Loni v Česku přibyl rekordní počet LPG vozidel. Včetně přestaveb je autoplyn jedničkou mezi „čistými“ pohony
Nových osobních vozidel na
zkapalněný ropný plyn (LPG) bylo v Česku loni evidováno celkem 2 259.
Meziročně jde o 76 % růst a větší přírůstek zaznamenaly už jen plug-in
hybridy (PHEV). Mezi vozy, které lze z pohledu Národního akčního plánu
čisté mobility (NAP ČM) považovat za „čisté“ byla nejčastěji registrována Dacia
Duster s pohonem na LPG. Ve srovnání s rokem 2020 loni přibylo také dodatečných
přestaveb benzínových motorů na LPG, jichž bylo uskutečněno asi 4 500.
Podle
údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) bylo v roce 2021 registrováno
rovných 9 500 nových osobních automobilů, které jsou v kontextu
Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) považovány za „čisté“. Těmi se
rozumí vozidla na plyn, elektromobily i hybridy. Největší zastoupení mezi
novými auty s alternativním pohonem patří plug-in hybridům. Těch bylo v loňském
roce registrováno 3 735, což je meziročně o 89 % více. Pomyslnou
druhou příčku si loni udržely elektromobily (BEV), u nichž ale počet nově
registrovaných vozů meziročně klesl o 19 %.
Oblastí
zájmu NAP ČM jsou rovněž vozidla plynová. „V uplynulých dvou letech se
zvyšoval počet registrací LPG vozidel, loňských 2 259 vozů je historicky
vůbec nejvíce. Celých 88 procent registrací LPG vozidel si připsala značka
Dacia. Opačný, sestupný trend registrací pozorujeme u CNG vozidel, loňských 851
vozů bylo nejméně za osm let, přičemž 78 procent registrací z této
skupiny si připsala Škoda,“ popisuje Lukáš Kadula z CDV.
Z hlediska
počtu nově registrovaných vozidel loni patřilo autoplynu (LPG) třetí místo za
PHEV a BEV. „Nových vozidel na LPG bylo registrováno jen asi o dvě stě kusů
méně než elektromobilů. Je ale pravidlem, že větší část vozidel na LPG vzniká
až dodatečnými přestavbami benzínových motorů, které však v této
statistice nefigurují,“ upozorňuje Ivan Indráček, výkonný předseda České
asociace LPG.
Podle
statistik Ministerstva dopravy ČR bylo loni provedeno celkem 5 109
přestaveb. Číslo nicméně udává jak celkový počet montáží, tak i demontáží LPG i
CNG systémů. „Na základě odhadu našich expertů, kteří se na přestavby vozů
na LPG a CNG již tři dekády specializují, lze konstatovat, že počet vozů
přestavěných v roce 2021 výhradně na spalování LPG činil přibližně čtyři a
půl tisíce. To je meziročně více než desetinový nárůst,“ říká Ivan Indráček
a dodává, že i s přestavbami se tak celkový počet „nových“ vozidel na
autoplyn loni přiblížil k úrovni 6 800. Automobilů poháněných LPG tak
reálně přibylo o 80 % více než plug-in hybridů.
Nejoblíbenější
značkou v segmentu alternativních pohonů byla loni Dacia. Podle údajů CDV
bylo v roce 2021 nejvíce registrací čistých vozidel evidováno u Dacia
Duster (1 243 LPG), následuje Škoda Octavia (433 CNG, 640 PHEV), Škoda
Enyaq (738 BEV) a Dacia Sandero (633 LPG).
LPG
je dle poslední verze NAP ČM nejrozšířenějším alternativním pohonem na tuzemském
trhu a zároveň disponuje největší sítí čerpacích stanic. V Česku funguje
necelá tisícovka míst, kde může celkem přibližně 170 000 automobilů na LPG
tankovat. Tyto vozy nyní přinášejí úsporu přes 70 000 tun CO2
ročně oproti stavu, kdy by tatáž vozidla spalovala benzín.
Ivan Indráček
výkonný předseda České asociace LPG
Více zpráv k tématu PHM - benzín a nafta
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Počet nakažených v ČR - počet nakažených COVID-19 v Česku
- Na seznam UNESCO přibyly další české památky - Západočeský lázeňský trojúhelník a Jizerskohorské bučiny
- Českým drahám přibude konkurence. Opět však státní…
- Celková uzamčená hodnota v DeFi dosáhla rekordních $157 miliard, protože konkurenti Etherea přitahují investory
- Olomouc: Při stavbě tramvajové trati na Nové Sady přibylo šestadvacet parkovacích míst
- Cestování mezi Německem a Českem - Vstup do ČR, tranzit a návrat z ČR do Německa
- Změny podmínek cestování z Rakouska do Česka od 1. 6. 2021
- Podmínky pro návrat z Bulharska do Česka od 23. srpna 2021
- Aktuální podmínky pro cestování z Německa do Česka - S účinností od 9. července platí pro cestující a vracející se do Česka povinnost testu.
- Aktuální podmínky pro cestování z Česka do Bavorska
- Rozbřesk: Mzdy a HDP napoví, co stojí za zaostáváním Česka
- Aktuální podmínky pro cestování z Česka do Bavorska - Německo zpřísnilo pravidla pro vstup od 1.8.2021
Benzín a nafta 23.05.2022
Natural 95 46.01 Kč![]() ![]() | Nafta 46.3 Kč![]() ![]() |
Prezentace
24.05.2022 Analytické fórum 2022 již 31. 5. živě na YouTube!
23.05.2022 Podnikání podpoříte půjčkou s výhodnou úrokovou...
12.05.2022 Výkonnost pomocí arbitrárních křivek za použití...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading s.r.o.
Jozo Perić, CapitalPanda
Lucia Žárská, ProfitLevel
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Štěpán Křeček, BHS
Ondřej Likeš, LYNX
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jaroslav Tupý, Purple Trading
Tomáš Kolomazník, Begin Capital Markets
Stagflace v Evropské unii nastane, pokud se lidé leknou reálného poklesu svých příjmů
Pim Brands, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Žlutý kov vs. Bitcoin - Obrací se po krátkém “kryptoboomu” karta opět ve prospěch zlata?
Tiskové zprávy
Teprve novela nového stavebního zákona konečně...
Zadlužení obyvatel poprvé v historii překročilo 3.
Objem zahraničního kapitálu v základním jmění...
Tlak na růst cen nových bytů pokračuje, stavební..