Turecko usiluje o soběstačnost v obranném průmyslu
Turecký obranný průmysl zaznamenal v posledním desetiletí zásadní rozvoj. Ještě v roce 2010 se na seznamu 100 nejvýznamnějších světových firem působících v obranném průmyslu nacházela pouze jedna turecká společnost. Za 10 let se jejich počet rozrostl na sedm, a to především díky silné podpoře státu, který investoval do sektoru 60 miliard amerických dolarů.
Ilustrační foto: Shutterstock
Objem produkce tureckého zbrojního průmyslu tak vzrostl z jedné miliardy dolarů v roce 2002 na 11 miliard v roce 2020. Turecká armáda, druhá největší v Severoatlantické alianci, tak spolu rozsáhlým bezpečnostním aparátem vytváří značnou poptávku po výrobcích českých firem, které zde mohou rovněž nalézt partnery pro společné exportní projekty.
ZÁVISLOST NA DOVOZU MODERNÍCH TECHNOLOGIÍ
Programovým cílem Turecka je zvýšení soběstačnosti v oblasti obranného průmyslu. To se zemi postupně daří i přes pokračující závislost na dovozu moderních technologií a složitějších elektronických systémů. V posledních pěti letech se objem vývozu tureckého obranného průmyslu zvýšil o 30 % a současně se objem dovozu snížil zhruba o 60 %. Vývoz činil v roce 2019 více než tři miliardy dolarů, import byl jen mírně nižší než export. V roce 2020 se vývoz kvůli pandemii covid-19 propadl na 2,3 miliardy USD a dovoz na zhruba 2,5 miliardy. V prvních dvou čtvrtletích 2021 se turecký export i import zotavují. Očekává se rostoucí celkový obrat, který by mohl letos dosáhnout 6-7 miliard USD.
Turecko zahájilo rozsáhlý program výzkumu a vývoje, zvýšilo investice do výroby subsystémů, vybudovalo technologická centra pro malé a střední podniky a podpořilo růst výzkumných institucí a univerzit.
DRONY BAYRAKTAR
V současnosti se o vývozu tureckých zbraňových systémů mluví především v souvislosti s výrobou dronů Bayraktar TB2. Turecké drony se osvědčily při ofenzívě v Sýrii, aktivitách v Iráku, válce v Náhorním Karabachu, ale i při ostraze tureckých hranic. Bezpilotní letouny Turecko již vyvezlo do Ázerbájdžánu a na Ukrajinu, další významné objednávky přišly z Polska a Kataru.
Drony Bayraktar TB2, ale i další úspěšné produkty tureckého obranného průmyslu (například obrněné vozidlo nové generace BMC nebo raketový systém ATMACA) jsou stále závislé na dovozu citlivých součástek. Výrobu Bayraktarů zasáhly kanadské sankce na dovoz speciálních kamer používaných v bezpilotních letounech. Americké sankce CAATSA ovlivnily prodeje bojových helikoptér T129, kterým firma Honeywell nebyla schopna dodat motory. Samotný dovoz z USA do Turecka klesl od roku 2018 o téměř 75 %. Turecko se tak rozhlíží po nových dodavatelích, kteří budou schopni plnit nové podmínky spolupráce, mezi něž patří lokalizace výroby a transfer technologií.
GARANCE VŠECH ZÁVAZKŮ
Pro české firmy se v současném Turecku obranný sektor jeví jako jeden z nejzajímavějších, nejstabilnějších a nejdůvěryhodnějších, jelikož je i přes ekonomické potíže schopen plně garantovat plnění všech podepsaných závazků. Turecko se z pohledu českých firem může stát nejen odběratelem jejich výrobků, ale i zemí partnerskou, v případě společných projektů s širokou tureckou marketingovou podporou na Blízkém východě, v Africe a jihovýchodní Asii. Zájem o turecký obranný průmysl prokázala také česká účast na zbrojařském veletrhu IDET 2021 v Istanbulu. České firmy v Istanbulu velmi úspěšně prezentovaly svoji vysokou technologickou úroveň a přes silnou konkurenci zahraničních i tureckých společností dokázaly zaujmout zahraniční zákazníky.
Další možnosti prezentace českých zbrojařských výrobků v Turecku se nabízejí na těchto akcích:
- Veletrh obranného, leteckého a námořního průmyslu – Pendik 10.-13. listopadu 2021
- Zbrojní veletrh a veletrh a obranného průmyslu – Konya 18. – 20. listopadu 2021
- Lovecké a sportovní zbraně – Istanbul, 2.-9. červenec 2022
V případě zájmu o zbrojařské akce v Turecku kontaktujte obchodní úsek Generálního konzulátu ČR v Istanbulu.
Jan Ondřejka, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Istanbulu
Jakub Dluhosch, ekonomický specialista, Generální konzulát ČR v Istanbulu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz