportovním vybavením zatím spočívá na dvou hlavních specializovaných sítích a pár nadnárodních řetězcích (Decathlon, Intersport), zbytek maloobchodní scény je roztříštěný co do sortimentu i vlastnictví a nabídka je omezená. Trh je tak deformován několika málo prodejci a řadou malých půjčoven, jenž nabízejí většinou materiál z třetí ruky. Většina místní lyžující populace si?dosud lyžařskou výbavu půjčuje, vznikla však již vrstva desítek tisíc zámožnějších lyžníků, kteří si kupují vlastní vybavení a většinou velmi hledí na značku lyží i oblečení. Zájem o lyžbu i využití skiareálů v?Turecku v?posledních letech stoupají, spolu s?popularitou zimních sportů vůbec. S?tím jde v?ruku v?ruce i rostoucí orientace spotřebitele. Podobně jako i v?jiných oborech je Turecko trhem nesnadným, nestabilním, ale perspektivním. Příležitosti pro české výrobce a vývozce zimního sportovního zde ale jsou!
Spektrum nabídky v?místních obchodech
Střed a spodek sortimentu poptávky začíná v?několika největších městech přebírat Decathlon. Dále zde existují 2 větší sítě zimních obchodů (Karspor a SPX), které nabízejí světové značky lyží i snowboardů a bot.?Často jde o loňské a starší modely i jiný ski materiál, ceny jsou někdy o něco nižší než ve střední Evropě. Výjimku tvoří obchody sítě SPX cílící na bohatší klientelu nabízející většinově letošní a loňské modely (s cenami jsou nyní se slevami někde 10-20% nad středoevropskými cenami, ale někdy i níž). Obě sítě, byť každá jinak, shodně nabízejí i high-end lyžařské oblečení (Bogner, Phenix či Spyder) pro bohaté domácí lyžaře a zahraniční turisty – povětšinou ze zemí východní Evropy.
Šance na úspěch
V?Turecku nepůsobí žádný výrobce lyží. Všechna výzbroj se do země dováží. Zejména spodní a střední část nabízeného sortimentu je nízké kvality. Nabídku CZ výrobců je účelné soustředit na turecké půjčovny, které by mohly mít zájem o dodávky pod svou značkou. Zajímavé by mohly být i dodávky pro místní lyžařské kluby či skiareály. U dražších a specializovanějších produktů je trh omezený a nerozvinutý, zde je faktorem zájem bohatších Turků o známé a zavedené značky přinášející svému majiteli prestiž, šance na maloobchodní odbyt v?tomto segmentu jsou spíše ve stovkách než v?tisících kusů.
Velkou částí místního trhu jsou i dodávky pro státem řízenou strukturu klubů a škol a dalších institucí pod dohledem ministerstva mládeže a sportu a též příslušných sportovních svazů. Zde funguje centrální způsob nákupu materiálu, kterým se zboží dostává do regionů a obcí. Možnosti dodávek existují i pro místní lyžařskou federaci, vedle níž stojí samostatné svazy horolezců a skialpinistů, které též mohou být zákazníkem pro naše výrobce. Jde však o uhlídání tendrů a nastavení kontaktů.
Dalším potenciálním a velkým odběratelem zimního vybavení mohou být turecké ozbrojené složky - turecká armáda je druhá největší v?NATO po USA. Pro zimní operace potřebují jak vojáci, tak policisté a záchranné složky adekvátní vybavení. Zde je možné zaznamenat nákupy v?segmentu skialpových speciálek ve vojenském provedení.
V?segmentu lyžařského oblečení je poptávka sycena většinově drahým dovozem, ale i místní výrobou, která je dostupnější - technologicky se místní výrobci dokázali přiučit z?přenesených výrob velkých světových značek. Místní značky zimního sportovního oblečení cílí na dolní segment trhu, zámožnější turecký zákazník preferuje světové značky. I když se popularita outdoorových aktivit nedá srovnat s?tím, na co jsme zvyklí z?našich krajů, jde o větší trh než samotný segment lyžování. K chození po horách v?Turecku jsou ohromné terény a trh je možné dále kultivovat - i zde však hrozí sílící dominance zj. Decathlonu
Relokace výroby jako alternativa k?Číně
Turecko je textilní velmocí. Řada outdoorových značek sem již přesunula výrobu. Kromě zavedených technologií, kvalifikované pracovní síly a dostatečné kapacity jsou pro relokaci do Turecka z?Asie i další důvody - levnější a snazší doprava do Evropy a incentivy pro výrobce včetně zvýhodnění v?místních tendrech. Specifickou otázkou jsou cla a rozdíly v?sazbách na dovoz textilu z Asie, zj. Číny i dalších částí světa a EU, s?níž má Turecko celní unii. Rada pro potenciální české exportéry zimního oblečení tedy zní: když export do Turecka, tak nejlépe výrobků s?původem a produkcí v?EU, na které nejsou cla žádná. Při dovozu textilu z?Číny do Turecka platí standardní cla v?závislosti na konkrétním HS kódu ve výši od 2,7% do 12%, plus je třeba počítat se speciální celní přirážkou vy výši 20% - 30%. V?současnosti tedy pozorujeme snahu tureckých obchodníků vyhnout se produktům, to i světových značek, vyráběných v?Číně.
PROPED jako forma podpory
Ke zmapování tureckého trhu a prvnímu představení českých výrobců zimního sportovního vybavení připravilo Velvyslanectví ČR v?Ankaře „zimní“ PROPED, který proběhl 15.-17. února 2022. Díky PROPEDu se v?Turecku prezentovaly společnosti a značky výrobců lyží Sporten, Artis, Kaestle CZ a rodinné firmy Lusti, a zimního sportovního oblečení AlpinePro, Kama, Direct Alpine a Sir Joseph. Přidal se i výrobce malých, zj. mobilních lyžařských vleků B+J (vleky.cz), který má v Turecku šanci zj. v?malých resortech či hotelích i školách. Prezentační akce ve velkém středoanatolijském resortu Erciyes u města Kayseri (přes 1 mil. obyv.) shlédly stovky tureckých lyžařů, ambasádou pořádaného hobby závodu se zúčastnilo více než 50 závodníků; součástí programu bylo i přijetí na obchodní komoře města. Turecká média státní i soukromá přinesla desítky zpráv o českých prezentačních akcích vč. mediálních vystoupení velvyslance, s?dopadem řádově stovek tisíc diváků/abonentů. Celkem přes 30 obchodních firem, sportovních klubů a médií v Ankaře, včetně státní TV TRT, shlédlo české produkty na prezentační akci 17. února na rezidenci velvyslance. Součástí akcí byla i osvěta o českém sjezdovém lyžařství a jeho stavu. Velvyslanectví v?Ankaře podporuje a propaguje zimní i letní sporty více cestami, vč. vlastních aktivit, kde mají prostor i čeští výrobci sportovního vybavení - 26. února 2002 uskuteční již 2. ročník diplomatického ski + snb závodu v?pohoří Ilgaz.
Pavel Vacek, velvyslanec, Velvyslanectví ČR v Ankaře
Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.