Maloobchodní tržby meziměsíčně poklesly
Maloobchodní
tržby v listopadu pozitivně překvapily. Meziročně se kromě prodejů aut vyšplhaly až na
13,2 % a po zahrnutí aut na 9,9 %. Navíc byly říjnové hodnoty revidovány mírně
směrem nahoru. Po očištění o sezónní vlivy byl meziměsíční pokles tržeb vyjma
aut nakonec menší, než jsme předpokládali, když dosáhl 1 % v reálném vyjádření.
Po zahrnutí aut došlo meziměsíčně zhruba ke stagnaci.
Oproti říjnu byl
vývoj napříč segmenty maloobchodu smíšený. Jak signalizovala data o registracích
automobilů, dostavilo se zlepšení u prodejů aut a souvisejících služeb.
Vzrostly také prodeje potravin (o 0,4 %), IT zařízení (o 0,4 %), maloobchod ve
stáncích (o 3 %) a prodeje zdravotnického zboží (o 1,3 %). V ostatních
kategoriích pak převažoval meziměsíční pokles tržeb, nejvýrazněji u prodeje
pohonných hmot (o 5,9 %).
V meziročním
srovnání se silně projevila nízká srovnávací základna. V mnoha segmentech tak
můžeme pozorovat dvouciferný růst. Jsou ale výjimky, kde je nárůst extrémnější.
Například maloobchod s oděvy, obuví a koženým zbožím byl vyšší o 283,5 % a
citelné přírůstky tržeb (o 131,8 %) byly zaznamenány také u loni utlumeného
odvětví ubytování a stravování.
Aktuální
|
Předchozí
|
RB
|
Trh
| |
Včetně
aut
|
9,9
|
0,7
|
4,8
|
6,4
|
Bez
aut
|
13,2
|
6,0
|
11,8
|
8,3
|
Zdroj:
Raiffeisenbank, Bloomberg, ČSÚ
|
Minulý rok mohly
maloobchodní tržby včetně aut dosáhnout průměrného růstu okolo 6 %. Pro
příští rok počítáme s růstem okolo 4 %.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Lenka Kalivodová, analytička
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz