Negativní dopady historického sucha v povodí řeky Paraná. Paraná má zásadní význam pro hospodářství tří zemí, kterými protéká: Argentiny, Paraguaye a Brazílie.
Negativní dopady historického sucha v povodí řeky Paraná
23.11.2021 / 15:59 | Aktualizováno: 23.11.2021 / 16:11
Paraná je po Amazonce druhou nejdelší řekou Jižní Ameriky a má zásadní význam pro obyvatelstvo, hospodářství a životní prostředí tří zemí, kterými protéká: Argentiny, Paraguaye a Brazílie. Dva roky trvající sucho však přináší dalekosáhlé negativní důsledky pro celý region. Způsobuje potíže v nákladní přepravě, při výrobě energie a usnadňuje pašování zboží přes hranice. Podle odborníků situaci zhoršuje odlesňování Amazonie.
Hladina řeky Paraná je již druhým rokem po sobě na nejnižší úrovni za posledních 80 let, poklesla v průměru o tři metry. Průtok řeky, který se běžně pohybuje kolem 17 000 m3/s, letos klesl na 7000 m3/s, což je těsně nad historickým minimem 5800 m3/s zaznamenaným v roce 1944. Hlavními důvody jsou změny v rozložení srážek v důsledku globálního oteplování a odlesňování Amazonie. Právě stromy v amazonském deštném pralese uvolňují vodní páru, která nakonec padá ve formě deště do povodí řeky Paraná a zásobuje ji vodou.
Je zřejmé, že tak prudký pokles průtoku má nepříznivý dopad na komunity žijící v blízkosti řeky, které jsou na ní kvůli vodě a rybám, závislé. Sucho ovlivňuje také zdejší ekosystém a narušuje přirozenou rovnováhu, na níž jsou závislé stovky rostlinných a živočišných druhů. Paraná je však také jednou z hlavních říčních tepen Jižní Ameriky a současná situace má tedy dalekosáhlé důsledky.
Paraná spolu se svým hlavním přítokem tvoří tzv. paransko-paraguayskou vodní cestu, která umožňuje plynulou plavbu mezi přístavy v Argentině, Brazílii, Paraguayi a Uruguayi. Jedná se o jeden z největších plavebních systémů na světě. Argentina po ní například vyváží většinu svého obilí a obilných produktů. Ačkoli je Paraná stále průjezdná, klesající průtok donutil velké lodě převážející tuto plodinu omezit přepravní kapacitu, což zvýšilo náklady na dopravu. Podle odhadů v roce 2021 přišla Argentina takto až o 620 mil.USD. Pokles vodní hladiny se silně dotýká i Paraguaye, která nemá přímý přístup k oceánu a vodní cesta je pro zemi naprosto zásadní. Čas přepravy nákladu z Paraguaye k Atlantiku je nyní až třikrát delší. V menší míře se sucho dotýká také Bolívie, která v roce 2019 začala využívat tuto vodní cestu jako alternativu přístupu k moři, a jižních států Brazílie, které ji vzhledem ke své blízkosti rovněž využívají k obchodu.
U ztížené dopravy však problémy zdaleka nekončí. Na řece Paraná jsou desítky přehrad, včetně dvou nejdůležitějších v celém regionu: Itaipú (hranice Brazílie s Paraguayí) a Yacyretá (mezi Paraguayí a Argentinou). Podle správy přehrady Itaipú je kvůli hydrologické krizi v provozu přibližně 12 z 20 turbín, což způsobuje 15% pokles výroby elektřiny ve srovnání s rokem 2020 a 35% pokles ve srovnání s rokem 2016, kdy bylo dosaženo maximální výroby. Na přehradě Yacyretá je v provozu 15 z 20 turbín, ale kvůli nízkému průtoku řeky Paraná se vyrábí pouze 40 % maximálního výkonu. V porovnání s rokem 2019 činí pokles výroby elektřiny 28 %. Nedostatek energie je prozatím zajištěn jinými zdroji, zejména tepelnými elektrárnami vyrábějícími energii z fosilních paliv. Jejich provoz je však dražší a méně ohleduplný k životnímu prostředí.
Jistě zajímavý je i další jev: vzhledem k uzavření argentinských pozemních hranic, které trvá od března 2020, využívá mnoho lidí nízké hladiny řeky Paraná k nelegálnímu přechodu mezi zeměmi. Tímto způsobem se pašuje velké množství zboží, převážně do Paraguaye. Podle odhadů se každý měsíc dostanou do této země nelegálně přibližně 2 miliony kilogramů kuřecího masa, z toho 80 % z Argentiny a 20 % z Brazílie.
Radek Hovorka, diplomat Velvyslanectví ČR v Buenos Aires
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Cestování na Slovensko: Do 8.7.2021 lze cestovat s negativním testem, od 9.7.2021 bude povinná karanténa. Výjimku mají očkované osoby. Od 5.7.2021 intenzivnější kontroly na hranicích.
- Analýza dopadu umělé inteligence na lidská práva v českém jazyce
- Historický milník na Wall Street dokonán aneb nejrychlejší býčí trh
- Zůstaneme doma? Jaký dopad by to mělo na ekonomiku?
- Výzva k podávání žádostí o finanční příspěvek na zmírnění dopadů kůrovcové kalamity v NESTÁTNÍCH lesích za rok 2020
- Wall Street 12.8. - kosmetické vylepšení historických maxim
- Týden na akciových trzích: Historická maxima na obou stranách Atlantiku (Komentář)
- Víkendář: Životní prostředí a negativní investiční alfa
- Vlastníci lesů dostanou 3,6 miliardy na zmírnění dopadů kůrovcové kalamity za rok 2020
- Wall Street 26.8. - indexy ustoupily od historických maxim. Nervozitu vyvolává Jackson Hole a situace v Afghánistánu
- Wall Sreet 27.8. - holubičí Fed přispěl k dalšímu posunu historických maxim
- Wall Street 17.8. - trhy zrudly a ustoupily z historických maxim
Benzín a nafta 26.06.2022
Natural 95 47.83 Kč![]() ![]() | Nafta 48.16 Kč![]() ![]() |
Prezentace
08.06.2022 Přední brokerská společnost XTB překročila...
24.05.2022 Analytické fórum 2022 již 31. 5. živě na YouTube!
23.05.2022 Podnikání podpoříte půjčkou s výhodnou úrokovou...
Okénko investora
Jaroslav Tupý, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading s.r.o.
Jozo Perić, CapitalPanda
Švýcarsko se vyhýbá problémům: za nízkou inflaci vděčí silnému franku
Ondřej Likeš, LYNX
Inflace v roce 2022: Co je inflace a jak ochránit své investice?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Lucia Žárská, ProfitLevel
Štěpán Křeček, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Tomáš Kolomazník, Begin Capital Markets
Úrokový diferenciál koruna-euro největší za 20 let: české firmy ztrácejí o korunu zájem
Pim Brands, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Žlutý kov vs. Bitcoin - Obrací se po krátkém “kryptoboomu” karta opět ve prospěch zlata?
Tiskové zprávy
Úsporný tarif pomůže jen krátkodobě. Problémem je.
Příjmy z mezinárodního cestovního ruchu rostou
Ambasador XTB Jiří Procházka je novým šampionem...
Vedle dukátů se na Aukru v květnu dražily i...