Výrobu aut dál brzdí nedostatek čipů
Úrovně přes 1,4 milionu vyrobených vozů z roku 2019 před koronavirem (v grafu modrá čára) ale podle odhadů AutoSAP letos zdaleka nedosáhne (milionovou hranici produkce překonala letos zhruba o dva měsíce později, než bylo obvyklé před koronavirovou pandemií). Důvodem byl nedostatek čipů, i když v samotném listopadu výroba ožila díky mírnému zlepšení situace v dodávkách polovodičů.
Čipové krizi se i nadále daří nejlépe čelit nošovické automobilce Hyundai. Ta od ledna do konce listopadu vyrobila 257.000 vozidel, tedy o 19,1 procenta více než loni. Škoda Auto ve svých tuzemských závodech snížila výrobu o 8,7 procenta na 630.317 automobilů. V listopadu ale vyrobila automobilka 83.143 vozů, tedy meziročně o 9,8 procenta více. Toyotě klesla produkce o 7,7 procenta na 136.455 vozů.
Automobilky a Antivirus B
V této souvislosti AutoSAP znovu zmínil koncepční otázku, v jaké míře by se měl i na autoprůmysl vztahovat program Antivirus B (AutoSAP samozřejmě tvrdí, že v maximální míře). Připomeňme, že tento program byl po letošním podzimním úderu další vlny koronakrize „oživen“, prozatím na období 11/2021-2/2022).
Odpůrci zdůrazňují, že automotive je odvětví, kde dominují velké a „bohaté“ nadnárodní koncerny zasílající do svých centrál v klidných letech miliard korun dividend. Je to jistě téma k debatě, nicméně z mého pohledu je třeba postupovat férově a Antivirus B zpřístupnit se stejnými podmínkami firmám z jakéhokoli odvětví a jakékoli velikosti.
Pokud se podaří prokázat, že v Česku fungující automobilky zde vytvářejí nadměrný zisk daný nějakou netržní výhodou, pak je třeba odstranit přímo tuto výhodu, a nikoli neúměrnou ziskovost improvizovaně „kompenzovat“ zhoršováním pozice těchto firem v jiných směrech, jako je třeba přístup k programu Antivirus B.
Je ale třeba samozřejmě držet dosavadní rozumné parametry tohoto programu (které se týkají všech jeho uživatelů, ne jen automobilek). Tím mám na mysli zejména „finanční spoluúčast“ dané firmy na nákladech zachování daného pracovního poměru.
Touto spoluúčastí (tj. vyplácením části odměny pracovníkovi z firemních peněz) firma prokazuje, že dané pracovní místo skutečně pokládá za perspektivní, a tedy zachováníhodné, a tudíž je ochotna do zachování daného pracovního poměru investovat i ze svého.
A do budoucna by bylo dobré zvážit mechanismus zvaný experience-rating, tj. stanovení odvodů dané firmy do státního rozpočtu podle toho, jak pravděpodobné je, že tato firma (vzhledem k oboru svého podnikání) bude v budoucnu programy typu Antivirus B využívat. Právě automobilový průmysl se pokládá za poměrně cyklické odvětví, což by znamenalo, že automobilky by měly odvádět víc než firmy z oborů jiných, méně cyklických, a tedy méně náchylných k využívání kurzarbeitových a podobných programů.
Michal Skořepa, analytik České spořitelny
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu.
Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V
současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je
součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.
Více informací na: www.csas.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz