Export (export.cz)
Ze světa  |  20.10.2021 09:10:32

V Itálii je důležité zacílit na správný region, upozorňuje diplomat Marcel Sauer

„Před vstupem na italský trh je třeba si protřídit priority a zacílit na správný region. Firmám pomůže nejen italština, ale také znalost regionálních specifik,“ vysvětluje v rozhovoru pro Export.cz ekonomický diplomat české ambasády v Římě Marcel Sauer.

Letecký pohled na solární panely na střechách moderních budov v Miláně. Přechod k zelené energetice nabízí řadu podnikatelských příležitostí. Foto: Shutterstock

Jaké nové příležitosti se rýsují na italském trhu z pohledu českých exportérů a investorů?

Po letech stagnace a po pandemickém propadu hrubého domácího produktu o 8,9 % zažívá Itálie růst, který se pro letošní rok odhaduje na 6,1 % HDP. Motor italského hospodářství se podařilo nastartovat. Běží a palivem budoucnosti jsou investice a reformy. Miliardy eur jdou do infrastruktury, ale i do zdravotnictví a digitalizace – tedy do oblastí, které byly dříve pozapomenuty. Prioritou je zelená tranzice, zvláště v energetice. Sílí podpora inovací a výzkumu. Připravuje se vytvoření Národního strategického centra – bezpečného cloudu pro veřejnou správu.  To jsou oblasti, které čeká rychlý rozvoj, příliv investic a kde se rýsuje dlouhá řada příležitostí. Vše je doprovázeno snahou o snížení byrokratické zátěže a zjednodušení procesu zadávání státních zakázek.

Itálie dlouhodobě patří k zemím, kam čeští exportéři vyvážejí nejvíce – je naším šestým nejvýznamnějším obchodním partnerem. Mnozí z nich italský trh dobře znají, co byste ale poradil těm, kteří se tam chystají poprvé?

Tak jako všude jinde, vstup na trh je třeba důkladně připravit, protože obecné povědomí, jaké si člověk vytvoří třeba při dovolené, je něco jiného než znát situaci na italském trhu. Je třeba počítat s tím, že je zde značná regionální odlišnost, jiná specifika vystupování, jiné priority. Sever Itálie se hodně liší od jihu. Proto se tady kolem 70 % obchodu realizuje prostřednictvím obchodních zástupců, kteří mohou být pro nový subjekt na trhu nepostradatelnou podporou. A k úspěchu vás posune také znalost italštiny.

Jaký dopad na česko-italský obchod mohou mít nové trendy, které zaznamenáváme v době restartu ekonomik po pandemii?

Obrat bilaterálního obchoduItálií překonal hranici 331 miliard korun a během pandemie v roce 2020 klesl na 321 miliard. Vzhledem k okolnostem to není zásadní výpadek a vypovídá to o pevných základech obchodních vazeb i potenciálu, který naše obchodní vztahy mají.

Itálie se ale mění nebo o změnu usiluje. Důsledkem pandemie je akcelerace trendů, které jsme ještě nedávno považovali za nové. Jednání online se stalo akceptovatelnou formou komunikace, klade se větší důraz na flexibilitu a schopnost rychle reagovat. Skokově vzrostl význam online prodeje, v němž Itálie začíná dohánět další země západní Evropy. V některých sektorech vzrostl význam země původu zboží. Zároveň vláda navýšila investice do rozvoje přístavů a posílení jižních regionů. Mnozí očekávají přesun strategické výroby zpět do Itálie, stejně jako do dalších evropských zemí.

Kde mohou české firmy, které o expanzi na italský trh teprve uvažují, získat základní informace o místních specifikách včetně kultury obchodního jednání?

První kroky podnikatele mířícího na italský trh by měly směřovat k Souhrnné teritoriální informaci, která je dostupná online. Tento dokument shrnuje základní ekonomické údaje, informace o veřejných financích, bankovním a daňovém systému, zahraničním obchodu i investicích nebo obchodní spolupráci s ČR a EU.  Je možné se zde také dočíst o základních podmínkách pro podnikání, tarifech, bariérách vstupu na trh a v neposlední řadě také o kulturních zvyklostech a odlišnostech. Konkrétní postcovidové příležitosti pro české firmyItálii jsou pak přehledně zpracované v Mapě strategických příležitostí 2021/2022.

Další informace o exportních příležitostech pro české firmyItálii můžete získat během chystaných seminářů v Praze a Brně s ekonomickým diplomatem ambasády ČR v Římě, které proběhnou ve dnech 3.-4. listopadu. Pořádá je Odbor ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí ČR ve spolupráci s Regionální hospodářskou komorou Brno.


Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688