Rok 2022: Co nového čeká řidiče?
Od začátku nového roku, tak je tomu bezmála každoročně, vstupují v platnost nové předpisy provozu na veřejných komunikacích. Letos se asi největší počet změn bude vztahovat k cyklistům. Včetně asi nejvíce kontroverzního rozhodnutí, které stanovuje povinnost odstupu 1,5 metru motorového vozidla od předjížděného cyklisty. Také některé další novinky, jako úprava promlčecích dob u objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla provázely diskuse už při schvalování. V každém případě, nyní je na místě o změnách vědět a dodržovat nová pravidla.
Pokud jde o trojici novinek týkajících se cyklistů, nejzásadnější se týká bočního odstupu vozidla od cyklisty. Předpis konkrétně říká: Od 1. ledna 2022 bude muset řidič motorového vozidla při předjíždění cyklisty dodržet bezpečný boční odstup, a to nejméně 1,5 metru. U pozemních komunikací, kde je nejvyšší povolená rychlost maximálně 30 km/h, bude platit odstup nejméně jeden metr.
Jedná se o řešení, které se zhruba před rokem začalo uplatňovat v Německu a bylo přejato i do pravidel v ČR. Odborníci ÚAMK jsou názoru, že z jedné strany je rozhodně nezbytné udělat maximum pro ochranu cyklistů, ale z druhé na to musí být vytvořeny technické podmínky: dostatečná síť cyklostezek, dostatečně kvalitní a široké vozovky na kterých nemusí cyklisté kličkovat a motoristé tudíž sledovat, zda cyklista náhodou nevybočí ze své dráhy… Nemluvě o tom, že na celé řadě úseků vozovek jako například na sídlištích je těžké vůbec takovéto pravidlo dodržet, stejně jako pro všechny účastníky provozu a polici faktickou stránku kontrolovat, případně pokutovat. Z výše uvedeného vyplývá, že kolem tohoto nového ustanovení je a bude ještě mnoho otázek.
Pozitivně lze hodnotit fakt, že od 1. ledna 2022 začala platit výjimka pro cyklisty, kteří nemusí jet v jízdním pruhu pro ně vytvořeném, stejně jako ve vymezeném prostoru v křižovatce, pokud by tím byla ohrožena bezpečnost jejich nebo dalších účastníků provozu, či plynulost provozu. A z českých silnic by mohla zmizet i další obava. Od ledna 2022 se nesmí pít alkohol či požívat návykové látky při jízdě na tak zvaných pivních kolech. Policie tedy dostala do rukou nezbytný nástroj k tomu, aby „pivní cyklisty“ kontrolovala a pokutovala.
Policie má od ledna i další nové pravomoci. Konkrétně i strážníci obecní či městské policie mohou na místě řešit přestupky neoprávněné jízdy ve vyhrazených pruzích. Ve městech se to nejčastěji týká pruhů pro městskou hromadnou dopravu a taxi. Odborníci ÚAMK zcela souhlasí s tím, že vedle pokuty za nepovolené parkování na místech vyhrazených pro osoby se zdravotním postižením, bude tento přestupek doplněn o zapsání 2 bodů v bodovém hodnocení řidiče. Ukazuje se totiž, že pro některé motoristy je větším trestem dostat 2 „trestné“ body než zaplatit pokutu. S ohleduplností ke zdravotně postiženým, péčí o ně či sociálně slabší přímo souvisí další změna v dopravních předpisech. Ta dovolí například při poskytování domácí péče označenému vozidlu v naléhavých případech parkovat na jinak zakázaném místě. Je ovšem věcí dalšího zcela konkrétního upřesnění, pro jaká vozidla takováto výjimka bude platit.
Dvojice nových předpisů má pak vztah k řidičům nákladních vozidel. Od ledna se zásadně zvyšuje pokuta za odmítnutí nízkorychlostního kontrolního vážení například kamionů a to z 30 000 Kč na 100 000 Kč. Důvod je prostý, pro některé přetížené vozy bylo výhodnější zaplatit pokutu za odmítnutí než za samotný skutek přetížení. Od poloviny roku 2022 přibude řidičům vozidel nad 3,5 tuny další povinnost. A to platit mýtné i na dalších 380 km silnic 1. třídy.
Shoda české legislativy se zahraniční, včetně unijní, přinese další novinky. Například, k provozu dvoukolých a tříkolých vozidel s konstrukční rychlostí do 25 km/h nebude nutné mít řidičské oprávnění. A s kategorií AM bude možné řídit čtyřkolky až do výkonu 6 kW (dosud do 4 kW). S oprávněním kategorie B1 pak čtyřkolky bez omezení výkonu motoru (dosud do 15 kW). Zaměstnavatelům v zemědělství pak vychází vstříc předpis stanovující, že traktory může řídit osoba s oprávněním skupiny C, vydaným i v zahraničí. Což umožní zahraničním dělníkům jezdit s těmito stroji, což dosud mohl jen ten, kdo měl české oprávnění skupiny T.
Na změny platné od počátku letošního roku pak mohou doplatit ti, kdo využívají protahování šetření přestupky s využitím objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla. Nově totiž nebude doba řízení o přestupku započítávána do promlčecí doby celého případu. Jinak řečeno, nekonečné protahování ať již jakýmkoliv způsobem, viníkovi nepomůže. Stejně jako se majitelé dlouhodobě odstavených vodidel nemohou spoléhat nadále na to, že iniciovat řízení o odstranění vraku může jen vlastník pozemku. V některých případech to třeba muselo být společenství vlastníků domu, jehož obyvatel nechává rezivět svůj vůz na pozemku společenství. Od ledna 2022 to mohou být i obce a městské části, které dostanou oprávnění zahájit řízení o odstranění vraku, který je na veřejně přístupné účelové komunikaci. Specialisté ÚAMK jsou názoru, že je to další věcný krok k tomu, aby vraky zmizely z českých obcí a měst.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz