Šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík dnes v Hospodářských novinách přiznal, že dodávky čipů v rámci koncernu jsou špatné a že spolu se Seatem tahají za kratší konec provazu. - Ranní glosa: Český automotive zaostává za Německem, odrazí se to v...
Šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík dnes v Hospodářských novinách přiznal, že dodávky čipů v rámci koncernu jsou špatné a že spolu se Seatem tahají za kratší konec provazu.
Šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík dnes v Hospodářských novinách přiznal, že dodávky čipů v rámci koncernu jsou špatné a že spolu se Seatem tahají za kratší konec provazu. Obává se proto, že i příští rok nebude možné vyrobit přes 200 tisíc vozů, a situace se nijak dramaticky nevylepší. A o zaostávání celého českého sektoru automotive mluví ostatně i poslední čísla z průmyslu. Je pravda, že produkce v českém automobilovém průmyslu není tak hluboko pod svými maximy jako v Německu, je to ale důsledek toho, že německý automotive byl v útlumu už dva roky před pandemií (od roku 2017). Pokud se díváme čistě na propad výroby oproti roku 2020, způsobenému čipovou krizí, je v Česku výraznější - zhruba 20 % oproti německým 15 %. V Česku tak aktuální využití produkčních kapacit v sektoru automotive dosahuje pouze 55 %, zatímco v Německu 75 %. A pokud se na tom nic výrazného nezmění ani v první polovině příštího roku, není to pro českou ekonomiku dobrá zpráva. Ostatně ukazuje se, že v českém automotive panuje také výrazně jiná nálada na trhu práce než ve zbytku českého průmyslu i celé ekonomiky. Zatímco celý český trh práce se zjevně přehřívá a i kvůli tomu centrální banka reaguje na inflační tlaky prudkým zvyšováním sazeb, situace v jednom z klíčových odvětví automotive je jiná. Zatímco nedostatek zaměstnanců je vážnou bariérou výroby pro necelých 50 % českých stavebních firem a 20 % průmyslových firem, v sektoru automotive je podle průzkumu Evropské komise nedostatek zaměstnanců problém pouze pro 1 % firem. Pozice zaměstnanců v jednom z klíčových odvětví české ekonomiky je tak tváří tvář probíhající bezprecedentní inflační vlně relativně slabá. A je otázkou, zda se to neprojeví na pomalejším růstu mezd v celém průmyslu.Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?