Těžká stavební a dopravní technika jde v Rusku na odbyt
17.02.2022 / 09:26 | Aktualizováno: 17.02.2022 / 09:41
Zahraniční i ruští výrobci těžkých i lehkých strojů používaných při stavbě silničních i železničních cest prožili loni dobrý rok a i dynamika začátku tohoto roku je příznivá. Čísla za loňský rok jsou natolik dobrá, že překonala dosud rekordní rok 2012, ke kterým se po dlouhé roky objemy prodejů ani nepřiblížily. Zpozornět by měly i české firmy.
Hlavními pozitivními faktory jsou vysoké ceny na suroviny, které vedou k otevírání nových dolů a rozšiřování těch již fungujících a státní investice do dopravní infrastruktury, které nezastavila ani pandemie C-19. Jen vloni se opravilo a postavilo 23 tisíc kilometrů silnic a do roku 2024 chce vláda zrekonstruovat dalších 77 tisíc a postavit nových 8,5 tisíc kilometrů silnic.
Prodeje rostly prakticky u všech těžkých strojů: jednostranných sklápěčů (přes 500 ks), v surových klimatických podmínkách hojně využívaných dvouosých kloubových damprů, bagrů s pásovými i kolovými podvozky, rypadel-nakladačů (těch si zákazníci odvezli přes 1,5 tisíce) i samojízdných grejdrů. Přes tři čtvrtiny prodaných strojů jsou od zahraničních výrobců, na ruské producenty připadá zbytek, většinou jednodušší technika. Celkem se v uvedených kategoriích prodalo přes osmnáct tisíc strojů a zařízení.
Počet prodaných kusů by mohl být ještě vyšší, ale mnoho výrobců a prodejců se i v Rusku potýkalo s problémy s dodávkami a logistikou. Také nedostatek čipů, tak dobře známý z automobilového průmyslu, postihnul část výrobců stavebních a dopravních strojů a část již přijatých objednávek se tak musela přenést na letošek. Největší dodavatelé (Hitachi, John Deere) museli až dvacet procent již přijatých objednávek přenést na tento rok, což dává všem v oboru důvěru že i tento rok bude úspěšný.
Zahraničních výrobci včetně českých firem se v Ruské federaci musejí vypořádat s tlakem na politiku náhrady dovozů, která by měla vést k růstu lokálně vyráběné produkce. Dosavadní zkušenosti zahraničních např. japonských firem ale ukazují, že v Rusku se většinou nedaří najít dostatek místních dodavatelů, kteří by mohli spolehlivě a včas dodávat potřebné díly a součástky. Podle expertů tak ještě dlouho bude muset být naprostá většina stavebních strojů dovážena, protože ruské firmy prostě nedokáží poptávku uspokojit. Z toho by mohly těžit i naše firmy.
Tomáš Hart, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Moskvě
Přírodní podmínky jsou v Rusku jedny z nejtěžších na světě
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.