MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Z domova  |  21.10.2021 18:24:05

Povinnosti vyplývající z právních předpisů, definice a působnosti v oblasti přezkoumávání hospodaření územních celků a kontaktní údaje.

 

Povinnost přezkoumání

Institut přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí představuje specifickou, každoročně se opakující kontrolní činnost. Povinnost nechat si přezkoumat své hospodaření má územní samosprávný celek (obec, kraj a hlavní město Praha), městské části hlavního města Prahy a dobrovolné svazky obcí (do 31. 12. 2021 se tato povinnost vztahovala také na regionální rady regionů soudržnosti). Povinnost požádat o přezkoumání hospodaření je dána zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zákonem o obcích a zákonem o hlavním městě Praze. Kraj o přezkoumání hospodaření nežádá, povinnost nechat si přezkoumat hospodaření je pro kraje dána zákonem o krajích.

Odkazy na dotčené zákony:

 

Předmět a hlediska přezkoumání

Předměty přezkoumání jsou dány ustanovením § 2 zákona o přezkoumávání hospodaření, což jsou údaje o ročním hospodaření tvořící součást závěrečného účtu územních celků podle rozpočtových pravidel územních rozpočtů a další oblasti hospodaření (podle odst. 2 tohoto ustanovení). Přezkoumání hospodaření má za cíl podat informaci o tom, zda subjekty, které jsou přezkoumávány, hospodařily v daném roce v souladu s platnými právními předpisy. Předmětem přezkoumání nejsou údaje, na které se vztahuje povinnost mlčenlivosti podle daňového řádu.

Předměty přezkoumání se podle ustanovení § 3 zákona o přezkoumávání hospodaření ověřují z hlediska:

  1. dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování,
  2. souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem,
  3. dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití a
  4. věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích.

Výčet právních předpisů, se kterými je v rámci přezkoumávání předmětů hospodaření dle písm. a) nutné ověřit soulad, není výčtem taxativním, ale pouze výčtem demonstrativním, proto je nutné při kontrole dodržování povinností stanovených právními předpisy zohlednit všechny relevantní právní předpisy. Například zákon o finanční kontrole ve svém ustanovení § 25 odst. 2 písm. e) udává vedoucímu orgánu veřejné správy povinnost zajistit hospodárné, efektivní a účelné využívání veřejných prostředků a zároveň v ustanovení § 2 udává, že za správnou finanční či majetkovou operaci lze považovat pouze takovou operaci, která dosahuje optimálního vztahu mezi její hospodárností, účelností a efektivností (dále také „principy 3E“). Nakládání s veřejnými prostředky v souladu s principy 3E a soulad finančních a majetkových operací územního celku s principy 3E musí tedy také kontrolor vykonávající přezkoumání hospodaření zohlednit.

Dodržování principů 3E je na druhé straně vyžadováno i od orgánu vykonávajícího přezkoumání. Zákon o přezkoumávání hospodaření nestanoví rozsah ani míru detailu, kterou mají být jednotlivé předměty přezkoumání prověřeny, je tedy na odborném úsudku a v odpovědnosti přezkoumávajícího orgánu, jaký rozsah, míru detailnosti a způsob šetření zvolí, aby přezkoumání proběhlo účelně, hospodárně a efektivně.

Odkazy na dotčené zákony:

  • zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů („zákon o přezkoumávání hospodaření“)
  • zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů („daňový řád“)
  • zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů („zákon o finanční kontrole“)

 

Přezkoumávající orgány a přezkoumávané subjekty

  • Přezkoumání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí, jejichž členem není hlavní město Praha, vykonává krajský úřad nebo auditor/auditorská společnost.
  • Přezkoumání hospodaření hlavního města Prahy a dobrovolných svazků obcí, jejichž členem je hlavní město Praha, vykonává Ministerstvo financí (odbor Kontrola) nebo auditor/auditorská společnost.
  • Přezkoumání hospodaření městských částí hlavního města Prahy vykonává Magistrát hlavního města Prahy nebo auditor/auditorská společnost.
  • Přezkoumání hospodaření krajů vykonává Ministerstvo financí (odbor Kontrola).

Obcím, městským částem hlavního města Prahy a dobrovolným svazkům obcí je zákonem umožněno zadat přezkoumání svého hospodaření auditorovi nebo auditorské společnosti nebo o přezkoumání hospodaření požádat krajský úřad, v případě městských částí požádat Magistrát hlavního města Prahy.

Obec a dobrovolný svazek obcí jsou povinny do 30. června kalendářního roku oznámit, jakým způsobem se rozhodly zabezpečit přezkoumání svého hospodaření; o uzavření smlouvy s auditorem nebo auditorskou společností informuje obec a dobrovolný svazek obcí příslušný krajský úřad nejpozději do 31. ledna následujícího roku.

Městská část hlavního města Prahy je povinna do 15. dubna kalendářního roku písemně oznámit Magistrátu hlavního města Prahy, zda bude požadovat přezkoumání svého hospodaření za příslušný kalendářní rok od Magistrátu hlavního města Prahy nebo zda jej zadá auditorovi nebo auditorské společnosti. O uzavření smlouvy s auditorem nebo auditorskou společností informuje městská část hlavního města Prahy Magistrát hlavního města Prahy nejpozději do 31. ledna následujícího roku.

Hlavní město Praha může požádat o přezkoumání svého hospodaření Ministerstvo financí (odbor Kontrola) nebo zadat přezkoumání svého hospodaření auditorovi nebo auditorské společnosti. Hlavní město Praha má povinnost do 30. června kalendářního roku oznámit, jakým způsobem se rozhodl zabezpečit přezkoumání svého hospodaření. O uzavření smlouvy s auditorem Hlavní město Praha informuje Ministerstvo financí (odbor Kontrola) nejpozději do 31. ledna následujícího roku.

Při přezkoumávání je povinna poskytnout součinnost i přezkoumávaným subjektem zřízená nebo založená právnická osoba. U příspěvkové organizace přezkoumávající orgán kontroluje hospodaření a nakládání s majetkem a s příspěvky, které jí územní celek poskytl.

 

Dozor nad výkonem přezkoumání hospodaření

V případě, kdy přezkoumání hospodaření vykonal auditor nebo auditorská společnost, podléhá takové přezkoumání dozoru státu. Dozor nad přezkoumáním hospodaření vykonaným auditorem nebo auditorskou společností přísluší Ministerstvu financí a vykonává se u obcí, městských částí hlavního města Prahy, dobrovolných svazků obcí nebo hlavního města Prahy. Písemnou zprávu o výsledcích dozorů nad přezkoumáními vykonanými auditory předává Ministerstvo financí (odbor Kontrola) Komoře auditorů České republiky k dalšímu postupu podle zákona o auditorech.

Odkazy na dotčené zákony:

 

Kontrola výkonu přezkoumání hospodaření v přenesené působnosti

Krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy vykonávají přezkoumávání hospodaření v přenesené působnosti. Ministerstvo financí (odbor Kontrola) vykonává v souladu s plánem Ministerstva vnitra kontrolu výkonu přenesené působnosti v oblasti přezkoumávání hospodaření, kterou zabezpečují krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy. Předmětem kontroly výkonu přenesené působnosti je nastavení systému výkonu přezkoumávání hospodaření, dodržování procesních, formálních zásad a věcných postupů při přezkoumávání hospodaření krajskými úřady a Magistrátem hlavního města Prahy. Kontrola přenesené působnosti je specifickou následnou kontrolní činností. Kontrola přenesené působnosti se vykonává pouze nad skončeným přezkoumáním hospodaření. Nejedná se o další ověřování hospodaření obce, které již bylo uzavřeno projednáním závěrečného účtu obce zastupitelstvem, nýbrž o kontrolu činnosti krajských úřadů a Magistrátu hlavního města Prahy, které vykonávají přezkoumání hospodaření v přenesené působnosti. Ověřuje se při nich, zda přezkoumání bylo vykonáno v souladu s příslušnými právními předpisy. Kontroluje se, zda přezkoumávající orgán při výběrovém způsobu šetření přezkoumal především vymezený rozsah předmětu přezkoumání, a to podle hledisek přezkoumání, a dále zda zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření je v souladu se zákonem o přezkoumávání hospodaření.

 

Proces kontroly

Proces výkonu včetně nastavení postupů a pravidel přezkoumávání hospodaření územních celků upravuje zákon o přezkoumávání hospodaření, kontrolní řád, správní řád a zákon o auditorech. Do 30. dubna 2014 (respektive ukončení přezkoumání hospodaření za rok 2013) upravoval proces a postup přezkoumávání hospodaření pouze zákon o přezkoumávání hospodaření. Po novele tohoto zákona platné od 1. května 2014 se primárně na procesy a postup přezkoumávání hospodaření použije kontrolní řád. Pokud však existuje speciální úprava v zákoně o přezkoumávání hospodaření, má přednost před kontrolním řádem.

Odkazy na dotčené zákony:

 

Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření

Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření nahrazuje protokol o kontrole podle kontrolního řádu a zpracovává se na základě výsledků jednorázového přezkoumání, anebo na základě zápisů z dílčích přezkoumání. Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření je v souladu s ustanovením § 17 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nedílnou součástí závěrečného účtu územního samosprávného celku. Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření nad rámec náležitostí stanovených kontrolním řádem pro protokol o kontrole musí dále obsahovat náležitosti podle ustanovení § 10 odst. 2 zákona o přezkoumávání hospodaření, zejména závěr zprávy o zjištěných chybách a nedostatcích.

 

Informační systém modul plánování a přezkoumávání (IS MPP)

Pro zajištění přezkoumávání hospodaření je využíván celostátní informační systém modul plánování a přezkoumávání (IS MPP). Ten spravuje a vyvíjí Ministerstvo financí. Při výkonu přezkoumávání hospodaření je IS MPP používán Ministerstvem financí, krajskými úřady a Magistrátem hlavního města Prahy. V IS MPP jsou realizovány funkce pro podporu výkonu následujících agend:

  • agenda kontrol – podporuje procesy přezkoumávání podle zákona o přezkoumávání hospodaření:
    • plánování (příprava, schvalování, změny a vyhodnocování plánů),
    • přehled obcí přezkoumávaných auditorem,
    • výkon přezkoumání na místě (příprava, provádění a vyhodnocování výsledků přezkoumání, včetně přípravy výstupů a výsledných dokumentů z přezkoumání, tj. zprávy o výsledcích přezkoumání hospodaření),
    • dozor nad vykonaným přezkoumáním (plánování, příprava, provádění a vyhodnocování dozorů a jejich výsledků, včetně přípravy výstupů a výsledných dokumentů),
  • agenda evidence subjektů – evidence základních údajů o kontrolovaných subjektech veřejné správy,
  • agenda správy písemností – automatizovaná evidence a tvorba dokumentů zpracovávaných v souvislosti se všemi agendami v systému.

Informační systém obsahuje dále informace z následujících oblastí:¨

  • informace o územních samosprávných celcích a dobrovolných svazcích obcí (název, IČO, právní forma, kontaktní údaje, apod.),
  • informace o plánech kontrol hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí,
  • informace o průběhu a výsledcích provedených kontrol hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí,
  • informace o nápravných opatřeních a jejich plnění.

Na základě těchto funkcionalit informačního systému je možno vyhodnocovat zjištěné nedostatky v hospodaření přezkoumávaných subjektů i účinnost opatření přijatých k jejich nápravě. Ministerstvo financí má však přístup k souhrnným informacím krajských úřadů a Magistrátu hlavního města Prahy.

 

Kontaktní údaje

Ministerstvo financí – odbor 47 Centrální harmonizační jednotka – metodická podpora a legislativa (gestor zákona o přezkoumávání hospodaření)

Ministerstvo financí – odbor 17 Kontrola – přezkoumávání hospodaření vybraných subjektů, kontrola výkonu přenesené působnosti a dozor nad výkonem přezkoumání hospodaření

 

Obsah informace (čl. 1 - 6)

  • Čl. 1 – Základní zdroje pro přezkoumání hospodaření – právní úprava
  • Čl. 2 – Předmět a hlediska přezkoumání hospodaření
  • Čl. 3 – Informační zdroje pro přezkoumání hospodaření
  • Čl. 4 – Postup přezkoumání hospodaření
  • Čl. 5 – Pravidla přezkoumání hospodaření
  • Čl. 6 – Výstupy z přezkoumání hospodaření

Čl. 1 – Základní zdroje pro přezkoumání – právní úprava

  1. Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí
  2. Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
  3. Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
  4. Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení)
  5. Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze
  6. Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje
  7. Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
  8. Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
  9. Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
  10. Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
  11. Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek
  12. Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
  13. Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole
  14. Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník
  15. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
  16. Zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech
  17. Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích
  18. Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti
  19. Vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci
  20. Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě
  21. Vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů
  22. Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991Sb.
  23. Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb.
  24. Nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
  25. České účetní standardy pro některé vybrané účetní jednotky, které vedou účetnictví podle vyhlášky č. 410/2009 Sb.

Všechny předpisy jsou uvedeny „ve znění pozdějších předpisů“

Čl. 2 – Předmět a hlediska přezkoumání

I. Předmětem přezkoumání podle ustanovení § 2 odst. 1 a 2 zákona č. 420/2004 Sb., jsou údaje o ročním hospodaření územního celku tvořící součást závěrečného účtu podle ustanovení § 17 odst. 2 a 3 zákona č. 250/2000 Sb., a to:

  1. plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků,
  2. finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů,
  3. náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku,
  4. peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více územními celky, anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami,
  5. finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví,
  6. hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv,
  7. vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám,
  8. nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku,
  9. nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek,
  10. zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu,
  11. stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi,
  12. ručení za závazky fyzických a právnických osob,
  13. zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob,
  14. zřizování věcných břemen k majetku územního celku,
  15. účetnictví vedené územním celkem,
  16. ověření poměru dluhu územního celku k průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky podle právního předpisu upravujícího rozpočtovou odpovědnost.

II. Hlediska přezkoumání hospodaření jsou uvedena v ustanovení § 3 zákona č. 420/2004 Sb. Předmět přezkoumání uvedený v ustanovení § 2 zákona č. 420/2004 Sb. se ověřuje z následujících hledisek:

  1. dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování,
  2. souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem,
  3. dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití,
  4. věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích.

Čl. 3 – Informační zdroje pro přezkoumání hospodaření

Při provádění přezkoumávání se zejména vychází z následujících informačních zdrojů:

  1. Usnesení zastupitelstva a rady územního celku, usnesení výboru regionální rady, jednání valné hromady u svazků obcí.
  2. Usnesení a zápisy z jednání finančního a kontrolního výboru, inventarizační komise atd.
  3. Schválený rozpočtový výhled, schválený rozpočet a změny provedené rozpočtovými opatřeními.
  4. Vnitřní směrnice, pokyny a nařízení.
  5. Účetní závěrka.
  6. Výkazy FIN, zejména FIN 2-12M.
  7. Centrální evidence uzavřených hospodářských smluv např. smlouvy kupních, nájemních, směnných, darovacích, apod.
  8. Evidence majetku, inventarizační soupisy majetku.
  9. Výstupy z provedených interních kontrol, např. interního auditu.
  10. Výstupy z provedených externích kontrol např. finančního úřadu, NKÚ.
  11. Podněty právnických a fyzických osob.
  12. Smlouva o vytvoření svazku obcí.
  13. Stanovy svazku obcí

Čl. 4 – Postup přezkoumání hospodaření

  1. Zabezpečení přezkoumání je upraveno ustanovením § 4 zákona č. 420/2004 Sb.:
    • obce a dobrovolné svazky obcí jsou oprávněny požádat o přezkoumání hospodaření příslušný krajský úřad do 30. června každého kalendářního roku, anebo mu v téže lhůtě oznámit, že se rozhodly zadat přezkoumání auditorovi
    • hlavní město Praha je oprávněno požádat o přezkoumání hospodaření Ministerstvo financí do 30. června každého kalendářního roku, anebo mu v téže lhůtě sdělit, že se rozhodlo zadat přezkoumání auditorovi
    • městské části hlavního města Prahy postupují obdobně vůči Magistrátu hlavního města Prahy,
    • přehled o obcích, DSO a MČ HMP, které se rozhodly zadat přezkoumání auditorovi a plány přezkoumání na příslušný rok předají krajské úřady a Magistrát HMP Ministerstvu financí do 21. července každého kalendářního roku,
    • o uzavření smlouvy s auditorem informuje obec a dobrovolný svazek obcí příslušný krajský úřad, městská část hlavního města Prahy Magistrát hlavního města Prahy a hlavní město Praha Ministerstvo financí nejpozději do 31. ledna následujícího roku,
    • písemná smlouva o poskytnutí auditorské služby se uzavírá podle příslušného paragrafu zákona o auditorech, jejími náležitostmi jsou rovněž předmět a hlediska přezkoumání a obsah zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření, odpovídající ustanovením § 2, 3 a 10 zákona č. 420/2004 Sb. a dále lhůta předání této zprávy.
  2. Forma přezkoumání hospodaření je upravena v ustanovení § 4 zákona č. 420/2004 Sb.:
    • jednorázová přezkoumání může uskutečnit krajský úřad u obcí, které nevykonávají hospodářskou činnost a mají počet obyvatel menší než 800 osob,
    • v ostatních územních celcích se uskutečňují dílčí přezkoumání, pro účely přezkoumání je rozhodující počet obyvatel přihlášených v obci k trvalému pobytu ke dni 1. ledna kalendářního roku, jehož se přezkoumání týká.
  3. Předpoklady pro výkon přezkoumání hospodaření jsou upraveny v ustanovení § 5 zákona č. 420/2004 Sb. a ustanovení zákona č. 255/2012 Sb.:
    • výkonem přezkoumání hospodaření pověří Ministerstvo financí státní zaměstnance zařazené v tomto ministerstvu,
    • Generální finanční ředitelství nebo finanční orgán pověří státní zaměstnance zařazené v těchto orgánech,
    • krajský úřad pověří zaměstnance kraje,
    • Magistrát hlavního města Prahy pověří zaměstnance hlavního města Prahy,
    • zaměstnanec pověřený výkonem přezkoumání (dále jen "kontrolor") musí mít alespoň úplné střední vzdělání, musí splňovat požadavek praxe spočívající v činnosti, která souvisí odborně s předmětem přezkoumání nejméně po dobu 3 let a musí být bezúhonný,
    • v případech, kdy se kontrolor dozví o skutečnostech nasvědčujících jeho podjatosti, je povinen bezodkladně oznámit tuto překážku výkonu přezkoumání svému nadřízenému (§ 14 správního řádu),
    • v případech, kdy se územní celek dozví o skutečnostech nasvědčujících podjatosti kontrolora, je oprávněn jeho podjatost namítnout (§ 10 zákona č. 255/2012 Sb.),
    • v zájmu odborného posouzení věci může přezkoumávající orgán přizvat k přezkoumání hospodaření další osoby, například znalce nebo jiné odborné experty (dále jen "přizvaná osoba"); (§ 6 zákona č. 255/2012 Sb.),
    • práva a povinnosti přizvaných osob se v rozsahu jejich pověření řídí přiměřeně ustanoveními zákona č. 420/2004 Sb., o právech a povinnostech kontrolorů a § 6 zákona č. 255/2012 Sb.,
    • práva a povinnosti územního celku vůči přizvaným osobám se v rozsahu jejich pověření řídí přiměřeně ustanoveními zákona č. 420/2004 Sb., o právech a povinnostech územního celku vůči kontrolorům a § 6 zákona č. 255/2012 Sb.,
    • potřebnou součinnost při přezkoumání hospodaření je povinna poskytnout právnická nebo fyzická osoba, která pro územní celek dodává nebo dodala zboží, koná nebo konala práce, anebo poskytuje nebo poskytovala služby, případně se na této činnosti podílí nebo podílela (dále jen "povinná osoba"), a to podle § 5 zákona č. 255/2012 Sb.

Čl. 5 – Pravidla přezkoumání hospodaření 

1. Práva a povinnosti kontrolorů dle § 6 ustanovení zákona č. 420/2004 Sb. a přiměřeně podle ustanovení § 7, 8 a 9 zákona č. 255/2012 Sb.

Kontroloři jsou oprávněni a povinni:

  • oznámit představiteli územního celku, uvedenému v § 11 zákona č. 420/2004 Sb., nebo osobě jím pověřené, zahájení přezkoumání hospodaření a prokázat se při něm písemným pověřením a služebním průkazem,
  • vstupovat do objektů, na pozemky a do jiných prostor, pokud souvisejí s předmětem přezkoumání hospodaření,
  • seznamovat se s utajovanými informacemi, prokáží-li, že jsou osobami určenými podle zvláštního právního předpisu a předloží-li osvědčení pro příslušný stupeň utajení,
  • nahlížet do písemností a do jiných nosičů dat, obsahujících informace související s přezkoumáním hospodaření, pořizovat jejich kopie a v nezbytných případech přebírat originály písemností a dalších nosičů dat,
  • šetřit práva a právem chráněné zájmy územního celku, jeho zaměstnanců a členů jeho volených orgánů,
  • zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděli při přezkoumání hospodaření, pokud nejde o soudní řízení, nebo pokud příslušného kontrolora nezbaví povinnosti mlčenlivosti ten, v jehož zájmu kontrolor tuto povinnost má,
  • písemně potvrdit převzetí kopií nebo originálů písemností a jiných nosičů dat, které si od územního celku vyžádali; v případě převzetí originálních písemností a záznamů ponechat územnímu celku jejich kopie,
  • vést o průběhu přezkoumání hospodaření spisovou dokumentaci,
  • pořídit zápisy z jednotlivých dílčích přezkoumání a zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření,
  • seznámit územní celek s obsahem zápisu z dílčích přezkoumání hospodaření za účelem přijetí opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků v něm uvedených,
  • předat územnímu celku návrh zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření, podepsaný kontrolorem pověřeným řízením přezkoumání,
  • prověřit námitky uplatněné ve stanovisku k návrhu zprávy, písemné závěry z tohoto prověření podepsané kontrolorem pověřeným řízením přezkoumání hospodaření nebo jeho nejbližším nadřízeným předat územnímu celku a projednat je s ním bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 15 dnů od doručení stanoviska, pokud s územním celkem v odůvodněném případě nedohodne kontrolor pověřený řízením přezkoumání lhůtu delší,
  • předat územnímu celku konečné znění zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření,
  • pokud kontrolor při přezkoumání hospodaření zjistí skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin, neprodleně o nich písemně informuje příslušné zastupitelstvo, případně statutární orgán dobrovolného svazku obcí,
  • při přezkoumání hospodaření je povinna poskytnout součinnost i územním celkem zřízená nebo založená právnická osoba. U příspěvkové organizaci přezkoumávající orgán kontroluje hospodaření, nakládání s majetkem a s příspěvky, které jí územní celek poskytl.

2. Práva a povinnosti územních celků dle ustanovení § 7 zákona č. 420/2004 Sb. a přiměřeně podle ustanovení § 10 zákona č. 255/2012 Sb.

Územní celek, u něhož se přezkoumání hospodaření koná, má právo a povinnost:

  • být seznámen s počátkem přezkoumání a s jeho zahájením,
  • namítat podjatost kontrolujícího, kontrolora pověřeného řízením přezkoumání nebo přizvaných osob u nadřízené osoby kontrolujícího (nadřízenou osobou je osoba, která vydala pověření ke kontrole – přezkoumání hospodaření),
  • být informován předem o přizvaných osobách,
  • poskytnout v nezbytném rozsahu, který odpovídá jeho technickému vybavení, materiální a technické zabezpečení pro výkon přezkoumání hospodaření,
  • zajistit nezbytnou součinnost svých zaměstnanců, případně členů volených orgánů územního celku, jejichž účast je při přezkoumání hospodaření nutná,
  • předložit ve stanovených lhůtách vnitřní předpisy, účetní doklady a další originální písemnosti, jakož i kopie databází k vyhodnocení v nich obsažených informací souvisejících s předmětem kontroly,
  • poskytnout pravdivé a úplné informace o předmětu přezkoumání hospodaření a o okolnostech vztahujících se k němu, včetně seznámení s výsledky předcházejících přezkoumání, finančních kontrol jeho hospodaření a s výsledky dalších kontrol, které vykonal územní celek,
  • být seznámen s obsahem zápisů z dílčích přezkoumání hospodaření,
  • být seznámen s návrhem zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření a obdržet její stejnopis,
  • doručit kontrolorovi pověřenému řízením přezkoumání hospodaření písemné stanovisko k návrhu zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření do 15 dnů ode dne jeho předání, pokud kontrolor pověřený řízením přezkoumání v odůvodněném případě nestanoví lhůtu delší a požadovat jeho přiložení ke zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření,
  • být seznámen se zprávou o výsledku přezkoumání hospodaření a obdržet její stejnopis.

Čl. 6 – Výstupy z přezkoumání hospodaření

1. Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření a její náležitosti dle ustanovení § 10 zákona č. 420/2004 Sb. a přiměřeně dle ustanovení § 12 zákona č. 255/2012 Sb.:

Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření se zpracovává na základě výsledku jednorázového přezkoumání, anebo na základě zápisů z dílčích přezkoumání a musí obsahovat:

  • název územního celku, jména a funkce kontrolorů a přizvaných osob zúčastněných na přezkoumání hospodaření, místo, kde se přezkoumání uskutečnilo, období, v němž probíhalo, dále rok, za který bylo přezkoumání vykonáno, a datum vyhotovení této zprávy,
  • popis zjištěných chyb a nedostatků včetně uvedení povinností, stanovených zvláštními právními předpisy nebo jiných hledisek přezkoumání hospodaření, které nebyly dodrženy,
  • označení všech dokladů a jiných materiálů, ze kterých zjištění vychází,
  • závěr z přezkoumání hospodaření,
  • kontrolní úkon, jímž byla kontrola (přezkoumání) zahájena, a den, kdy byl tento úkon proveden,
  • poslední kontrolní úkon předcházející vyhotovení zprávy o výsledku přezkoumání a den, kdy byl tento poslední úkon proveden,
  • podpisy kontrolorů zúčastněných na přezkoumání hospodaření a datovanou doložku o převzetí zprávy představitelem územního celku uvedeným v § 11 zákona č. 420/2004 Sb., stvrzenou jeho podpisem.

Závěr Zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření ve smyslu odstavce 2 písm. d) zákona č. 420/2004 Sb. musí obsahovat vyjádření, zda při přezkoumání podle § 2 a 3 zákona č. 420/2004 Sb.:

  • nebyly zjištěny chyby a nedostatky, nebo
  • byly zjištěny chyby a nedostatky, které nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem c) odst. 3 § 10 zákona č. 420/2004 Sb., anebo
  • byly zjištěny nedostatky, uvedené pod písmenem c) odst. 3 § 10 zákona č. 420/2004 Sb., spočívající v porušení rozpočtové kázně, v neúplnosti, v nesprávnosti nebo v neprůkaznosti vedení účetnictví, v pozměňování záznamů nebo dokladů v rozporu se zvláštními právními předpisy, v porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku stanovených zvláštními právními předpisy, v neodstranění nedostatků zjištěných při dílčím přezkoumání hospodaření nebo při přezkoumání hospodaření za předcházející roky nebo v nevytvoření podmínek pro přezkoumání podle zákona č. 255/2012 Sb., znemožňující splnit požadavky stanovené v § 2 a 3 zákona č. 420/2004 Sb.

Povinnou náležitostí závěru Zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření jsou dále:

  • upozornění na případná rizika, která lze dovodit ze zjištění chyb a nedostatků, které nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem c) odst. 3 § 10 zákona č. 420/2004 Sb., a která mohou mít negativní dopad na hospodaření územního celku v budoucnosti,
  • uvedení podílu pohledávek a závazků na rozpočtu územního celku a podílu zastaveného majetku na celkovém majetku územního celku,
  • výrok o tom, že dluh územního celku nepřekročil 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky; v opačném případě se uvede, o kolik jeho dluh překročil průměr jeho příjmů.

Povinnou přílohou Zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření je i stanovisko podle § 7 odst. 1 písm. c) zákona č. 420/2004 Sb., pokud bylo příslušnému kontrolorovi doručeno.

2. Projednání Zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření a její předání dle ustanovení § 11 zákona č. 420/2004 Sb.

Kontrolor pověřený řízením přezkoumání hospodaření projedná Zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření se starostou, u statutárního města s primátorem, u hlavního města Prahy s primátorem hlavního města Prahy, u kraje s hejtmanem kraje, u dobrovolného svazku obcí s osobou určenou stanovami dobrovolného svazku obcí a u regionální rady regionu soudržnosti s jejím předsedou a předá jim její stejnopis.

3. Přijetí a plnění opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků dle ustanovení § 13 zákona č. 420/2004 Sb.:

Územní celek je povinen:

  • přijmout opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených v zápisu z dílčího přezkoumání hospodaření, a to bezodkladně poté, co byl s nimi seznámen, a podat o tom informaci, včetně informace o jejich splnění, přezkoumávajícímu orgánu při konečném přezkoumání,
  • přijmout opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve Zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření zpracované přezkoumávajícím orgánem, nebo auditorem a podat o tom písemnou informaci příslušnému přezkoumávajícímu orgánu, a to nejpozději do 15 dnů po projednání této zprávy spolu se závěrečným účtem v orgánech územního celku,
  • uvést lhůtu, ve které podá příslušnému přezkoumávajícímu orgánu písemnou zprávu o plnění přijatých opatření, a v této lhůtě příslušnému přezkoumávajícímu orgánu uvedenou zprávu zaslat.

4. Zveřejnění zprávy o výsledku přezkoumání podle ustanovení § 17, 17a a 39 zákona č. 250/2000 Sb.

Zpráva o výsledku přezkoumání je součástí závěrečného účtu při jeho projednávání v orgánech územního samosprávného celku a DSO.

Územní samosprávný celek zveřejňuje návrh závěrečného účtu včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření na svých internetových stránkách a na úřední desce nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání na zasedání zastupitelstva. Připomínky k návrhu závěrečného účtu mohou občané uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva.

Závěrečný účet včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření zveřejní územní samosprávný celek na svých internetových stránkách do 30 dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí na úřední desce, kde je zveřejněn v elektronické podobě a kde je možno nahlédnout do listinné podoby. Tímto způsobem musí být zveřejněn až do schválení závěrečného účtu za následující rozpočtový rok.

Obdobně postupují při zveřejnění závěrečného účtu regionální rada regionu soudržnosti podle ustanovení § 17a zákona č. 250/2000 Sb. a DSO podle ustanovení § 39 zákona č. 250/2000 Sb.

5. Přestupky

Územní celek se dopustí přestupku podle § 14 zákona č. 420/2004 Sb. tím, že

  • do 15 dnů ode dne projednání zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření auditorem v orgánech územního celku nepředá její stejnopis příslušnému přezkoumávajícímu orgánu podle § 12 odst. 2 zákona č. 420/2004 Sb.,
  • v rozporu s § 13 odst. 1 písm. b) zákona č. 420/2004 Sb. do 15 dnů po projednání zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření zpracované přezkoumávajícím orgánem, nebo auditorem
    • nepřijme opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření nebo v zápise z dílčího přezkoumání, anebo
    • o tom nepodá písemnou informaci příslušnému přezkoumávajícímu orgánu,
  • v informaci o přijetí opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření zpracované přezkoumávajícím orgánem, nebo auditorem neuvede lhůtu, ve které podá příslušnému přezkoumávajícímu orgánu písemnou zprávu o plnění přijatých opatření podle § 13 odst. 2, nebo
  • neposkytne auditorovi na jeho žádost veškeré jím vyžadované doklady, jiné písemnosti, informace nebo vysvětlení podle zákona č. 255/2012 Sb.

