Česko vyzvalo k postupnému a ekonomicky racionálnímu rozvoji infrastruktury pro kamiony a letadla
K dosažení klimatických ambicí počítá Evropská komise s transformací celého hospodářství a společnosti. Spolu s dalšími sektory představuje doprava značný zdroj znečistění. Navrhované změny se tak významně dotknou celého odvětví i jeho uživatelů.
Ministři dopravy se na svém zasedání zaměřili na udržitelná letecká paliva, dobíjecí stanice pro alternativní paliva a udržitelná paliva v námořní dopravě.
Další oblastí, kterou Česko bedlivě sleduje, je návrh nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva. Jedná se o revidovaný návrh stávající legislativy s cílem zajistit dostatek dobíjecích stanic a dostatečnou infrastrukturu tak, aby se řidiči nemuseli bát, že se svým vozem uvíznou na cestě. Česká republika považuje za stěžejní uspíšit rozvoj infrastruktury především pro osobní vozidla a k tomu jsou na národní úrovni do procesu zapojeni všichni aktéři. Vzájemnou spolupráci mj. dokládá i Memorandum mezi Ministerstvem dopravy a Ministerstvem průmyslu a obchodu s výrobci vozidel, energetickými společnostmi a investory a provozovateli dobíjecí infrastruktury o společném zájmu na rozvoji e-mobility podepsané v říjnu v Praze.
Česko nicméně považuje za předčasné navržené cíle v oblasti výstavby infrastruktury pro nákladní automobily. Návrh totiž počítá s vybudováním dobíječek pro nákladní auta na hlavních tazích již v roce 2025. „Přílišný tlak na ambiciózní cíle u dobíjecích stanic pro nákladní vozidla by mohl vést k opačnému výsledku. Ačkoliv je díky různé finanční podpoře k dispozici dostatek finančních prostředků pro výstavbu, nemáme nástroje, jak provozovatelům stanic pomoci překlenout období prvotní nerentability způsobené také vysokými provozními náklady stanic“, upozornil náměstek Sechter. Přechod by proto měl být postupný a měl by odrážet reálné možnosti trhu. U nákladních elektroaut v tuto chvíli existují jen první modely a potrvá mnoho let, než se trh rozvine a dopravci budou mít prostředky na nákup těchto vozidel. Tento aspekt náměstek Sechter rovněž zdůraznil Evropské komisi.
Projednávání návrhů bude dále pokračovat v pracovních orgánech Rady a v Evropského parlamentu. Po nalezení pozice obou institucí bude zahájeno jejich vzájemné vyjednávání o konečné podobě legislativy.
Na okraj zasedání jednal náměstek Sechter se svým polským protějškem a s dalšími zástupci států na východní hranici EU o řešení situace na hranicích s Běloruskem, kde se v důsledku počínání běloruského režimu a organizované ilegální migraci tvoří dlouhé kolony kamionů a řidiči z ČR a z dalších států zde čekají několik dní.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz