Redakce (Kurzy.cz)
Podnikání  |  27.10.2021 11:05:38

Internetové Vánoce. Růst obratů e-shopů dosáhne rekordů


Nákupní horečka startuje. Češi nakupují na Vánoce obvykle s předstihem a letos tomu není jinak. Vystrašeni nedostatkem zboží nebo komplikacemi při doručení se už začínají poohlížet po dárcích. V listopadu navíc e-commerce trh čekají oblíbené nákupní akce Black Friday nebo Cyber Monday, které každoročně přilákají tisíce zákazníků. I když někteří lidé za nákupy vyrážejí do obchodních center, stále více jich pořizuje zboží na internetu. COVID-19 urychlil přechod k online nákupům, i ti nejkonzervativnější zákazníci začali na internetu nakupovat a zjistili, jak snadné a pohodlné to je. Obchodníky čekají rekordní tržby. Ti, kteří se poučili z pandemie, nepředpokládají ani problémy v logistice či zásobování.

Vlivem pandemie, kdy se e-shopy musely přizpůsobit situaci, online nákupy v regionu střední a východní Evropy stále rostou. Zákazníci si zvykli na nákup online a před Vánoci se chystají utrácet. Ve střední Evropě má přístup k internetu 89 procent populace a 78 procent uživatelů si vloni koupilo zboží nebo služby online, což je o 11 procent více než před pandemií v roce 2019.  Ve východní Evropě nakupovalo vloni online 44 procent z celkového počtu 78 procent populace, která má přístup k internetu. Jde o meziroční nárůst o 7 procent.

Obchodníci navyšují také rozpočty svých kampaní v rámci výkonnostního marketingu. Už od září se výdaje na reklamu v segmentu e-commerce v regionu střední a východní Evropy postupně zvyšují.



V loňském roce v Česku dosáhly tržby online prodeje za první dva prosincové týdny 7 miliard korun. Češi v hlavní nákupní sezóně (listopad a prosinec) utratili 68 miliard korun. Celkově online nakupování v roce 2020 vzrostlo o 25 procent. Nejvíce objednávají Češi hračky, knihy, oblečení nebo kosmetiku a výrobky spojené se zdravím.

 

Slevové akce

Oblíbené jsou v regionu nákupní akce typu Black Friday (26. listopadu) nebo Cyber Monday (29. listopadu), které zvyšují prodeje zejména před vánoční sezónou. Probíhají obvykle celý listopad a lákají zákazníky na výhodné ceny. Například Rumunsko realizuje tyto „výprodeje“ i jindy během roku a zákazníci si už bez nich neumí „výhodné“ nakupování představit. Žádané produkty jako například PlayStation nebo Xbox se obvykle vyprodají během několika sekund. Rovněž doručovatelé zaznamenávají v tomto období rekordní zpracování balíků.

„Zákazníci plánují své objednávky dopředu. Jakmile prodejní akce začne, jednají rychle. I když jsou nakupující připraveni, e-shopům nestačí jen zlevnit své zboží a doufat v nějaké prodeje, práh citlivosti zákazníka se v tomto období zvyšuje a konkurence je velká,“ říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy.

Podle něj lze letos očekávat velký boj o zákazníky. E-shopy jsou však díky pandemii lépe připraveny zejména z hlediska logistiky a zásobování. Rostoucí trend představují také automatické boxy k vyzvednutí zboží, které jsou oblíbené už i mezi malými internetovými obchody. „Navíc e-shopy, které expandovaly do zahraničí, budou mít významnou konkurenční výhodu, protože se očekává růst na mezinárodních trzích. Internetové obchody také investovaly do digitalizace, lepších procesů a sezónních pracovníků s cílem zlepšit služby. Pokud navíc v regionu dojde k omezení v souvislosti s COVID-19, čeká nás zajímavé vánoční období,“ upřesňuje László Szabó.

 

Povánoční výprodeje

Jak ale Szabó upozorňuje, po vánočních svátcích startuje nová nákupní horečka a to v rámci povánočních výprodejů. Zákazníci navíc využívají k nákupům hotovost, kterou dostali místo vánočního dárku. „V regionu střední a východní Evropy je více než jinde zvykem dostávat k Vánocům peníze v hotovosti,“ dodává. 

 

Tipy pro e-shopy

-          Propojení - strategie by měla propojit kamenné prodejny i internetové obchody. Pokud zákazník nakoupí v prodejně, je větší pravděpodobnost, že v budoucnu nakoupí na vašem e-shopu.

-          Web - očekávejte zvýšený provoz na webu a ujistěte se, že to váš hosting zvládne. Pracujte na zlepšení rychlosti webu, protože netrpěliví nakupující obvykle odcházejí, pokud se stránka nenačte do 3 vteřin. 

-          PPC reklamy - ujistěte se, že vaše reklamní strategie a klíčové ukazatele výkonu berou v úvahu, že reklamy během nákupních akcí typu Black Friday a Vánoc zdraží. Upravte rozpočet, případně počítejte s dalšími financemi, pokud potřebujete rychle reagovat na obrovskou konkurenci.

-          Zákaznická podpora - připravte svůj tým na zvýšený počet dotazů. Zaveďte systémy, které jsou efektivní a vytvářejí skvělý zákaznický zážitek. Spokojení zákazníci se mohou během roku vrátit.

-          Doprava a doručení - mějte přehled o situaci vámi zvolených služeb a buďte připraveni nabízet kupóny se slevami zákazníkům, u kterých došlo k výraznému zpoždění. To vás může odlišit od konkurence a zákazníky si tím získáte.

-          Platební systém - ujistěte se, že jsou vaše systémy schopny zpracovat vyšší množství transakcí. Některé systémy mají integrované limity, o kterých firmy nevědí, dokud nenastane problém. Potom už je příliš pozdě.

-          Sezónní pracovníci - mnoho internetových obchodů najímá sezónní pracovníky, aby zvládli zvýšené množství objednávek.

 

“E-shopy musí na situaci reagovat rychle. Sezóna rekordních nákupů začala, konkurence je obrovská, investice do marketingu se zvyšují. E-commerce hráčům jde o hodně, zejména těm, kteří chtějí růst nejen v tržbách, ale i podílem na trhu,” dodává László Szabó.


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Podnikání:

Út 19:51  Spiska: Pozoruhodný produkt pro správu dokumentů Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Út 15:26  Švýcarsko: Pojišťovna Baloise založila startup Parcandi OPOJISTENI.CZ (OPOJISTENI.CZ)
Út 15:22  Ecofin: Ministři financí schválili revizi směrnice o DPH MF ČR (Ministerstvo financí ČR)





?

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.