Stanoviska MŠMT ke školnímu stravování
Stanovisko MŠMT k aplikaci vyhlášky č. 282/2016 Sb.
Podle § 1 věty poslední vyhlášky č. 282/2016 Sb. se tato vyhláška nevztahuje na školní stravování realizované podle vyhlášky č. 107/2005 Sb. Podle § 1 odst. 1 vyhlášky č. 107/2005 Sb. se školním stravováním rozumí stravovací služby pro děti, žáky, studenty a další osoby, jimž je poskytováno stravování v rámci hmotného zabezpečení. Podle § 122 odst. 4 školského zákona hmotné zabezpečení zahrnuje školní stravování po dobu pobytu žáků a studentů ve škole. Žák základní školy a nezletilý žák střední školy a konzervatoře má právo denně odebrat oběd. Z toho tedy vyplývá, že není povinností zařízení školního stravování těchto škol v režimu školního stravování přesnídávky a svačiny poskytovat. Nicméně pokud zařízení školního stravování přístup v režimu školního stravování, byť v rámci doplňkové činnosti, zvolí, nevztahuje se na podávání těchto doplňkových jídel vyhláška č. 282/2016 Sb., neboť se jedná o činnost, která již regulována je – vyhláškou č. 107/2005 Sb. Musí však tedy být dodrženy výživové normy pro jednotlivá doplňková jídla v procentech z celkové denní výživové dávky podle věku dle přílohy č. 1 k vyhlášce č. 107/2005 Sb. a finanční limity na nákup potravin podle přílohy č. 2 k této vyhlášce. Protože se však v rámci základního vzdělávání nejedná o dotovaný produkt, částka finančního limitu nezahrnuje další zejména personální a provozní náklady zařízení školního stravování. Pro úplnost se dodává, že na prodej potravin a přípravu pokrmů mimo regulovaný režim školního stravování se vyhláška č. 282/2016 Sb. vztahuje.
Program Ministerstva zemědělství „Mléko do škol“ končí k 31.7.2017 bez ohledu na vyhlášku č. 282/2016 Sb. Toto datum bylo známé dlouho dopředu, proto Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podle něj vyhlášku upravilo, aby program nemusel být předčasně ukončen. Další pokračování programu je plně v kompetenci Ministerstva zemědělství a záleží na tom, jak jej ministerstvo vyjedná s Evropskou unií. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na toto upozorňovalo Ministerstvo zemědělství již na podzim 2015.
Stanovisko MŠMT k pitnému režimu
Novelou vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, došlo ke zvýšení finančních limitů pro nákup potravin v návaznosti na růst spotřebitelských cen v období od poslední novelizace vyhlášky. Došlo i ke zvýšení limitu na nápoje z 3 až 5 Kč na 4 až 6 Kč. Pitný režim představuje jedno z plnění nároku na hmotné zabezpečení (viz §122 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb.) – jedná se o podmnožinu školního stravování. Z povahy nároku plyne, že není povinností dětí (jejich zákonných zástupců) toto zabezpečení využívat. Je tedy možné, aby byl pitný režim řešen i jinak, tedy bez zvláštní úhrady - typicky v případech, kdy hodnota poskytovaného pitného režimu je pro školu zanedbatelná (nižší než dolní hranice finančního limitu), je možné pitný režim zajistit v rámci úhrad jednotlivých jídel. Pro úplnost doplňujeme, že součástí oběda a večeře je i nápoj, který je zahrnut v ceně za oběd (večeři) a není zahrnut v pitném režimu. Pokud by se zákonný zástupce práva na pitný režim vzdal, pak škola pitný režim nezajišťuje ani nevybírá příslušnou část úplaty.
Stanovisko MŠMT ke spotřebě cukrů a tuků ve školním stravování
Ve výkladu spotřebního koše vycházíme z cca 25 leté historie jeho aplikace a jeho prezentací jak Ministerstvem zdravotnictví (MZd) tak odbornými společnostmi.
Pro sledované komodity potravin, pro které jsou v souladu se školským zákonem stanoveny výživové normy v rámci vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování (dále „vyhláška) platí tolerance +/- 25%.
Poznámky č. 2 a 3 k Příloze č. 1 vyhlášky dále upravují toleranci pro spotřebu tuků, cukru, zeleniny, ovoce a luštěnin.
Poznámka č. 2 upravuje spotřebu cukru a tuku v rozmezí 75% – 100%. Je stanoveno: „množství volných tuků a volného cukru představuje horní hranici, kterou lze snížit“. Vyhláška výslovně neumožňuje snížit pod dolní hranici.
Poznámka č. 3 upravuje spotřebu zeleniny, ovoce a luštěnin na 75% - neomezeno. Je stanoveno: „Množství zeleniny, ovoce a luštěnin lze zvýšit nad horní hranici tolerance.“
Nový výklad pozn. č. 2 Přílohy č. 1 vyhlášky („cukry a tuky je možno snížit až na 0“) neučinilo MŠMT ani MZd. Nicméně, jsme si vědomi, že poznámka č. 2 není zcela jednoznačná a budeme se tím zabývat.
Stanovisko MŠMT k nároku na dotovaný oběd v době karantény (covid-19)
Nárok na dotovaný oběd po dobu nařízené karantény mají pouze děti a žáci v mateřských a základních školách a nezletilí žáci ve středních školách a konzervatořích, a to při naplnění podmínek § 184a školského zákona.
Ust. § 184a školského zákona stanoví, že pokud z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona, anebo z důvodu nařízení karantény podle zákona o ochraně veřejného zdraví není možná osobní přítomnost většiny žáků z nejméně jedné třídy, studijní skupiny, oddělení nebo kursu ve škole nebo většiny dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné, z mateřské školy nebo z odloučeného pracoviště nebo z nejméně jedné třídy, ve které se vzdělávají pouze tyto děti, poskytuje škola dotčeným dětem a žákům vzdělávání distančním způsobem.
Děti a žáci jsou povinni se vzdělávat distančním způsobem s výjimkou žáků základní umělecké školy a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky.
Nárok na dotovaný oběd tedy mají
- děti, pro které předškolní vzdělávání není povinné, v době, kdy děti z daného odloučeného pracoviště, pro které je předškolní vzdělávání povinné, jsou povinny se vzdělávat distančním způsobem,
- děti, pro které je předškolní vzdělávání povinné, v době, kdy jsou povinny se vzdělávat distančním způsobem,
- žáci základních škol v době, kdy jsou povinni se vzdělávat distančním způsobem,
- nezletilí žáci středních škol a konzervatoří v době, kdy jsou povinni se vzdělávat distančním způsobem,
- zletilí žáci středních škol a konzervatoří a studenti vyšších odborných škol v době, kdy jsou povinni se vzdělávat distančním způsobem, pokud jim nárok na dotovaný oběd vyplývá ze školního/vnitřního řádu (uvedené platí za podmínky, že ze školního/vnitřního řádu nevyplývá jiný postup).
V ostatních případech platí, že nárok na dotovaný oběd mají strávníci pouze první den své nepřítomnosti ve škole dle § 4 odst. 9 vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování.
Stanovisko MŠMT k prokazování OTN ve školní jídelně od 1. 11. 2021
V souladu s Mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví k provozu služeb a maloobchodu platí pro školní jídelny s účinností od 1. 11. 2021 (ZDE) povinnost kontrolovat OTN (očkování, testování, prodělání covid-19 v posledních 180 dnech) cizích strávníků při vstupu do provozovny (v případě, že kontrolu při vstupu neumožňují provozní podmínky provozovatele kontrola proběhne nejpozději před poskytnutím služby). Pro zjednodušení doporučujeme pro cizí strávníky zprovoznit výdejové okénko. V takovém případě není nutno OTN kontrolovat.
Cizími strávníky jsou myšleny pouze osoby využívajících služeb školní jídelny v rámci doplňkové činnosti (typicky veřejnost). Zaměstnanci/děti/žáci/studenti škol a školských zařízení, které mají s danou školní jídelnou smlouvu o poskytnutí stravovacích služeb, nemusí prokazovat OTN.
MŠMT, 1. 11. 2021
Poslední zprávy z rubriky Školství:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz