Kreativní Mexiko skýtá příležitosti pro české firmy
Kreativní Mexiko skýtá příležitosti pro české firmy
21.01.2022 / 18:34 | Aktualizováno: 21.01.2022 / 19:13
Kreativní průmysl byl poměrně dlouhou dobu považován za spíše doplňkovou záležitost, nyní ale tento sektor propojující nové technologie, výzkum a vývoj, kulturu i podnikání, dynamicky roste. Vznikají nová odvětví, včetně nových obchodních modelů, primárně založených na službách. Výsledky posledních let také jasně potvrdily potenciál kreativního průmyslu pro ekonomický růst a tvorbu kvalifikovaných pracovních míst v zemi. A to i s ohledem na to, že Mexiko patří k nejvýznamnějším konzumentům zábavního průmyslu vůbec. Lze tak již s jistotou říci, že odvětví kreativního průmyslu jako je hudba, film, herní průmysl, design či software, zaujímají neopominutelné místo v rámci mexické ekonomiky. Protože to jsou zároveň oblasti, ve kterých má silnou pozici i ČR, měl by být mexický trh v hledáčku i českých kreativců.
Důsledkem pandemie se v Mexiku zásadně zrychlil růst e-commerce. Prodejci opouštějí kamenné prodejny a přesouvají se na internet, nebo online prostředí využívají jako další z prodejních kanálů vedle těch stávajících. S tím vzrostla poptávka IT službách a on-line řešeních. Prokazují to i data průzkumu „Venta Online 2021“, podle kterého vzrostl v roce 2021 zisk z e-commerce prostoru o 81 % oproti roku 2020. E-commerce ve sledovaném roce představoval 9 % veškerého prodeje a do roku 2025 by mělo jít o 24 % tržeb v maloobchodním sektoru. Dle posledních odhadů vzroste do roku 2025 počet maloobchodníků, kteří nabízí on-line prodej, o 165 %.
On-line prostředí hraje i v zábavním průmyslu významnou roli, což dokládá stabilní růst počtu internetových připojení a navyšování jeho kvality napříč mexickými regiony. Předpokládá se také rozšíření 4G a 5G sítí, čímž by se k rychlému internetu potřebnému ke konzumaci internetového obsahu dostalo více lidí, a tím dále vzrostl potenciál zábavního průmyslu.
Mexický trh je v Latinské Americe lídrem v oblasti služeb OTT (over-the-top), mezi něž patří i streamování. Příjmy z této části sektoru vzrostly jen v roce 2020 o 25 %.Tváří v tvář rostoucí konkurenci na tomto trhu bude pro OTT platformy výzvou vytvářet originální a kvalitní obsah, který osloví spotřebitele. Například Netflix proto posiluje své latinskoamerické ústředí v Mexiko City a vyčlenil 300 mil. USD na lokální a světové produkce točené v Mexiku. Zájem ale není pouze o hrané filmy, ale také o animované filmy. Pozadu nezůstávají ani další odvětví - rozmach zažívá on-line vzdělávání, on-line přenosy divadelních představení, nově se objevují i pokusy o interaktivní prohlídky měst či muzeí.
Dalším velmi nadějným odvětvím mexického kreativního průmyslu je herní průmysl. Mexiko je největším spotřebitelem videoher v Latinské Americe a osmým v celosvětovém měřítku. Videohry jsou v zemi stále populárnější a odhaduje se, že je hraje až polovina obyvatel. V roce 2019 dokonce Mexiko založilo svou oficiální federaci e-sportu a uznalo tak profesionalizaci e-sportu v zemi. V roce 2020 byla v Mexiku firmou Arena ve spolupráci s Univerzitou Anahuac také založena videoherní akademie Arena Academy, která má za cíl přispět k rozvoji mexických talentů, zvýšení konkurenceschopnosti v oblasti elektronických sportů a také přispět ke snaze o využití videoher pro rozvoj a blaho společnosti. Příjmy z videoherního průmyslu činily jen v roce 2020 přibližně 1,9 miliardy USD. Trh s videohrami stále ovládají zahraniční společnosti, pomalu se ale prosazují i mexičtí vývojáři.
Mexiko má také bohatou tradici v oblasti textilního a oděvního průmyslu. Podle Národní komory oděvního průmyslu v Mexiku (CANAIVE) tvoří textilní a módní průmysl 20 000 podniků, které představují 10 % HDP zpracovatelského průmyslu a 90 % malých a středních podniků. Prosazují se také nové přístupy k oděvní tvorbě, mezi něž patří recyklace oděvu, upcycling a slow fashion. Zvyšuje se poptávka po kvalitnější a udržitelné místní produkci. Jednou z hlavních akcí v této oblasti je Mercedes Benz Fashion Week (Mexico City).
Design je dalším pulzujícím odvětvím mexické kreativní scény, která jen v hlavním městě generuje roční zisk okolo 40 miliard USD. Design a kreativita jsou i důležitou složkou strategie sociálního rozvoje hlavního města. Mexico City získalo v roce 2018 titul oficiálního světového hlavního města designu (Official World Design Capital). Město je proslulé řadou designerských festivalů, jako třeba Abierto Mexicano de Diseno, Design Week Mexico a City Mextrópoli. Město dlouhodobě podporuje propojení inovativních technologií s potřebami megapole. Jedním z příkladů je projekt Mapatón - první veřejný experiment na světě založený na crowd-sourcingu, který pomáhá místní samosprávě mapovat trasy městských autobusů. V rámci projektu, který koordinovala organizace Lab for the City, spojili své síly obyvatelé, akademici a tvůrci her, aby navrhli aplikaci pro mapování veřejné dopravy.
Autor: Jiří Jež, Zuzana Stiborová
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Povinné testování zaměstnanců ve firmách - Změna mimořádného opatření k nařízení povinného testování u zaměstnavatelů ze dne 1. 3. 2021, s účinností od 17. 3. 2021 do odvolání
- Rakouská anketa: Co pohání vpřed téma udržitelnosti ve firmách?
- Čínský soud zakázal nadměrné přesčasy v technologických firmách
- Vystoupení mládežnického folklorního souboru Vizovjánek v Mexiku
- „Buy American / Made in America“– hrozí českým exportérům další omezení?
- Saúdská reforma úpravy civilního držení střelných zbraní je příležitostí pro české exportéry
- Xiaomi oficiálně založila firmu, která bude pracovat na vlastních elektromobilech
- ČESKÁ ZBROJOVKA GR - Akcie ČESKÁ ZBROJOVKA GR aktuálně, kurzy Burza - akcie online
- Českým drahám přibude konkurence. Opět však státní…
- Čeští velvyslanci se sejdou na každoroční poradě v Praze
- Čeští herní vývojáři poprvé na GDC 2021 v San Franciscu.
- Jakub Brukner: Vidím příležitost u valuačních, dividendových titulů
Benzín a nafta 21.05.2022
Natural 95 45.97 Kč![]() ![]() | Nafta 46.26 Kč![]() ![]() |
Prezentace
12.05.2022 Výkonnost pomocí arbitrárních křivek za použití...
12.05.2022 Bojovník Jiří Procházka se stal novou tváří...
04.05.2022 Rekordní čtvrtletí pro XTB: 54,4 mil. EUR čistého.
Okénko investora
Lucia Žárská, ProfitLevel
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Štěpán Křeček, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading s.r.o.
Ondřej Likeš, LYNX
Jozo Perić, CapitalPanda
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jaroslav Tupý, Purple Trading
Tomáš Kolomazník, Begin Capital Markets
Stagflace v Evropské unii nastane, pokud se lidé leknou reálného poklesu svých příjmů
Pim Brands, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Žlutý kov vs. Bitcoin - Obrací se po krátkém “kryptoboomu” karta opět ve prospěch zlata?
Tiskové zprávy
Teprve novela nového stavebního zákona konečně...
Zadlužení obyvatel poprvé v historii překročilo 3.
Objem zahraničního kapitálu v základním jmění...
Tlak na růst cen nových bytů pokračuje, stavební..