Nadějné směry polské ekonomiky – E-commerce, cloudové služby i vodík
Polsko patří dlouhodobě mezi nejrychleji a nejstabilněji rostoucí ekonomiky v Evropě. První meziroční pokles hrubého domácího produktu po téměř 30 letech zaznamenalo až v pandemií stiženém roce 2020. Již v druhém čtvrtletí roku 2021 dosáhl HDP Polska úrovně před pandemií a dál pokračuje v silném růstu. Polská vláda se netají ambicí stát se klíčovým infrastrukturním a logistickým uzlem celého regionu střední a východní Evropy.
Tato ambice je podpořena konkrétními investicemi do rozvoje silniční a železniční infrastruktury, podpory intermodální dopravy, zkapacitnění přístavů a překladišť či modernizace energetiky. Regionálním centrem se Polsko stává ale také v infrastruktuře digitální s cloudovými službami v čele. Výsledkem je dynamické ekonomické prostředí s množstvím příležitostí pro české firmy.
BLÍZKÝ PARTNER
Geografickou blízkostí, velikostí trhu, makroekonomickou stabilitou a členstvím v evropském jednotném trhu je Polsko nevyhnutelně jedním z největších obchodních partnerů Česka. Měřeno obratem vzájemného obchodu je Polsko z českého pohledu na druhé příčce mezi zeměmi Evropské unie za dominantním Německem. Podíl obchodní výměny s Polskem na celém zahraničním obchodu České republiky dosahuje přibližně sedmi procent. Tvrzení o klíčovém obchodním partnerovi platí i při pohledu z druhé strany hranice. Pro polské firmy je Česko druhým největším exportním trhem rovněž bezprostředně za dominantním Německem. V objemu dovozu produktů do Polska se potom Češi zařadili na sedmé místo. Tyto pozice potvrzují dlouhodobé a stále posilující trendy.
Za jedenáct měsíců mezi lednem a listopadem roku 2021 dosáhl obrat vzájemného obchodu hodnoty 25,1 miliardy eur. Již za uvedených jedenáct měsíců byla překonána celoroční hodnota obratu 22,3 miliardy eur z roku 2020 i doposud rekordní výše 23,1 miliardy eur z roku 2019.
Jedinou vadou na kráse je tak z českého pohledu záporná obchodní bilance. Přestože se v posledních pěti letech dařilo Česku deficit mírně snižovat, dá se předpokládat, že přetrvá i v následujících letech. Dlužno dodat, že Polsko je spolu s Maltou jedinou zemí EU, se kterou má Česko aktuálně negativní bilanci.
PANDEMII NAVZDORY
Jak je naznačeno v úvodu, meziroční pokles polského HDP o 2,8 % v roce 2020 je prvním meziročním poklesem zaznamenaným v Polsku od roku 1991. V rámci srovnání s dalšími zeměmi EU se však jedná o jeden z nejlepších výsledků a již v roce 2021 přišlo výrazné oživení. Úrovně před pandemií dosáhla polská ekonomika hned ve druhém čtvrtletí roku 2021 a celý kalendářní rok uzavřela s růstem na úrovni 5,4 %. Podíl na těchto výsledcích má také vládní balíček ekonomických, finančních a sociálních opatření s názvem Protikrizový štít (Tarcza Antykryzysowa). S jeho pomocí se polské vládě podařilo udržet i velmi nízkou míru nezaměstnanosti. Rovněž zde vykazuje Polsko jedny z nejlepších čísel v rámci EU. Jediným znepokojivým makroekonomickým údajem je tak míra inflace, která v listopadu 2021 dosáhla v meziročním srovnání hodnoty 7,9 % a v zimních měsících může narůst ještě výše. Stejně jako v celé Evropě jsou na vině především rostoucí ceny energií a komodit.
Dopady pandemie na vzájemný česko-polský obchod byly mírné. Pokles mezi lety 2019 a 2020 činil 2,8 % u vývozu z Česka do Polska a 3,6 % u dovozu. Ve srovnání tak obchod s Polskem utrpěl méně než s jinými zeměmi EU a méně než souhrnná čísla obchodní výměny za rok 2020. Po prvotním šoku přišlo poměrně rychlé narovnání a již v prvním čtvrtletí roku 2021 dosáhla úroveň obchodní výměny hodnot roku 2019.
Rozvinuté obchodní vztahy, které prokázaly silnou odolnost v krizi, jsou dobrou zprávou do budoucna. K diskuzi zůstává, které trendy v posledních letech posilují a jaké nové příležitosti přinesou. Dynamický rozvoj e-commerce umožňuje rostoucímu počtu zahraničních firem nabízet své výrobky na polském trhu přímo, globální trend zkracování dodavatelských řetězců ve výrobě přináší nové možnosti firemní spolupráce i v tradičních výrobních sektorech a rozvoj digitální infrastruktury v ničem nezaostává za budováním infrastruktury fyzické. To vše je součástí moderního Polska a jeho ekonomiky. Níže nabízíme výběr tří konkrétních příležitostí pro české firmy, které jsou aktuální a zapadají do uvedeného rámce.
ONLINE NÁKUPY JSOU V MÓDĚ
Polský trh e-commerce je růstový dlouhodobě a občasné uzávěry maloobchodu související s pandemií onemocnění covid-19 trend ještě posílily. Mezi lety 2019 a 2020 vzrostla celková hodnota nákupů uskutečněných přes internet skokově o 31 % na 15,3 miliardy eur. Nastartovanou dynamiku si polský e-commerce přenesl i do roku 2021, kdy celková velikost trhu dosáhla úrovně 21,9 miliardy eur. Společnost PricewaterhouseCoopers ve své loni zveřejněné analýze odhaduje průměrný meziroční růst hodnoty trhu e-commerce v Polsku na úrovni 12 %. V roce 2026 by tedy dosáhla celkových 35 miliard eur.
Výrazně roste také počet uživatelů internetu v Polsku, kteří nakupují online. V současnosti je to 77 %, přičemž polovina z nich utratí na internetu více než 65 eur měsíčně. Ještě v roce 2019 nakupovalo na internetu „jen“ 60 % jeho uživatelů. Přestože byl tento nárůst z části vynucen občasnými uzávěrami maloobchodu v posledních dvou letech, deklaruje více než 80 % nakupujících záměr zachovat nebo dokonce navýšit podíl online nákupů i po odeznění všech pandemických omezení. Segmentem s nejvyšším podílem prodeje online na celkovém maloobchodním prodeji je obchod s oděvy a obuví. Dle dostupných dat za 1. čtvrtletí roku 2021 proběhlo 44 % celého objemu maloobchodu v tomto segmentu online.
Dominantním hráčem polského e-commerce je domácí Allegro. Jedná se o platformu typu marketplace, kterou může k přímému prodeji zákazníkům využít libovolná polská firma. Allegro využívá 34 % zákazníků nakupujících on-line. V Česku se do mediálního prostoru dostalo ke konci loňského roku v souvislosti s akvizicí české Mall Group. Polský trh mezitím přilákal i věhlasného mezinárodního hráče – v březnu 2021 zahájil svou činnost v Polsku Amazon a místím firmám tak poskytl další možnosti přímého online prodeje. Setrvale narůstá také počet specializovaných e-shopů, kterých na polských doménách funguje už bezmála 100 tisíc. Tato přímá cesta k oslovení polského trhu je otevřena i českým firmám.
Autobus na vodíkový pohon Solaris Urbino. Foto: Shutterstock
CLOUDOVÉ CENTRUM REGIONU
Na informace o stovkách nových kilometrů dálnic a rychlostních silnic, které Polsko každoročně uvádí do provozu, jsme z médií již zvyklí. Méně nápadně, ale stejně úspěšně se Polsko napojuje na evropskou a globální digitální infrastrukturu. Stává se tak centrem cloudových služeb pro celý region střední a východní Evropy. Společnost Google zahájila v dubnu roku 2021 činnost nového regionálního Google Cloud. Jedná se o největší podobnou investici v Polsku, jejíž hodnota se v následujících letech vyšplhá až ke dvěma miliardám dolarů. Polský Google Cloud je součástí globální platformy rozdělené na 27 regionů. A Polsko je jedinou zemí střední a východní Evropy, kde je Google Cloud situován.
Investici ve výši až jedné miliardy dolarů realizuje v Polsku rovněž společnost Microsoft, která spustila vlastní cloud, který je součástí globální platformy Microsoft Azure rozdělené do 68 regionů. V dohledné budoucnosti má být spuštěn také projekt Gaia-X podporovaný ze strany EU. Jeho cílem omezit závislost evropských firem na největších poskytovatelích cloudových služeb z USA, tedy právě společnostech Microsoft či Google. Na projektu Gaia-X spolupracují především firmy z Německa a Francie. Právě Polsko má být jedním z center EU cloudové infrastruktury.
Popsaný ekosystém bude vytvářet podmínky pro digitální transformaci firem v celém regionu a vytvoří množství příležitostí pro technologické a IT firmy, které se na této transformaci budou podílet. České firmy by rovněž neměly chybět.
VODÍKOVÁ BUDOUCNOST
Jiným příkladem oblasti s vysokým potenciálem do budoucna, kde Polsko nabízí příležitosti pro spolupráci s českými firmami, je produkce a využití vodíku. Polsko je aktuálně třetím největším producentem vodíku v Evropě a pátým na světě. Roční produkce na úrovni přibližně jednoho milionu tun představuje až 15 % celkové evropské produkce. Prozatím se jedná o vodík vyráběný téměř výlučně z fosilních paliv. Jedním ze záměrů polské vlády, který vychází i z „vodíkové strategie“, je postupný přechod k produkci bezemisního vodíku z obnovitelných zdrojů. V případě produkce z fosilních paliv bude uhlíková stopa povinně kompenzována využitím technologií na zachycování oxidu uhličitého tak, aby výsledná stopa byla neutrální.
S využitím vodíku jako nástroje dekarbonizace a udržení globální konkurenceschopnosti ekonomiky se počítá především v dopravě, energetice a zemědělství. Využit má být rovněž v těch odvětvích hospodářství, které není možné dekarbonizovat pomocí elektrifikace. Pro české firmy, rozvíjející technologie spojené s produkcí a využitím vodíku, by Polsko mělo být jednou z prioritních zemí, o které se budou v budoucnu zajímat.
SPECIFICKÝ TRH
Polsko obvykle vnímáme jako zemi kulturně a jazykově blízkou. Jakkoliv se dá s tímto souhlasit, vstup na polský trh může být pro českou firmu mimořádně náročný. Je třeba počítat se silnou konkurencí, velikostí trhu, složitostí právních a daňových předpisů i náročným vyjednáváním s obchodními partnery. Vstup na polský trh tak vyžaduje dostatek času a prostředků. Z dlouhodobého hlediska se však vyplatí a může sloužit jako základ k další expanzi v rámci regionu.
JAKUB RUDÝ
JAN TOMÁŠEK, ekonomičtí diplomaté, Velvyslanectví ČR ve Varšavě
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz