Blíží se dokončení koridoru spojujícího somalilandský přístav Berbera a Etiopii
07.12.2021 / 10:16 | Aktualizováno: 08.12.2021 / 14:06
Přeshraniční projekt somalilandsko-etiopského silničního koridoru o celkové délce 234 kilometrů je v prosinci 2021 dokončen z 85 %. Rychlostní komunikace začínající v somalilandském přístavu Berbera a končící v etiopském městě Togochale by ze Somalilandu měla udělat konkurenceschopného hráče, který bude schopen lákat (nejen) etiopské investory a obchodníky. Dle expertních odhadů stoupne vzájemný obchod mezi Etiopií a Somalilandem po dokončení silnice až o 30 %.
Projekt v celkové výši 400 mil. USD byl zahájen v roce 2019. Prostředky k jeho financování pochází hlavně ze Spojených arabských emirátů a Spojeného království. Dle aktuálních plánů by měla být první část projektu spojující somalilandské hlavní město Hargeisa a přístav Berbera dokončena v dubnu 2022 a další dvě části, obchvat Hargeisy a část mezi somalilandským městem Kalabaydh a hraničním přechodem Wuchale, poté v červenci 2022. Na etiopské straně naváže nová rychlostní komunikace na již existující trasu do vnitrozemí a Addis Abeby.
Dle dohody mezi Etiopií, Somalilandem a společností DP World je vlastnická struktura berberského přístavu následující: 19 % patří etiopské vládě, 30% podíl má somalilandská vláda a 51 % vlastní firma DP World. Z dohody také vyplývá, že přístav bude po dobu 30 let spravovat společnost DP World.
Cílem somalilandské vlády je posílení vzájemných vztahů s Etiopií prostřednictvím výstavby rychlostní komunikace a přístavu světové kvality, které promění dosavadní strukturu etiopského obchodu. Nyní proudí více než 90 % etiopského zahraničního obchodu přes přístav v Džibuti. Současné využívání berberského a džibutského přístavu umožní Etiopii optimalizovat logistiku vlastních vývozů a dovozů. Pro Somaliland je zprovoznění Berbery šancí, jak se stát regionálním logistickým a obchodním hubem a narušit dosavadní dominanci přístavu v Džibuti.
Pro české exportéry do Etiopie je otevření berberského přístavu příležitostí využít alternativy v porovnání s dnes přetíženou a bezpečnostně-politickou situací negativně ovlivněnou cestou z Džibutska. Rozvoj přístavu v Berbeře a návazné infrastruktury a s tím spojené intenzivnější zapojení Somalilandu do mezinárodního obchodu nabídne také možnosti pro uplatnění českého know-how a technologií v regionu.
Autor: Pavel Šára, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Addis Abebě
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz