Očekávaná obměna vozů v dánské státní správě příležitostí pro české výrobce elektromobilů
Očekávaná obměna vozů v dánské státní správě příležitostí pro české výrobce elektromobilů
03.02.2022 / 11:23 | Aktualizováno: 03.02.2022 / 11:37
Prodej elektromobilů v Dánsku zaznamenává trvalý a kontinuální růst a s ohledem na očekávanou postupnou obměnu vozového parku státních úřadů a místních i regionálních samospráv v průběhu nadcházejících měsíců a let, bude vývoz elektromobilů do Dánska představovat výjimečnou příležitost pro české exportéry.
Podíl elektromobilů na celkovém počtu prodaných nových osobních automobilů v Dánsku v lednu 2022 dosáhl 18 % a vůbec poprvé tak překonal prodej vozů hybridních, přičemž podíl obou kategorií dohromady aktuálně dosahuje 31 % všech nových registrací. Trh s novými elektromobily i plug-in hybridy se mimoto během roku 2021 významně rozrostl o řadu nových modelů, takže zatímco ve 3. čtvrtletí roku 2020 bylo v nabídce 43 vozů těchto kategorií, ve stejném období roku 2021 to bylo již 73 modelů.
Skutečností ovšem je, že většina nových elektromobilů byla pořízena fyzickými osobami, k čemuž nadále přispívá fakt, že elektromobily jsou osvobozeny od registračního poplatku, jenž může dosáhnout až 150 % pořizovací ceny vozidla. Vzhledem ke skutečnosti, že počínaje lednem 2022 se odpuštění registračního poplatku přestalo vztahovat na plug-in hybridy, je jisté, že podíl prodeje elektromobilů stoupne ještě výrazněji.
Dánská veřejná sféra v pořizování elektromobilů za privátním sektorem stále výrazně zaostává a vláda tak sklízí oprávněnou kritiku za to, že ačkoliv prosazuje zelenou tranzici napříč celou společností a všemi sektory, pro potřeby státních úřadů v posledních dvou letech nakoupila pouhých 80 „zelených“ automobilů, tj. elektromobilů a plug-in hybridů, čímž jejich podíl ve státních úřadech dosáhl pouhých 1,2 % (údaj k červenci 2021).
O poznání lépe vypadá zastoupení „zelených“ automobilů ve vozových parcích místních samospráv (9,4 %) a vyšších samosprávných celků – regionů (13,1 %), jenž v posledních letech stabilně roste. Elektromobily jsou obzvláště oblíbené komunálními sociálními službami (tzv. hjemmepleje), zajišťujícími péči o seniory a další osoby se sníženou soběstačností v jejich domácnostech.
Dánsko si stanovilo cíl ukončit do roku 2035 prodej nových vozidel se spalovacími motory a podobně jako v dalších oblastech zelené tranzice je odhodláno svůj cíl naplnit. Lze dokonce oprávněně očekávat, že k němu fakticky dojde ještě dříve v důsledku rostoucího nezájmu o vozidla se spalovacím motorem. Postupná obměna stávajícího „konvenčního“ vozového parku za elektromobily, a to jak ve státní správě, tak v místních a regionálních samosprávách, proto v následujících měsících a letech bude bezesporu pro české výrobce elektromobilů představovat velmi zajímavou obchodní příležitost.
Oto Weniger, Velvyslanectví ČR v Kodani
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz