skoda-auto.cz (Škoda auto)
Auto Moto  |  07.12.2021 09:00:10

Skryté tváře designu: modeláři v době digitální

Oddělení Designového modelování a digitalizace (EDM) vedené Martinem Bognerem co nejvěrněji a nejrychleji zhmotňuje myšlenku designéra do podoby digitálního nebo fyzického modelu. Tyto modely pak reprezentují designový návrh a slouží převážně k dalšímu vývoji, k designovým prezentacím a konečnému schválení návrhů pro sériovou výrobu. Oddělení EDM má na starosti také designové prezentace v podstatě kdekoliv na světě, vyvíjí a implementuje pokročilé vizualizační a ostatní IT technologie v rámci Designu a zabývá se digitalizací designových procesů. Je to mnoho různorodých témat, ale velkou výhodou je, že na sebe všechny činnosti logicky navazují.

Jednotlivé části tohoto největšího designového oddělení představí ŠKODA Storyboard ve třech článcích. První se bude věnovat digitálním modelářům a digitálním technologiím.

Škoda Auto Design, digitální modelářiModelování a digitalizace vyžaduje souhru mnoha profesí v týmu.

„Podíl digitalizace dnes výrazně sílí,“ říká Martin Bogner. „Zatímco dříve jsme pracovali převážně s hliněnými modely, dnes převládá digitální práce. Ve většině případů nám to přináší vyšší efektivitu, flexibilitu, rychlost a s tím spojené finanční úspory. Zároveň jsme schopni díky digitalizaci pracovat na dálku sdílením informací a digitálních designových dat prostřednictvím moderních komunikačních prostředků jakou jsou videokonference a další online nástroje, což mělo v poslední době ze známých důvodů i další výhody.“

Podíl digitální práce na designu nového auta je dnes zhruba 70 – 80 %, teprve zbytek tvoří práce s fyzickými modely. „Digitalizace v této oblasti probíhá intenzivně už dvacet let, ale možnosti softwaru a hardwaru se značně zlepšily až v několika posledních letech,“ říká Martin Bogner. V zásadě jde o to vytvořit už v digitálním prostředí detailní a propracovaný 3D model, který bude finální auto věrně reprezentovat.

Jak to sluší nové verzi modelu ŠKODA FABIA ve virtuální prezentaci?

Skica je začátek

Tento model připravují právě digitální modeláři ŠKODA AUTO. Podkladem pro jejich práci je skica od designéra, na jejím základě modeláři společně s designérem připraví onen 3D model budoucího vozu. „Je to taková symbióza, kdy se dvě osoby, dvě různé pozice, vlastně spojují do jedné osoby. Designér umí udělat skicu, je to takový mozek dané akce, modelář umí vytvořit model, je to ta ruka projektu,“ říká János Bársony, vedoucí týmu digitálních modelářů a vizualizací.

Technologie z poslední doby i samotné události posledních dvou let pak umožnily, aby toto propojení bylo dnes těsnější než kdykoli předtím. „Donedávna jsme pracovali v podstatě s několika programy, které vyžadovaly jejich velké znalosti. Teď jsou ale možnosti softwaru daleko bohatší a práce s ním snazší, takže se například snažíme, aby i designéři pokud možno rovnou skicovali své vize ve 3D,“ přibližuje János Bársony.

Vizualizace nové generace ŠKODA FABIA

Vizualizace nové generace modelu ŠKODA FABIA od týmu Designového modelování a digitalizace

Vizualizace nové generace ŠKODA FABIA

Vizualizace nové generace modelu ŠKODA FABIA od týmu Designového modelování a digitalizace

Nejprve se designéři seznámili s oblíbeným grafickým programem Blender, teď ale přichází na řadu i 3D skicování ve virtuální realitě. Tento další krok opět usnadňuje vznik digitálního modelu. „U skic je nesmírně důležité, aby jimi designér dobře modeláři popsal veškeré své záměry, myšlenky a nápady a když to popíše ve 3D, je to samozřejmě nejlepší,“ vysvětluje János Bársony.

„Skicování ve virtuální realitě dá designérovi lepší představu o výsledku než skicování ve 3D programu na monitoru. Ten průmět někdy trochu mate, do toho tu máte měřítko. Ve virtuální realitě tvoříte klidně v měřítku 1:1 a vše hned vidíte v prostoru,“ popisuje výhody této nové metody Radek Šimon, který má ve ŠKODA Design na starost právě zavádění těchto technických novinek a zajišťuje technické vybavení pro celý digitální tým.

Škoda Auto Design, digitální modelářiDesignéři, kteří se v oddělení Designového modelování a digitalizace věnují interiéru

Ať už je ale podkladem klasická skica ručně vytvořená na tabletu, 3D model, nebo model z virtuální reality, musí následně modelář vytvořit model auta. Skica nikdy nemá detaily, neřeší jednotlivé díly a části vozu, ty musí dotvořit právě tým modelářů. Na každém autě jich pracuje několik: typicky třeba tři na exteriéru a tři na interiéru, postupně model upravují a konzultují s designérem, následně prezentují vedení a opět upravují. „Modelář vlastně musí myslet ve smyčkách, musí být trpělivý. Ty jednotlivé fáze jsou velmi důležité, pomáhají vylepšit výsledný design k dokonalosti. Ale nezřídka se stane, že se zejména v počátku práce vrátíte i o několik kroků zpět,“ popisuje János Bársony.

Vizualizace interiéru nové generace ŠKODA FABIA

Vizualizace interiéru nové generace modelu ŠKODA FABIA z dílny týmu Designového modelování a digitalizace

Prezentace jako videohra

Taková práce ve smyčkách s postupným laděním modelu trvá zhruba 22 měsíců, přičemž v pozdější fázi už slouží digitální model jako podklad k výrobě modelu hliněného (o tom příště). Z hlíny se zase skenují úpravy zpět do 3D modelu, opět se ladí a slouží jako další podklady. „Díky datům, která vytváříme, mají další oddělení automobilky usnadněnou práci na svých částech chystaného auta,“ říká János Bársony.

Důležitou složkou práce v digitálním prostředí jsou také prezentace. Jejich důležitost navíc v posledních dvou letech logicky ještě stoupla. Ve virtuálním prostředí dnes týmy prezentují vozy nejen svým nadřízeným a konzultují vše s designéry, ale prezentují práci na voze i vedení automobilky potažmo vedení celého koncernu. Auto se takto ve virtuálním prostředí ladí napříč celým světem, třeba s kolegy z Indie.

Škoda Auto Design, digitální modelářiČást oddělení Designového modelování a digitalizace odpovědná za design exteriéru

K vizualizacím slouží speciální softwary, ale překvapivě také poměrně „demokratická“ technika: i ve ŠKODA AUTO totiž za tímto účelem využívají herní enginy Unreal nebo Unity. Využívány jsou (alespoň prozatím) k tvorbě statických vizuálů, ale v mnohém práci opravdu usnadňují. „Jedním z důvodu použití je to, že u nich snadno funguje výstup do různých brýlí pro virtuální realitu, které používáme. Také jsou to poměrně otevřené platformy, do kterých lze doprogramovat téměř cokoli, co potřebujeme. A v neposlední řadě jsou herní enginy navrženy tak, aby poskytovali co nejlepší grafický výstup s co nejmenšími nároky na výpočetní výkon,“ vysvětluje Radek Šimon.

Pro prezentace, zejména ty ve 3D, tak lze použít relativně „běžné“ počítače s výkonnými grafickými kartami, a ne celé výpočetní clustery, které vykreslují ty nejdetailnější 3D modely po stále relativně dlouhou dobu. Právě i tento hardware, včetně samotných pracovních stanic, nebo monitorů, se kterými designéři a modeláři pracují, pro tým designu Radek Šimon zajišťuje.

Škoda Auto Design, digitální modelářiOddělení Designového modelování a digitalizace má také tým věnující se designu kol.

Jednou z novinek, kterou se podařilo v uplynulých měsících jeho týmu zprovoznit, je například nová prezentační stěna. V prezentační hale designu v mladoboleslavské Česaně tak nově funguje špičková microLED stěna The Wall s 8K rozlišením – tyto šestimetrové plochy jsou tu dvě vedle sebe. „Zprovoznění nebylo snadné, byli jsme v intenzivním kontaktu s vývojáři v Koreji a museli jsme dokonce dokázat, že jsou naše prostory pro tuto absolutní novinku dostatečně reprezentativní,“ říká Radek Šimon. Je to jen jeden z mnoha důkazů toho, jak se snaží být v digitální oblasti ŠKODA AUTO neustále na špičce.

Trojice z oddělení Designové modelování a digitalizace

Martin Bogner

Martin Bogner

Martin Bogner je prvním vedoucím spojeného týmu Design modelování a digitalizace. Má na starosti celé oddělení, které přetváří vize designérů ze skic nejprve do digitální podoby a posléze ve fyzické modely, které vypadají jako skutečná auta. „Je to úžasná spolupráce s množstvím velmi talentovaných a kreativních lidí,“ popisuje svou práci. „V designu pracuji více než deset let a nejvíc mě baví to, že mohu být u samotného zrodu – digitálního i fyzického modelu, který se vyvíjí vždy od pouhých představ, a po dvou letech vidíme finální produkt, který se bude vyrábět po statisících,“ usmívá se.

János Bársony

János Bársony

János Zoltán Bársony vyrůstal v Maďarsku a od malička si do sešitů kreslil auta a letadla. „Chtěl jsem být pilotem nebo návrhářem letadel. Jenže studium v oblasti letectví bylo v tehdejším socialistickém bloku možné hlavně v Rusku, a já na tom nebyl dobře s ruštinou,“ vzpomíná s úsměvem, proč se nakonec rozhodl pro studium designu. „Byl jsem jedním z prvních studentů na nově otevřeném oboru Průmyslový design na univerzitě v Drážďanech,“. Po škole pracoval jako modelář zejména v koncernu Volkswagen, určitou dobu i na volné noze. Na žádost Olivera Stefaniho pak v roce 2018 nastoupil do ŠKODA AUTO. „Jako externí dodavatel pro koncern jsem toho nemohl moc ovlivnit, tady je má práce skutečně vidět a mám šanci věci posouvat,“ pochvaluje si své působení v automobilce.


Radek Šimon

Radek Šimon je vlastně takovým mladoboleslavským guru digitálního modelování. „S digitálním modelováním se tu začínalo v roce 1993 a já byl součástí čtyřčlenného týmu, který ho tu pomáhal zavádět,“ říká. Jak se postupně tento obor vyvíjel, pracoval Radek Šimon s řadou technologií a tehdejší týmy digitálního modelování a design inženýringu pak do roku 2018 vedl. V tomto roce se ovšem rozhodl zasvětit svůj pracovní čas právě samotným technologiím a tak od té doby naplno pracuje na zavádění technických novinek do praxe ve ŠKODA Design. Sleduje tedy veškeré trendy v této oblasti a podobně jako jeho kolegové často vídají tajné modely budoucích aut, on s dodavateli zkouší prozatím tajné technické novinky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688