Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Obchod a služby  |  26.10.2021 15:18:49

Obchodní centra o prázdninách: tržby vyšší než loni i než před krizí

  • V letošním červenci převýšily tržby obchodních center hodnoty z téhož období loňského roku, v srpnu i z předloňského, předkrizového
  • Návštěvnost byla v létě srovnatelná s loňskou, předkrizové hodnoty ještě nedosáhla
  • Nejlépe se o prázdninách dařilo prodejcům elektroniky a zboží pro zdraví a krásu, dále pak hypermarketům
  • V letošním třetím čtvrtletí se prodaly maloobchodní nemovitosti za 100 milionů eur, nejčastěji šlo o retail parky

Údaje o výkonnosti obchodních center, které má realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield k dispozici (jedná se převážně o menší až středně velká centra v českých regionech), ukazují na pozitivní trend. Po úplném znovuotevření obchodů v obchodních centrech letos v květnu a červnu tržby [1] i návštěvnost převýšily hodnoty ze stejného období loňského roku a tento trend pokračoval také v prázdninových měsících. Tržby byly oproti roku 2020 vyšší v červenci o 3 procenta a v srpnu o 11 procent. Proti předkrizovému roku 2019 byly tržby v červenci ještě o 2 procenta nižší, v srpnu již předloňské hodnoty převýšily téměř o 7 procent.

Graf 1: Meziroční srovnání vývoje tržeb v nákupních centrech


Zdroj: Cushman
& Wakefield

Méně často, ale pro větší nákupy

Návštěvnost byla v létě 2021 o něco vyšší než v předchozím roce: v červenci o téměř 2 procenta, v srpnu o 1 procento. Úrovně z roku 2019 tyto hodnoty ještě nedosahují – v obou měsících byly zhruba o pětinu níže než před krizí.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Stále tak platí, že lidé nákupní centra navštěvují spíše méně často, ale při každé takové návštěvě nakoupí větší objem zboží najednou.“

Graf 2: Meziroční srovnání vývoje návštěvnosti v nákupních centrech

Zdroj: Cushman & Wakefield

I když jsou tržby i návštěvnost po květnovém plném znovuotevření obchodních center setrvale vyšší než ve stejných měsících loni, za celý letošní rok od ledna do srpna jsou jejich hodnoty stále nižší než za loňských prvních osm měsíců, a to asi o 11 procent. Oproti předkrizovému roku 2019 je to o více než třetinu méně.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Situace se samozřejmě liší podle lokality a také typu obchodního centra: mnohem rychlejší růst tržeb i návštěvností vidíme v nákupních centrech mimo Prahu, a to zejména v těch větších na periferiích měst.“

Vede elektronika, hypermarkety a zdraví a krása

Kategorie zboží, jejichž prodejům v obchodních centrech se v létě dařilo nejlépe, zůstávají stejné jako bezprostředně po znovuotevření: nejvyšších obratů v červenci a srpnu dosáhli prodejci elektroniky, hypermarkety a obchody se zbožím pro zdraví a krásu. Tyto tři segmenty od května setrvale přesahují hodnoty z předkrizového roku. Naopak převážně pod nimi se drží tržby z prodeje oblečení a také v restauracích a kavárnách v obchodních centrech, ale i u nich od konce restrikcí sledujeme pozitivní vývoj a snižování propadu.

Graf 3: Meziroční srovnání obratů vybraných kategorií nájemců v nákupních centrech 2021 vs. 2019

Zdroj: Cushman & Wakefield

Prodávají se hlavně retail parky

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se na českém investičním trhu zobchodovaly maloobchodní nemovitosti v celkovém objemu 100 milionů eur. Souhrnně za první tři letošní čtvrtletí tak transakce v tomto typu nemovitostí dosáhly celkem 187 milionů eur, což je zhruba o třetinu méně než ve stejném období loni.

Tabulka 1: Objem investic do komerčních nemovitostí, v mil. eur

Typ nemovitosti

Q1-Q3 2021

Q1-Q3 2020

Meziroční změna

Kanceláře

402

264

52 %

Logistika

314

195

61 %

Maloobchod

187

285

-34 %

Celkem

903

744

21 %

Zdroj: Cushman & Wakefield

Michal Soták, partner a vedoucí investičního týmu v České republice, Cushman & Wakefield: „Převážnou část letos zobchodovaných maloobchodních nemovitostí tvoří retail parky, ale výrazně roste také zájem investorů o obchodní centra. Dění kolem koronavirové krize prokázalo odolnost celého segmentu maloobchodních projektů a přetrvávající chuť zákazníků se do obchodních center po jejich znovuotevření vždy opět vracet.“


Společnost Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) je předním světovým poskytovatelem realitních služeb, které ve výjimečné kvalitě dodává nájemcům i vlastníkům nemovitostí. Cushman & Wakefield je jednou z největších firem v sektoru komerčních nemovitostí: zaměstnává na 50 000 lidí ve 400 pobočkách v 60 zemích světa. V roce 2020 dosáhly příjmy společnosti 7,8 miliardy dolarů, a to díky aktivitám v oblasti správy budov, nemovitostí a projektů, pronájmu, investičních trhů, oceňování nemovitostí a dalších služeb



[1] Pro toto srovnání do tržeb v nákupních centrech nezapočítáváme tržby supermarketů a hypermarketů, které nebyly v souvislosti s pandemií uzavřeny.



K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.