Školáci potřebují k rozvoji manuální zručnosti kvalitní program. V Olomouci už takový vymysleli
10. listopadu 2021
Větší manuální zručnost i vztah k technické práci doporučuje tuzemským dětem většina odborníků na vzdělávání. Problémem ale je, že k technické výchově školáků chybí kvalitní metodické podklady. V Olomouci teď právě takový metodický materiál pro učitele mateřských a prvního stupně základních škol připravili. Metodickou příručku a pracovní listy vytvořili pracovníci Centra ekologických aktivit Sluňákov v rámci Místního akčního plánu II, vzdělávání v Olomouci (dále jen MAP).
„Jedná se o velmi žádaný projekt, díky kterému se děti z olomouckých mateřských škol a prvního stupně základní školy učí manuální zručnosti a rozvíjí vztah k rukodělným činnostem“ vysvětluje Karel Konečný, náměstek olomouckého primátora, odpovědný za oblast školství. V Olomouci, respektive na Sluňákově, vznikl unikátní projekt „Zručnost, zrozená z kouzla materiálů“. Jedná se o komplex workshopů pro pedagogy, doplněný novou metodickou příručkou a pracovními listy s výstižným názvem Ruce těší rukodělnost. Obecným cílem programu je podpora polytechniky, tvořivosti a zručnosti dětí. Prakticky jde o to, že učitelé dostanou srozumitelné a ověřené návody a výukové aktivity, jak děti tvořivě seznamovat s prací se dřevem, kovem, textilem a dalšími materiály a vést je k budoucí samostatnosti.
První workshopy už proběhly na začátku listopadu, další jsou naplánované na začátek příštího roku. Pedagogové si premiérové workshopy i vytvořené učební materiály velmi chválí, protože učitelům i dětem dosud taková základní praktická výchova ke zručnosti chyběla. „Seminář bych dala "povinný" pro všechny pedagogy na základních školách, běžných i speciálních. Děkuji i za poskytnutý materiál, který rozhodně využijeme při tvoření s dětmi,“ vzkazuje Michaela Bočková, učitelka ze základní školy pro sluchově postižené. Podobně kurz a učebnici hodnotí i další učitelé.
Jak pedagogové dodávají, nic dětem ve vztahu k technickým tématům nenahradí osobní a „vlastnoruční“ zkušenost. Potvrzuje to Katarína Greplová, učitelka Základní školy Hálkova. „Absolvovala jsem už dříve projektový den, který organizovalo Střediska Sluňákov ve spolupráci s MAP Olomouc o netopýrech, kdy jim děti samotné vytvářely budku pro žití. Když jsem viděla, jak jsou děti nadšené z toho, že si každý zkusil práci s kladivem, vrtačkou a dalším nářadím, neváhala jsem a začala jsem i já s takto malými dětmi chodit do školních dílem a více jsme se zaměřili na rozvoj polytechnických dovedností. Děti to neskutečně baví a jsou pyšné, že se jim výrobek povede,“ říká Katarína Greplová. „Seminář mi nabídl vnímání polytechniky v širších souvislostech, odnesla jsem si mnoho nápadů do výuky obecně, spoustu námětů na práci s dětmi, metodiku, a hlavně jsme si vyzkoušeli mnoho výrobků sami. Setkali jsme se i s možnými úskalími při výrobě, takže víme, co se žákům nemusí dařit a jak jim pomoci.“
„Chtěl bych zdůraznit, že metodika vznikla na základě praktických potřeb pedagogů z našeho regionu a v budoucnu bude sloužit především našim školám, učitelům i dětem,“ zdůrazňuje náměstek Karel Konečný.
MAP II, vzdělávání v Olomouci, je zaměřen na předškolní a školní vzdělávání v Olomouci a v obci Bystročice. Je do něj zapojeno 93% ZŠ a MŠ v tomto území. Hlavním cílem projektu je podpora spolupráce mezi zřizovateli, školami, ostatními aktéry vzdělávání, ale i mezi školou a rodiči. Zmíněné skupiny se mohou podílet na plánování vzdělávání v území. Výstupem je strategický dokument MAP, který obsahuje analytickou část, strategickou část a akční plány. Součástí akčních plánů jsou jak aktivity škol, tak aktivity spolupráce. Tyto aktivity spolupráce mohou být podpořeny z prostředku projektu MAP II (finančně i organizačně). Aktivita spolupráce znamená, že se do aktivity, která je v souladu s cíli stanovenými v dokumentu zapojí minimálně tři školy z území. V současné době probíhá druhá aktualizace dokumentu a odborná veřejnost i širší veřejnost se může zapojit do procesu připomínkování. Finální verze dokumentu bude zveřejněna na https://map.olomouc.eu/
Jednou z hlavních podpořených aktivit spolupráce byl právě program nazvaný „Zručnost zrozená z kouzla materiálů“, který realizoval Sluňákov. Součástí přípravných fází byly i exkurze v některých mateřských a základních školách, kde pedagogové mezi sebou sdíleli příklady dobré praxe. Velmi důležitou součástí programu pak byla tvorba metodiky a pracovních listů v oblasti polytechniky pro MŠ a 1. stupeň ZŠ. Nejprve proběhlo testování metodiky na vybraných konkrétních školách, za účasti pedagogů a jejich žáků. Finále celého programu představují celodenní akreditované semináře. Metodiku lze získat v elektronické podobě na https://map.olomouc.eu/zrucnost-zrozena-z-kouzla-materialu/.
Projekt vznikl jako součást „Místního akčního programu II, vzdělávání v Olomouci“, který administruje odbor dotačních projektů olomouckého magistrátu. MAP je realizován v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a je spolufinancován Evropskou unií.
Fotografie:
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz