Zájem Čechů o placený streaming hudby roste
4. listopadu 2021
V roce 2020 u nás bylo přibližně 400 tis. uživatelů zpoplatněných hudebních služeb, o polovinu více než v předchozím roce. S pětiprocentním podílem uživatelů těchto služeb však ČR stále zaostává za evropským průměrem. Podíl posluchačů placených hudebních služeb ve věku 16 až 24 let se meziročně zdvojnásobil.
Podle dat ČSÚ platilo v roce 2020 za poslech či stažení hudebních nahrávek přes internet zhruba 5 % osob starších 16 let. Jejich podíl se oproti roku 2019 zvýšil přibližně o 2 procentní body. Nejvíce tyto služby (např. Spotify či iTunes) využívají mladší lidé mezi 16 a 34 lety a podíl osob platících za poslech hudby přes internet v této kategorii přesahuje desetiprocentní hranici. Ve věkové kategorii 16 a 24 let se pak podíl osob poslouchajících placenou hudbu přes internet meziročně dokonce téměř zdvojnásobil, a to z 6 na 11 %. Naopak u osob starších 65 let je to víceméně ojedinělá aktivita.
Přes meziroční nárůst počtu platících posluchačů online hudebních služeb Česko stále značně zaostává za průměrem EU, který se v roce 2020 pohyboval okolo 13 %. Žebříčku zemí s 36% podílem vévodí Dánsko a Nizozemsko, nejmenší využití streamingu a placeného stahování je naopak v Bulharsku a na Kypru, kde se podíl uživatelů pohybuje okolo 1 %.
„Placené stahovaní hudebních nahrávek do počítače či telefonu je dnes mezi posluchači velmi okrajovou aktivitou a v drtivé většině převládá streamování hudby. Podle dat Národní federace hudebního průmyslu pocházela polovina příjmů českých vydavatelů v roce 2020 právě ze streamingu. Naopak platby za stažení nahrávky se na celkových příjmech podílely pouze dvěma procenty,“ vysvětluje Milan Dedera z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.
Šetřením získaná data pokrývají období posledních 3 měsíců před dotazováním, které probíhalo ve druhém čtvrtletí minulého roku. Výsledky šetření tak reflektují i období první vlny pandemie onemocnění covid-19 v roce 2020. Některé streamingové služby (jako např. Spotify či YouTube Music) jsou však dostupné uživatelům také zdarma přerušované obchodním sdělením. Uživatele bezplatné verze těchto služeb šetření nezachycuje.
Další informace nejen o přehrávání hudby přináší aktuální publikace Kulturní průmysly v ČR: Audiovizuální a mediální sektor – 2020.
Kontakt:
Jan Cieslar
tiskový mluvčí ČSÚ
T 274 052 017 | M 604 149 190
E jan.cieslar@czso.cz | Twitter @statistickyurad
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz