mzv.cz (MZv ČR)
Export  |  23.02.2022 08:03:00

Sport a lyže v Turecku – nerozvinutost nabízející příležitost

Sport a lyže v?Turecku – nerozvinutost nabízející příležitost

23.02.2022 / 07:42 | Aktualizováno: 23.02.2022 / 08:03

Tureckořadu mohutných horstev a zimních vysokohorských středisek i nad 2000 m.n., z toho jen 4 větší resorty snesou mezinárodní srovnání od nejvýchodnějšího střediska Palandoken, přes centrální Erciyes, až po západní resorty Kartalkaya a Uludag.

Lyžování však zatím není masovým sportem. Z?85 mil. obyvatel rekreačně lyžují nanejvýš stovky tisíc. Skiareály se však v?posledních 10-15 letech rozvíjejí, lyžování se stává dostupnějším pro stále více obyvatel, profesionalizuje se příprava místních sportovců a dokonce i v?některých soutěžích světové úrovně turečtí závodníci občas porážejí i ty české.

Maloobchod se zimním sportovním vybavením zatím spočívá na dvou hlavních specializovaných sítích a pár nadnárodních řetězcích (Decathlon, Intersport), zbytek maloobchodní scény je roztříštěný co do sortimentu i vlastnictví a nabídka je omezená. Trh je tak deformován několika málo prodejci a řadou malých půjčoven, jenž nabízejí většinou materiál z třetí ruky. Většina místní lyžující populace si?dosud lyžařskou výbavu půjčuje, vznikla však již vrstva desítek tisíc zámožnějších lyžníků, kteří si kupují vlastní vybavení a většinou velmi hledí na značku lyží i oblečení. Zájem o lyžbu i využití skiareálů v?Turecku v?posledních letech stoupají, spolu s?popularitou zimních sportů vůbec. S?tím jde v?ruku v?ruce i rostoucí orientace spotřebitele. Podobně jako i v?jiných oborech je Turecko trhem nesnadným, nestabilním, ale perspektivním. Příležitosti pro české výrobce a vývozce zimního sportovního zde ale jsou!

Spektrum nabídky v?místních obchodech

Střed a spodek sortimentu poptávky začíná v?několika největších městech přebírat Decathlon. Dále zde existují 2 větší sítě zimních obchodů (Karspor a SPX), které nabízejí světové značky lyží i snowboardů a bot.?Často jde o loňské a starší modely i jiný ski materiál, ceny jsou někdy o něco nižší než ve střední Evropě. Výjimku tvoří obchody sítě SPX cílící na bohatší klientelu nabízející většinově letošní a loňské modely (s cenami jsou nyní se slevami někde 10-20% nad středoevropskými cenami, ale někdy i níž). Obě sítě, byť každá jinak, shodně nabízejí i high-end lyžařské oblečení (Bogner, Phenix či Spyder) pro bohaté domácí lyžaře a zahraniční turisty – povětšinou ze zemí východní Evropy.

Šance na úspěch

V?Turecku nepůsobí žádný výrobce lyží. Všechna výzbroj se do země dováží. Zejména spodní a střední část nabízeného sortimentu je nízké kvality. Nabídku CZ výrobců je účelné soustředit na turecké půjčovny, které by mohly mít zájem o dodávky pod svou značkou. Zajímavé by mohly být i dodávky pro místní lyžařské kluby či skiareály. U dražších a specializovanějších produktů je trh omezený a nerozvinutý, zde je faktorem zájem bohatších Turků o známé a zavedené značky přinášející svému majiteli prestiž, šance na maloobchodní odbyt v?tomto segmentu jsou spíše ve stovkách než v?tisících kusů.

Velkou částí místního trhu jsou i dodávky pro státem řízenou strukturu klubů a škol a dalších institucí pod dohledem ministerstva mládeže a sportu a též příslušných sportovních svazů. Zde funguje centrální způsob nákupu materiálu, kterým se zboží dostává do regionů a obcí. Možnosti dodávek existují i pro místní lyžařskou federaci, vedle níž stojí samostatné svazy horolezců a skialpinistů, které též mohou být zákazníkem pro naše výrobce. Jde však o uhlídání tendrů a nastavení kontaktů.

Dalším potenciálním a velkým odběratelem zimního vybavení mohou být turecké ozbrojené složky - turecká armáda je druhá největší v?NATO po USA. Pro zimní operace potřebují jak vojáci, tak policisté a záchranné složky adekvátní vybavení. Zde je možné zaznamenat nákupy v?segmentu skialpových speciálek ve vojenském provedení.

V?segmentu lyžařského oblečení je poptávka sycena většinově drahým dovozem, ale i místní výrobou, která je dostupnější - technologicky se místní výrobci dokázali přiučit z?přenesených výrob velkých světových značek. Místní značky zimního sportovního oblečení cílí na dolní segment trhu, zámožnější turecký zákazník preferuje světové značky. I když se popularita outdoorových aktivit nedá srovnat s?tím, na co jsme zvyklí z?našich krajů, jde o větší trh než samotný segment lyžování. K chození po horách v?Turecku jsou ohromné terény a trh je možné dále kultivovat - i zde však hrozí sílící dominance zj. Decathlonu

Relokace výroby jako alternativa k?Číně

Turecko je textilní velmocí. Řada outdoorových značek sem již přesunula výrobu. Kromě zavedených technologií, kvalifikované pracovní síly a dostatečné kapacity jsou pro relokaci do Turecka z?Asie i další důvody - levnější a snazší doprava do Evropy a incentivy pro výrobce včetně zvýhodnění v?místních tendrech. Specifickou otázkou jsou cla a rozdíly v?sazbách na dovoz textilu z Asie, zj. Číny i dalších částí světa a EU, s?níž má Turecko celní unii. Rada pro potenciální české exportéry zimního oblečení tedy zní: když export do Turecka, tak nejlépe výrobků s?původem a produkcí v?EU, na které nejsou cla žádná. Při dovozu textilu z?Číny do Turecka platí standardní cla v?závislosti na konkrétním HS kódu ve výši od 2,7% do 12%, plus je třeba počítat se speciální celní přirážkou vy výši 20% - 30%. V?současnosti tedy pozorujeme snahu tureckých obchodníků vyhnout se produktům, to i světových značek, vyráběných v?Číně.

PROPED jako forma podpory

Ke zmapování tureckého trhu a prvnímu představení českých výrobců zimního sportovního vybavení připravilo Velvyslanectví ČR v?Ankaře „zimníPROPED, který proběhl 15.-17. února 2022. Díky PROPEDu se v?Turecku prezentovaly společnosti a značky výrobců lyží Sporten, Artis, Kaestle CZ a rodinné firmy Lusti, a zimního sportovního oblečení AlpinePro, Kama, Direct Alpine a Sir Joseph. Přidal se i výrobce malých, zj. mobilních lyžařských vleků B+J (vleky.cz), který má v Turecku šanci zj. v?malých resortech či hotelích i školách. Prezentační akce ve velkém středoanatolijském resortu Erciyes u města Kayseri (přes 1 mil. obyv.) shlédly stovky tureckých lyžařů, ambasádou pořádaného hobby závodu se zúčastnilo více než 50 závodníků; součástí programu bylo i přijetí na obchodní komoře města. Turecká média státní i soukromá přinesla desítky zpráv o českých prezentačních akcích vč. mediálních vystoupení velvyslance, s?dopadem řádově stovek tisíc diváků/abonentů. Celkem přes 30 obchodních firem, sportovních klubů a médií v Ankaře, včetně státní TV TRT, shlédlo české produkty na prezentační akci 17. února na rezidenci velvyslance. Součástí akcí byla i osvěta o českém sjezdovém lyžařství a jeho stavu. Velvyslanectví v?Ankaře podporuje a propaguje zimní i letní sporty více cestami, vč. vlastních aktivit, kde mají prostor i čeští výrobci sportovního vybavení - 26. února 2002 uskuteční již 2. ročník diplomatického ski + snb závodu v?pohoří Ilgaz.

Pavel Vacek, velvyslanec, Velvyslanectví ČR v Ankaře

Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře

Galerie


Czech Winter Sports Days


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688