Návrh zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19
Návrh
Z Á K O N
ze
dne …………………….2022
o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání
distančním způsobem pro období epidemie
onemocnění COVID-19 a o změně zákona č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách
poskytování ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii
onemocnění COVID-19
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Mimořádné ředitelské volno a mimořádné vzdělávání
distančním způsobem pro období epidemie
onemocnění COVID-19
§ 1
Úvodní ustanovení
Tento zákon upravuje
mimořádné ředitelské volno a mimořádné vzdělávání distančním způsobem pro
období epidemie onemocnění COVID-19 způsobené koronavirem označovaným jako SARS
CoV-2 a podmínky, za kterých lze toto volno a vzdělávání vyhlásit.
Mimořádné
ředitelské volno a mimořádné vzdělávání distančním způsobem
(1) Po dobu trvání
stavu pandemické pohotovosti podle zákona o mimořádných opatřeních při epidemii
onemocnění COVID-19 může
a) ředitel základní školy, střední
školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy
a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky vyhlásit v období
školního vyučování školního roku mimořádné ředitelské volno nebo mimořádné
vzdělávání distančním způsobem v celkovém rozsahu až 10 dnů,
b) ředitel mateřské školy vyhlásit ve
školním roce mimořádné ředitelské volno v celkovém rozsahu až 10 dnů.
(2) Ředitel školy
oznámí vyhlášení mimořádného ředitelského volna nebo mimořádného vzdělávání
distančním způsobem zletilým žákům a studentům, zákonným zástupcům
nezletilých dětí a žáků a zřizovateli.
(3) Mimořádné
ředitelské volno nebo mimořádné vzdělávání distančním způsobem může ředitel
školy vyhlásit i jen pro určité pracoviště školy; rozsah dnů podle odstavce 1
se vztahuje ke každému pracovišti školy zvlášť.
§ 3
Podmínky vyhlášení mimořádného ředitelského volna
Ředitel školy může
mimořádné ředitelské volno vyhlásit, pokud z důvodu izolace, karantény
nebo onemocnění COVID-19 pedagogických pracovníků nelze dočasně zajistit
prezenční vzdělávání ve škole nebo vzdělávání distančním způsobem podle § 184a
školského zákona.
§ 4
Podmínky vyhlášení mimořádného vzdělávání distančním způsobem
(1) Ředitel školy
může vyhlásit mimořádné vzdělávání distančním způsobem, pokud z důvodu
izolace, karantény nebo onemocnění COVID-19 není možná osobní přítomnost
pedagogických pracovníků ve škole v takové míře, že důsledkem toho není možné
zabezpečit prezenční vzdělávání ve škole v souladu se školským zákonem a
současně se ředitel školy dohodne v potřebném rozsahu s pedagogickými
pracovníky, že budou činnost vykonávat z jiného místa.
(2) Mimořádné
vzdělávání distančním způsobem škola uskutečňuje podle příslušného rámcového
vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu v míře odpovídající
okolnostem.
(3) Děti, žáci a
studenti jsou povinni se mimořádného vzdělávání distančním způsobem účastnit, s
výjimkou žáků základní umělecké školy a jazykové školy s právem státní jazykové
zkoušky. Způsob poskytování vzdělávání a hodnocení výsledků mimořádného
vzdělávání distančním způsobem přizpůsobí škola podmínkám dítěte, žáka nebo
studenta pro toto vzdělávání.
§ 5
Společné ustanovení
Mimořádné ředitelské
volno a mimořádné vzdělávání distančním způsobem se pro účely vzniku nároku na
ošetřovné podle jiného právního předpisu považují za mimořádné opatření při
epidemii.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o dalších úpravách poskytování ošetřovného
v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění
COVID-19
§ 6
Zákon
č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti
s mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění COVID-19, se mění takto:
1. V § 1 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4,
který zní:
„(4)
Opatřením podle školského zákona nebo prováděcích právních předpisů vydaných k
jeho provedení, kterým došlo k uzavření zařízení nebo školy anebo jejich částí
uvedených v § 39 odst. 1 písm. b) bodu 1 zákona o nemocenském pojištění a v §
70 odst. 2 písm. f) bodu 1 zákona o služebním poměru příslušníků
bezpečnostních sborů a které bylo přijato v přímé souvislosti s onemocněním
COVID-19, se pro účely tohoto zákona rozumí též mimořádné ředitelské volno a
mimořádné vzdělávání distančním způsobem podle zákona o mimořádném ředitelském
volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie
onemocnění COVID-19.“.
Dosavadní odstavce 4
a 5 se označují jako odstavce 5 a 6.
2.
V § 3 se na konci textu odstavce 5
doplňují slova „, s výjimkou mimořádného ředitelského volna podle zákona o
mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro
období epidemie onemocnění COVID-19“.
ČÁST TŘETÍ
ÚČINNOST
§ 7
Tento
zákon nabývá účinnosti dnem následujícím po jeho vyhlášení.
DŮVODOVÁ
ZPRÁVA
I.
OBECNÁ ČÁST
Návrh zákona o mimořádném ředitelském volnu a
mimořádném vzdělávání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění COVID-19 a o změně zákona č.
520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s
mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění COVID-19
1. Zhodnocení
platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu
Podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví,
ve znění pozdějších předpisů, mají orgány ochrany veřejného zdraví při epidemii
pravomoc rozhodovat o nařízení izolace, karantény v individuálních případech,
nebo z epidemiologických důvodů o uzavření školy nebo školského zařízení (§ 69
odst. 1 písm. b) zákona 258/2000 Sb.).
Současně podle Metodického pokynu hlavní hygieničky k jednotnému
postupu KHS pro nařizování karantény ve školách a školských zařízeních
v souvislosti s onemocněním COVID-19 (č.j. MZDR 37484/2020-1/NH)
platí pro možnost nařízení uzavření či omezení provozu školy, že v případě, že
dojde k potvrzenému výskytu onemocnění COVID-19 nebo nařízení karantény ve
škole a školském zařízení u více jak 30 procent pedagogických pracovníků a
dětí/žáků/studentů, kterému předchází narůstající trend nemocnosti, je riziko
přítomnosti možných zdrojů nákazy a dalších přenosů nákazy tak veliké, že je
doporučeno nařídit uzavření či omezení provozu školy nebo školského zařízení
(jednotlivé budovy či pracoviště). V méně závažných situacích nebo v případě,
že provoz školy není možný z důvodu personálního nedostatku pedagogů díky
jejich karanténě, provede místně příslušná krajská hygienická stanice
individuální posouzení a doporučí po dohodě s ředitelem školy případný jiný
režim uzavření školy nebo školského zařízení (budovy či pracoviště) – škola
postupuje podle § 24 odst. 2 nebo 3 školského zákona, resp. mateřská škola
podle § 3 odst. 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
Platí tedy, že i orgány ochrany veřejného zdraví počítají
s tím, že v některých případech bude při řešení důsledků epidemie
přistupováno k využívání nástrojů podle školských předpisů.
Orgány ochrany veřejného zdraví uplatňují své pravomoci primárně
z hledisek zdravotních. Mohou však nastávat situace, kdy (vlivem důsledků
epidemie COVID-19) bude ovlivněna možnost zabezpečovat výuku.
Ustanovení § 184a zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve
znění pozdějších předpisů, stanovuje případy, kdy je škola povinna dětem, žákům
a studentům zajistit distanční výuku. Je to v případech, kdy z důvodu
krizových či mimořádných opatření anebo z důvodů karantény není možná
osobní přítomnost většiny dětí, žáků nebo studentů (dané třídy, studijní
skupiny či pracoviště) s tím, že přechod na distanční výuku se týká pouze
dotčených dětí, žáků a studentů (těch, jimž je mimořádným či krizovým opatřením
omezena možnost osobní přítomnosti ve škole, či těch, jichž se dotýká
karanténní opatření). Toto ustanovení tedy řeší situaci žáků a studentů
dotčených příslušnými protiepidemickými opatřeními a zachování jejich práva na
vzdělání (byť v modifikované, distanční podobě). Vzdělávání distančním způsobem
škola uskutečňuje podle příslušného rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího
programu v míře odpovídající okolnostem.
Dle
§ 24 odst. 2 školského zákona má ředitel školy pravomoc ze závažných důvodů,
zejména organizačních a technických, vyhlásit pro žáky nejvýše 5 volných dnů ve
školním roce. Většina škol již těchto 5 volných dnů ve školním roce 2021/2022 využila
nebo jejich využití naplánovala. Z dosavadního průběhu epidemie se ukazuje, že
ředitelé využívají toto tzv. ředitelské volno jako flexibilní nástroj, jak
řešit důsledky výskytu nákazy ve škole. Je to řešení okamžité. Jelikož však
mají podle školského zákona pouze 5 dní, nevytváří to dostatečný prostor pro
řešení výskytů nákazy a omezení z toho plynoucích.
Výjimečnou možností je pak postup podle § 24 odst. 3
školského zákona, kdy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy může
v jednotlivých případech hodných zvláštního zřetele stanovit odlišnosti
v organizaci školního roku, a to i na žádost ředitel školy.
Výše
popsané právní nástroje však bohužel nedostatečně reagují na situace, kdy
izolace, karanténa či nemoc zasáhne primárně pedagogické pracovníky školy, a
tím znemožní či zásadním způsobem omezí možnost ředitele školy zajistit
poskytování vzdělávání podle školského zákona.
2. Odůvodnění
hlavních principů navrhované právní úpravy
Navrženým zákonem se dává řediteli školy pravomoc v krajních
případech vyhlásit mimořádné ředitelské volno nebo mimořádné vzdělávání
distančním způsobem v rozsahu až 10 dnů v období školního vyučování
školního roku v případě, kdy nelze z důvodu karantény, izolace nebo
jiných omezení plynoucích z nákazy COVID-19 na straně pedagogických pracovníků
školy zajistit vzdělávání podle školského zákona.
Současná právní úprava (mimo instituty uvedené výše)
neobsahuje možnosti řešení vysoké absence pedagogů – kdy ředitel školy tedy nemůže
vlivem objektivních okolností zajistit výuku podle pravidel školského zákona.
Institut mimořádného ředitelského volna a mimořádného
distančního vzdělávání dává řediteli možnost flexibilně reagovat na nepříznivou
situaci vyvolanou epidemií v krátkém časovém úseku.
Možnost
využít tento institut bude mít ředitel školy pouze, když je vyhlášen stav
pandemické pohotovosti podle zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních
při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů.
Jelikož
je omezen účel, pro který je možné mimořádné dny volna, resp. mimořádné dny
distanční výuky využít, a také rozsah na až 10 dní, je tím zajištěno, že se
tento institut bude využívat pouze cíleně a nebude tak docházet
k nadměrnému omezování výuky.
3. Vysvětlení
nezbytnosti navrhované právní úpravy
Situace způsobená epidemií COVID-19 ve školním roce
2020/2021 a na začátku školního roku 2021/2022 ukázala potřebnost nástroje,
který ředitelům škol umožní flexibilně, a především rychle reagovat na situaci,
kdy je omezen chod školy tím, že je pedagogickému sboru nebo jeho značné části nařízena
karanténa nebo izolace a z tohoto důvodu není možné objektivně zajistit
výuku podle školského zákona.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy registruje v
dosavadním průběhu epidemie COVID-19 nemalý počet žádostí ze stran ředitelů škol
o stanovení odlišnosti v organizaci školního roku podle § 24 odst. 3
školského zákona
právě z důvodu, že ředitel školy není schopen zajistit z personálních
důvodů prezenční výuku (v současném školním roce doposud 52 žádostí). Posouzení
a vyřízení žádosti ministerstvem však nemůže být z povahy věci nikdy tak
flexibilní, jako přímé rozhodnutí ředitele školy na základě vyhodnocení
konkrétní situace.
Jelikož dle dostupných dat Českou republiku čeká vlna
nakažlivější varianty COVID-19, varianta omikron, jeví se větší flexibilita v
této věci jako nezbytná.
Možnost využít institut mimořádných dnů ředitelského volna
nebo mimořádného vzdělávání distančním způsobem tak dává ředitelům škol do
rukou flexibilní a rychlý nástroj, díky kterému dokáží reagovat na situaci,
aniž by bylo nepřiměřeně zasahováno do práv dětí, žáků a studentů a zákonných
zástupců.
4. Zhodnocení souladu navrhované
právní úpravy s ústavním pořádkem České republiky
Návrh zákona je v souladu
s ústavním pořádkem České republiky.
Zákon souvisí s ochranou
veřejného zdraví a s právem na vzdělání. Ředitelům škol se dává do rukou
pravomoc rozhodnout o přerušení výuky nebo přechodu na distanční způsob
vzdělávání až na 10 dnů v období školního vyučování školního roku v
situacích, kdy není schopen zabezpečit výuku (respektive prezenční výuku)
z personálních důvodů. Návrh zákona tedy přenáší odpovídající pravomoc (a
zároveň odpovědnost) na článek školské soustavy, který umí operativně reagovat
na případnou nepříznivou situaci. Zákon však dává jasné mantinely, kdy (nákaza
COVID-19 mezi pedagogickými pracovníky ovlivňující možnost zabezpečení výuky
podle školského zákona) a v jakém rozsahu (10 dní). Bezprecedentní
epidemická situace je natolik dynamická, že je vhodné po nezbytně nutnou dobu a
v omezeném rozsahu ředitelům tyto pravomoci dát.
Z pohledu vyvážení práva na ochranu zdraví a práva na
vzdělání se jeví, že umožnění mimořádného vzdělávání distančním způsobem je
šetrnější k právu na vzdělání než uzavření školy bez vzdělávání vůbec. Zároveň
přitom nedojde k ohrožení epidemické situace.
5. Zhodnocení slučitelnosti
navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou soudních
orgánů Evropské unie nebo obecnými právními zásadami práva Evropské unie
Návrh zákona se nedotýká práva
Evropské unie, nejedná se o transpoziční novelu, ani nedochází k adaptaci
či implementaci předpisů Evropské unie. Rovněž se předmět zákona netýká ani
judikatury soudních orgánů Evropské unie. Návrh zákona je tak s právem EU plně
slučitelný.
Návrhem zákona není do právního
řádu České republiky implementováno právo EU a návrh není s právem EU v
rozporu.
6. Zhodnocení souladu
s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána
Návrh zákona respektuje povinnost chránit právo každého na
vzdělání, které je zakotveno v řadě dokumentů mezinárodního práva i práva
Evropské unie (čl. 2 dodatkového protokolu k úmluvě o ochraně lidských
práv a základních svobod, čl. 13 Mezinárodního paktu o hospodářských,
sociálních a kulturních právech, čl. 28 Úmluvy o právech dítěte, čl. 14 Charty
základních práv Evropské unie).
7. Předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhované
právní úpravy na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, na
podnikatelské prostředí České republiky, sociální dopady, včetně dopadů na
specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním
postižením a národnostní menšiny, dopady na životní prostředí
Dopady do státního rozpočtu z důvodu vyhlášení
mimořádného ředitelského volna nebo mimořádného distančního vzdělávání nelze
dopředu stanovit. Při použití těchto institutů bude vznikat nárok na ošetřovné,
přičemž tento nárok jim vznikal i v případech, kdy Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy na žádost ředitelů škol v souladu s § 24 odst. 3
školského zákona stanovovalo odlišnosti v organizaci školního roku.
Dopady
na státní rozpočet z důvodu vzniku nároku na ošetřovné se tak budou
odvíjet od rozsahu šíření nákazy COVID-19 a s tím související četnosti
využití navržených institutů.
8. Zhodnocení navrhovaného řešení ve
vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Navrhovaná právní úprava
do zákazu diskriminace či do rovnosti mužů a žen nezasahuje.
9. Zhodnocení dopadů ve vztahu k
ochraně soukromí a osobních údajů
Návrh
zákona nepřináší žádná nová rizika pro ochranu soukromí
a osobních údajů.
10.
Zhodnocení korupčních
rizik
Návrh zákona nepřináší korupční rizika.
11. Zhodnocení dopadů na
bezpečnost nebo obranu státu
Návrh zákona nemá
vztah k bezpečnosti nebo obraně státu.
12. Projednání ve zkráceném jednání ve stavu
legislativní nouze
Současně s předložením návrhu zákona se předsedkyně
Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky žádá o projednání návrhu zákona
ve zkráceném jednání v rámci stavu legislativní nouze. Zákon č. 90/1995
Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, stanoví v § 99 odst. 1, že za
mimořádných okolností, kdy jsou zásadním způsobem ohrožena základní práva a
svobody občanů nebo bezpečnost státu nebo kdy státu hrozí značné hospodářské
škody, vyhlásí předseda Sněmovny na návrh vlády stav legislativní nouze na
určitou dobu. Sněmovna může stav legislativní nouze zrušit nebo omezit dobu, na
niž byl vyhlášen. V odstavci 2 pak stanoví, že ve stavu legislativní nouze
může předseda Sněmovny na žádost vlády rozhodnout, že předložený vládní návrh
zákona bude projednán ve zkráceném jednání.
Česká republika je ohrožována epidemií, jelikož se stále
šíří onemocnění COVID-19. V této chvíli se podle aktuálních dat šíří velmi
nakažlivá varianta omikron, která má kromě samotného onemocnění, vlivem
rychlého přenosu, za efekt velké množství osob v karanténách. Současná
situace zásadním způsobem ovlivňuje veřejné zdraví (čl. 31 Listiny základních
práv a svobod), ale svými důsledky pak zasahuje do mnoha oblastí života a
významným způsobem také do oblasti vzdělávání (čl. 33 Listiny základních
práv a svobod), jelikož v současné době mají vlivem izolací a karantén (a
v některých případech i uzavření celých škol) často žáci a studenti
absence, mnohdy opakovaně.
Nástroj, který se navrhuje zavést tímto zákonem, má umožnit
velmi rychle reagovat na epidemickou situaci v určité škole. Mimořádné
instituty, které se návrhem vkládají do rukou ředitele, umožní volit takovou
variantu řešení, která vyhodnocuje jak vliv na šíření COVID-19, tak vliv na
poskytování vzdělávání. Zejména se však bere ohled na možnost zachování práva
na vzdělání v co největší míře, která je v dané chvíli možná. Pokud
je možné, aby pedagogický sbor i přes výskyt nákazy zajišťoval vzdělávání
distančním způsobem, umožňuje tento návrh její dočasné zavedení i
v situaci, kdy by vzdělávání podle obecné právní úpravy vůbec neprobíhalo.
Navržené nástroje budou ředitelé škol potřebovat nejvíce a nejčastěji
pravděpodobně v nejbližších týdnech.
II. ZVLÁŠTNÍ ČÁST
K části první
K § 1
Upravuje se předmět zákona, který je omezen na možnost a
pravidla vyhlášení mimořádného ředitelského volna a mimořádného vzdělávání
distančním způsobem v období trvání epidemie onemocnění COVID-19.
K § 2
Odst. 1 – Řediteli
školy se umožňuje nad rámec 5 dnů ředitelského volna, které je možné vyhlásit
podle § 24 odst. 2 školského zákona, vyhlásit další dny mimořádného ředitelského
volna ve školním roce,
jejichž vyhlášení je však omezeno splněním podmínek uvedených v § 3.
Oproti ředitelskému volnu podle školského zákona se umožňuje vyhlásit
toto mimořádné ředitelské volno i v případě mateřských škol a jazykových
škol s právem státní jazykové zkoušky. Vždy se však jedná pouze o školy
zapsané do školského rejstříku.
Řediteli školy (vyjma mateřských škol) se pak také umožňuje vyhlásit dny
mimořádného vzdělávání distančním způsobem; konkrétní podmínky, za kterých tak
ředitel může učinit, jsou stanoveny v § 4 odst. 1.
Řediteli školy se pro obě možnosti dohromady, tj. jak pro mimořádné
ředitelské volno, tak i pro mimořádné vzdělávání distančním způsobem, dává
k dispozici celkem až 10 dnů, je tedy např. možné, aby ředitel školy podle
konkrétních okolností vyhlásil např. 6 dnů mimořádného vzdělávání distančním
způsobem a v budoucnu zbylé 4 dny vyhlásil jako mimořádné ředitelské volno
(při splnění stanovených zákonných podmínek).
Vždy je třeba citlivě posuzovat konkrétní okolnosti a vážit dopady do
vzdělávání dětí, žáků a studentů a podle toho vybrat, zda je možné postupovat
skrze mimořádné vzdělávání distančním způsobem, anebo zda jsou již naplněny
podmínky pro mimořádné ředitelské volno.
Výše uvedené možnosti bude mít ředitel školy
pouze po dobu trvání stavu pandemické pohotovosti vyhlášeného v souladu se
zákonem č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění
COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů.
Na
mateřské školy se vztahuje možnost vyhlásit mimořádné ředitelské volno; možnost
vyhlásit mimořádné vzdělávání distančním způsobem se na ně nevztahuje, neboť
mateřské školy nemají obecně povinnost zajišťovat v epidemických situacích
distanční vzdělávání všem svým dětem (nýbrž pouze dětem s povinností
předškolního vzdělávání). Vzhledem k tomu, že instituty podle tohoto
zákona je nezbytné aplikovat na školu jako celek, resp. na jednotlivé
pracoviště školy, není v této souvislosti institut mimořádného vzdělávání
distančním způsobem pro mateřské školy využitelné. Ředitel mateřské školy má
nadále možnost omezit nebo přerušit provoz podle § 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
Postup podle navrženého zákona je však pro ředitele mateřské školy výhodnější,
neboť jde o administrativně méně náročný postup, protože není nutné věc
projednávat se zřizovatelem a zároveň je jednoznačné, že zákonní zástupci dětí mají
nárok na ošetřovné (viz § 5 návrhu).
Tímto se také stanovuje okruh dětí,
žáků a studentů, kterých se týká mimořádné vzdělávání distančním způsobem.
Odst. 2 – Řediteli
školy se stanovuje oznamovací povinnost. Ředitel je povinen kromě samotných
žáků a studentů, případně zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků informovat
o vyhlášení mimořádného ředitelského volna nebo mimořádného vzdělávání
distanční vzdělávání i svého zřizovatele. Všechny aktéry informuje ředitel
školy co nejdříve poté, co učiní příslušné rozhodnutí.
Odst.
3 – Ředitel školy bude mít podle
konkrétních okolností kompetenci rozhodnout, zda vyhlásí mimořádné ředitelské
volno nebo mimořádné vzdělávání distančním způsobem, přičemž takové vyhlášení
se pak týká celé školy, popřípadě jednotlivého pracoviště školy (tedy nikoliv
konkrétních tříd, ročníků, skupin apod.). Pokud
ředitel školy vyhlásí volno nebo distanční způsob vzdělávání pouze pro určité
pracoviště, pak se tyto volné dny uplatní pouze pro děti, žáky a studenty
vzdělávané na tomto pracovišti. Pro jiné pracoviště, pro které dosud mimořádné
ředitelské volno nebo distanční způsob vzdělávání ředitel školy nevyužil, bude
mít ředitel školy stále k dispozici všech až 10 dnů.
K
§ 3
Stanovují se podmínky, které musí být naplněny, aby bylo možné vyhlásit
mimořádné ředitelské volno. Jedná se o případy, kdy z důvodu izolace,
karantény nebo onemocnění COVID-19 pedagogických pracovníků nebude možné zajistit
prezenční vzdělávání v souladu se školským zákonem a současně nebude možné
zajistit ani distanční vzdělávání podle § 184a školského zákona (distanční
vzdělávání při „nákaze“ mezi dětmi/žáky/studenty). Typicky se bude jednat např.
o situaci, kdy většina učitelského sboru nebude moci vykonávat činnost ani přímo
ve škole (na pracovišti), ale ani distančně z jiného místa (v případě,
kdy by mělo být v souladu s § 184a školského zákona vzdělávání zajišťováno
distančním způsobem pro příslušnou část dětí/žáků/studentů).
K
§ 4
K odst.
1 –
Stanovují se podmínky, které musí být naplněny, aby bylo možné vyhlásit
mimořádné vzdělávání distančním způsobem. Základní podmínkou je, že
z důvodu izolace, karantény nebo onemocnění COVID-19 není možná osobní
přítomnost pedagogických pracovníků ve škole (na pracovišti) a v důsledku toho
není možná prezenční výuka dětí, žáků nebo studentů. Současně však musí být naplněna druhá
podmínka, a to, že ředitel školy se s pedagogickými pracovníky dohodne na
tom, že budou pracovat z jiného místa, tedy jedná se o tzv. home office.
Uvedené pak samozřejmě předpokládá ochotu a možnost samotných pedagogických
pracovníků z domova distančně žáky vzdělávat. Uvedené bude typické pro
případy, kdy pedagogičtí pracovníci (toho času v izolaci nebo karanténě) nebudou
mít příznaky, resp. jejich příznaky budou malé a aktuální zdravotní stav jim
umožní pracovat „na dálku“.
K odst.
2 –
S ohledem na celkové okolnosti, které jsou s mimořádným vzděláváním
distančním způsobem spojeny, se obdobně jako v případě distančního vzdělávání
podle § 184a školského zákona stanovuje, že vzdělávání se uskutečňuje podle
příslušného RVP a ŠVP, ovšem v míře odpovídající okolnostem. I zde je tedy
třeba vážit konkrétnosti dané situace a té pak přizpůsobit poskytované vzdělávání.
K odst.
3
– Stejně jako v případě distančního vzdělávání podle § 184a školského
zákona se stanovuje povinnost dětí, žáků a studentů se mimořádného vzdělávání
distančním způsobem účastnit. Tato povinnost se však netýká žáků základních
uměleckých škol a škol s právem státní jazykové zkoušky, neboť
v těchto školách se nedosahuje stupně vzdělání. Ovšem i tyto školy mají v případě,
že dojde k vyhlášení mimořádného vzdělávání distančním způsobem, povinnost
toto vzdělávání žákům poskytovat.
K § 5
Jednoznačně se stanovuje, že po dobu mimořádného
ředitelského volna nebo mimořádného distanční způsobu vzdělávání vzniká nárok
na ošetřovné (pokud jsou splněny další podmínky podle příslušných zákonů). Mimořádné
ředitelské volno se považuje za mimořádné opatření při epidemii. Nutnost
splnění ostatních podmínek podle příslušných zákonů v oblasti sociálního
zabezpečení zůstává nedotčena.
Uvedené tak navazuje na
- zákon č. 187/2006 Sb., o
nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, který v § 39 odst. 1
písm. b) upravuje podmínky ošetřovného za běžné situace, tak i na
- zákon č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování
ošetřovného v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění
COVID-19, který upravuje tzv. krizové ošetřovné.
Oba tyto zákony podmiňují kromě jiného
vznik nároku na ošetřovné právě mimořádným opatřením při epidemii.
V případě zákona č. 520/2021 Sb.
platí, že se nedokládá potvrzení školy, ale toto se nahrazuje prohlášením
osoby, která o dítě pečuje (§ 7 odst. 2 zákona č. 520/2021 Sb.).
Pro ošetřovné podle obecného režimu
v zákoně č. 187/2006 Sb., pak platí, že je třeba, aby škola své uzavření
či přechod na distanční vzdělávání potvrdila na předepsaném tiskopise (§ 109
odst. 5 písm. b) zákona č. 187/2006 Sb.).
K části
druhé
Vymezuje se, jaký režim ve smyslu zákona
č. 520/2021 Sb. budou mít opatření ředitele školy podle navrženého zákona (tj.
mimořádné ředitelské volno a mimořádné vzdělávání distančním způsobem).
V zákoně č. 520/2021 Sb. se tedy stanovuje fikce, že tyto instituty se
považují za opatření podle školského zákona nebo prováděcích právních předpisů
vydaných k jeho provedení, kterými došlo uzavření školy nebo její části
(tj. opatření podle § 1 odst. 1 písm. b) zákona č. 520/2021 Sb.)
Jelikož zákon č. 520/2021 Sb. v § 3
odst. 5 výslovně stanoví, že ošetřovné nenáleží při „volných dnech
vyhlášených ředitelem školy v průběhu školního roku“, je nutné jej změnit přímou
novelou, neboť v opačném případě by bylo citované ustanovení
v rozporu s navrženým § 5.
K
části třetí
S ohledem na šířící se variantu COVIDu-19 omikron a
potřebu zakotvit nástroj ředitelům škol k vypořádání se s různými situacemi
ovlivňující výuku je nutné stanovit účinnost zákona co nejdříve. Proto se
účinnost odchyluje od tzv. jednotných dnů účinnost podle zákona o Sbírce zákonů
a o Sbírce mezinárodních smluv.
V Praze dne 19.
ledna 2022
Předseda vlády:
prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M, v. r.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:
Mgr. Petr Gazdík v. r.
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.