Popletené Vánoce aneb Jak na vrácení nevhodných dárků?
I když se na Vánoce mnozí připravují dlouho, nemusí se druhým trefit do vkusu. Za poslední roky přibývá dárků objednaných přes internet a ty mohou i přes dobrá záměr obdarované zklamat.
Dárky přes internet se nevyplatí kupovat dlouho dopředu.
Teda alespoň v případě, že krabici necháte rozbalit až toho, pro koho je
dárek určen. U věcí koupených přes internet je totiž stěžejní lhůta 14 dnů,
která se počítá ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží. Pokud však
třeba najedete již objednanou věc někde levněji, můžete odstoupit od smlouvy už
pře převzetím zboží.
Vrácení dárku však není úplně jednoduché. „Odstoupit od
uzavřené kupní smlouvy přes internet a vrátit nevhodný dárek zpět prodejci ale
nelze vždy. Občanský zákoník stanovil několik výjimek, kdy tak nelze učinit.
Jedná se o případy, kdy byl dárek speciálně upraven prodávajícím pro
spotřebitele, jako jsou například hodinky s gravírováním, nebo jedná-li se
o zboží, které se rychle kazí. Odstoupit do 14 dnů nelze také u zboží, které po
otevření uzavřeného obalu již nelze z hygienických důvodů vrátit, leda by
zákazník vracel zboží ještě neotevřené, jako je zubní kartáček,“ vysvětluje
Miroslav Šperka, advokát a partner V4 Group.
„Dárky nakoupené
v říjnu budete jenom obtížně vracet, pokud e-shop nemá v obchodních
podmínkách speciální prodlouženou lhůtu na odstoupení od kupní smlouvy
například o 30 nebo 60 dní, a tudíž vrácení nevhodného dárku po Vánocích. Bývá
však častým nešvarem ze strany kupujících, že si koupí zboží, jednou ho
použijí, a poté ho v zákonné lhůtě nebo v dodatečné lhůtě stanovené
e-shopem vrátí zpět,“ dodává Miroslav Šperka.
Originální balení nepotřebujete
Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní
krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním
obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá
dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře.
V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.
Odstoupení od smlouvy by mělo být písemné
Pokud od kupní smlouvy klient odstoupí, měl by mít tento krok pro případ
budoucího sporu prokazatelně potvrzený. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy
nemusí být dostačující, pokud není následně potvrzeno písemně. Různé e-shopy
mají na svých stránkách návod, jak zboží vrátit, reklamovat nebo od kupní
smlouvy odstoupit.
„Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní
smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14
dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé
náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ vysvětluje
Šperka a upozorňuje, že prodávající nemá povinnost vrátit kupní cenu
spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže,
že zboží už odeslal.
Náklady na vrácení zboží hradí zákazník, ledaže nebyl
prodávajícím o této povinnosti předem výslovně poučen, což může být uvedeno
v obchodních podmínkách.
Leckdo se domnívá, že je jistější koupit dárek
v kamenné prodejně, protože se pak lépe vrací. Ale není tomu tak. Prodejce
zákazníkovi vyhovět nemusí, protože tohle zákon bez dalšího neumožňuje. Často
obchod nabídne výměnu za jiné zboží, nebo třeba poukázku ve stejné hodnotě.
„Prodejce ale může sám dobrovolně připustit odstoupení od
kupní smlouvy a umožnit vrácení zboží. V tomto případě, kdy prodejce
poskytuje spotřebiteli jistý nadstandard nad rámec zákona, může prodejce
vyžadovat speciální podmínky pro vrácení zboží. Typicky se může jednat o
povinnost vrátit zboží nepoužité, s originálními visačkami nebo namísto
vrácení kupní ceny obdržíte pouze poukaz na nákup jiného zboží u téhož
obchodníka,“ uvádí Šperka a doporučuje pozorně číst účtenky a podmínky
vrácení zboží v kamenných prodejnách. Podmínky totiž mohou být u každého
obchodu trochu jiné.
A jak je to se zbožím objednaným z Číny?
Stále více narůstá na oblibě nakupování zboží prostřednictvím populární
platformy AliExpress. Dlouhou dobu si spotřebitelé z EU mohli objednávat
prostřednictvím tohoto portálu zboží z Číny. Jedinou ochranou, která jim
byla poskytována, byla možnost reklamovat zboží, tj. domáhat se vrácení peněz
v případě, že zboží nedojde včas, jedná se o jiné zboží nebo je zboží poškozené.
Nově však AliExpress
dbá na to, aby měli spotřebitelé z EU stejná práva, jako když kupují zboží
přes internet v EU. Prodejce tak musí spotřebiteli z EU poskytnout
zákonnou záruční dobu v délce minimálně 2 let a zákazníci mohou zboží
vrátit do 14 dnů a požadovat vrácení peněz. Případné spory z uvařených
smluv mohou spotřebitelé řešit u soudu země, ve které žijí.
V4 Group
V4 Group je poradenská skupina sdružující právní poradce, daňové konzultanty, auditory a účetní. Našim klientům nabízíme komplexní poradenské služby při vykonávaní jejich každodenních činností jako i řešení náročných obchodních transakcí.
Skupina V4 Group působí v České republice, Slovenské republice, Polsku a Maďarsku.
Více informací najdete na: www.v4group.eu
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.