Za přestupek podle zákona č. 420/2004 Sb. lze uložit pokutu do 50 000 .

Přestupky projednává podle ustanovení § 15 zákona č. 420/2004 Sb. přezkoumávající orgán. Pokuty vybírá a vymáhá orgán, který je uložil.

Další přestupky v souvislosti s přezkoumáním hospodaření jsou upraveny v zákonech č. 250/2000 Sb. a č. 255/2012 Sb.

  • Podle ustanovení § 22a zákona č. 250/2000 Sb., podle kterého se dopustí přestupku územní samosprávný celek, DSO, MČ HMP nebo regionální rada regionu soudržnosti tím, že nezajistí přezkoumání svého hospodaření za uplynulý rok, nezveřejní návrh závěrečného účtu nebo nezveřejní závěrečný účet.

Za tyto přestupky lze uložit pokutu do 1 000 000 .

V § 22b zákona č. 250/2000 Sb. je stanoveno, který orgán projednává přestupky a vybírá pokuty.

  • Přestupky, kterých se dopustila obec nebo DSO, jehož členem není hl. m. Praha, projednává v přenesené působnosti krajský úřad, v jehož správním obvodu se obec nachází nebo v jehož správním obvodu má sídlo DSO. Přestupky, kterých se dopustila MČ HMP, projednává v přenesené působnosti Magistrát HMP.
  • Přestupky, kterých se dopustila regionální rada regionu soudržnosti, hl. m. Praha nebo DSO, jehož členem je hl. m. Praha, projednává MF.

Pokuty vybírá a vymáhá orgán, který je uložil.

Zákon č. 255/2012 Sb. stanoví v § 15, že fyzická nebo právnická osoba se dopustí přestupku tím, že:

  1. jako kontrolovaná osoba nesplní některou z povinností podle § 10 odst. 2 zákona č. 255/2012 Sb. Přezkoumání se týká povinnost vytvořit podmínky pro výkon kontroly, umožnit kontrolujícímu výkon jeho oprávnění stanovených tímto zákonem a poskytovat k tomu potřebnou součinnost. Za přestupek lze uložit pokutu do 500 000 .
  2. jako povinná osoba nesplní povinnost podle § 10 odst. 3 zákona č. 255/2012 Sb., tj. poskytnout kontrolujícímu součinnost potřebnou k výkonu kontroly, nelze-li tuto součinnost zajistit prostřednictvím kontrolované osoby. Za přestupek lze uložit pokutu do 200 000 .

Přestupky podle ustanovení § 17 zákona č. 255/2012 Sb., projednává kontrolní orgán, který je příslušný k provedení kontroly, v souvislosti s níž byl přestupek spáchán.

Kontakty na MF - pro problematiku přezkoumávání hospodaření územních celků

Odbor 17 – Kontrola, odd. 1701 – Přezkum hospodaření: Centrální pracoviště
Odbor 47 – Centrální harmonizační jednotka


1 Přezkoumávajícími orgány jsou, podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 420/2004 Sb., Ministerstvo financí, krajský úřad, Magistrát hl. m. Prahy a z pověření MF také Generální finanční ředitelství a finanční úřad (zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů). Auditoři jsou přezkoumávajícím subjektem, ale nemají postavení přezkoumávajícího orgánu. Jejich činnost při přezkoumání upravuje zejména § 12 zákona č. 420/2004 Sb. a zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech, ve znění pozdějších předpisů.
2 Závěrečný účet - § 17 odst. 2 a 3 zákona č. 250/2000 Sb.:
(2) V závěrečném účtu jsou obsaženy údaje o plnění rozpočtu příjmů a výdajů v plném členění podle rozpočtové skladby, údaje o hospodaření s majetkem a o dalších finančních operacích, včetně tvorby a použití fondů v tak podrobném členění a obsahu, aby bylo možné zhodnotit finanční hospodaření územního samosprávného celku a svazku obcí a jimi zřízených nebo založených právnických osob.
(3) Součástí závěrečného účtu je vyúčtování finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, rozpočtům krajů, obcí, státním fondům, Národnímu fondu a jiným rozpočtům a k hospodaření dalších osob.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688