Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Auto Moto  |  21.12.2021 12:45:40

Elektromobilita není pro budoucnost dopravy jediné řešení. Variant má být více, včetně vodíku

Elektromobilita je řadou aktérů z automobilového průmyslu či politiky zmiňována jako jediná možná budoucí alternativa k současným spalovacím motorům. A to i za cenu přehlížení limitů či problémů spojených s tímto řešením. Mnohem vhodnější by ovšem bylo chápat elektromobilitu jako jedno z možných řešení a připustit i další alternativy. Jednou z nejperspektivnějších je jednoznačně vodík, popisuje ve svém komentáři jednatel společnosti Adast Daniel Struž.

Díky postupnému vývoji klíčových technologií a rostoucí popularitě elektromobilů došla před nedávnem část nejen motoristického světa k názoru, že v budoucnu budeme jezdit pouze na elektřinu. Hlavním důvodem bylo pojímání elektromobility jako bezemisního řešení, které při jízdě nevypouští do ovzduší jakékoliv škodlivé plyny. Zároveň je však nutné dodat, že tito aktéři zavírají oči před celou řadou problematických aspektů.

Nezohledňují například extrémní náklady spojené s těžbou lithia či kobaltu, které jsou potřeba pro výrobu baterií. S nimi se pojí obrovská energetická, a tím pádem i emisní zátěž. Velmi náročná je v těchto ohledech také výroba. Elektromobilita je velkou překážkou také pro nákladní dopravu, v současnosti je stále nepředstavitelné, jakým způsobem by měly být konstruovány baterie pro nákladní vozy, aby tyto mohly plnit svoji primární funkci – dlouhý dojezd s minimem zastávek. Taková efektivní a účinná technologie zatím nejen že neexistuje, ale s ohledem na vývoj baterií se nezdá být ani na obzoru.

Řada hlasů však stále zmiňuje elektromobilitu jako jediný možný způsob dopravy budoucnosti. Důvodem je zejména obrovské množství zainvestovaných peněz ze strany významných světových automobilek do tohoto řešení. Tuto komunikační linku pak kopírují i představitelé daných států, kde tyto firmy působí, neboť politici nechtějí jít přímo proti silným ekonomickým a strategicky významným výrobcům, zaměstnavatelům a exportérům.

Zároveň je však třeba uvést, že toto až fanatické zaslepení elektromobilitou u řady aktérů pomalu vyprchává. Ačkoliv to zatím nechtějí uvést nahlas, aby nešli proti aktuálním zájmům automobilek, začíná si čím dál více z nich uvědomovat, co za elektromobilitou všechno je. Že elektroauto nelevituje v prostoru, ale vstupuje do něj nejen výroba, ale i náklady na těžbu surovin.

Rozhodně zároveň neplatí, že by elektromobilita byla pro budoucnost špatným řešením. Pouze není správné ji vnímat i jako jedinou možnost a zavírat oči před problémy nebo jinými alternativami. Mezi ty nejzajímavější lze jednoznačně zařadit vodíkové články. Na jejich vývoji se pracuje již téměř od poloviny minulého století, aktuálně se zdokonalování těchto pohonů věnují velcí hráči jako Toyota či Siemens. Právě i jejich aktivity nahlodávají u některých stakeholderů původní pohledy směrem k elektromobilitě jako jedinému řešení budoucnosti.

Vodík se aktuálně jeví v řadě aspektů jako perspektivnější alternativa pro budoucnost než elektřina. Oproti ní má větší potenciál pro aplikaci v nákladní dopravě, ať už se jedná o automobilovou nebo lodní. I přesto je však potřeba ho vnímat jen jako jednu z variant, nikoliv jako jedinou správnou cestu. Nikde není psané, že se i u tohoto řešení nemohou vyskytnout možné limity či problémy. Člověk by si tak pouze zavíral dveře před jinými alternativami spalovacích motorů, které aktuálně ještě nemusí být ani známé.

Zástupcům automobilového průmyslu i politickým představitelům tak lze poradit jediné – monotematická cesta, ať už se jedná o elektřinu či vodík, není správná. Mnohem vhodnější je vyvažovat různé alternativy, ve výsledku to může díky vzájemné konkurenci znamenat také lepší ceny. Ty jsou sice u vodíkových vozů zatím vyšší, v horizontu příštích 10 let však lze očekávat jejich postupné snižování k hodnotám, kdy budou konkurenceschopné nejen vůči elektromobilům, ale také klasickým spalovacím motorům.

Autor komentáře: Daniel Struž, jednatel společnosti Adast 


Součástí skupiny Adast je celkem 7 firem zahrnutých pod touto značkou. Hlavní aktivitou skupiny je výroba stojanů pro čerpací stanice, kromě toho se také intenzivně věnuje vlastnímu vývoji nových produktů spojených s alternativami klasických fosilních paliv. Část aktivit směřuje také do zbrojařské výroby. Značka Adast existuje od roku 1961.



10.01. 13:41  ropáci (Mihok)
21.12. 13:44  ropáci (Peppa)







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688