Nedostatek komponent dál brzdí automobilový průmysl, zatímco poptávka po nových autech alespoň podle průzkumů zůstává solidní. - Ranní glosa: Útlum evropského automobilového trhu
Nedostatek komponent dál brzdí automobilový průmysl, zatímco poptávka po nových autech alespoň podle průzkumů zůstává solidní.
Nedostatek komponent dál brzdí automobilový průmysl, zatímco poptávka po nových autech alespoň podle průzkumů zůstává solidní. Omezené výrobní možnosti nicméně limitují nabídku nových vozů a prodlužují čekací doby, což se automaticky projevuje i na počtech registrací napříč celou EU. Podle dnes zveřejněných dat se v září nové registrace, které fakticky reprezentují prodeje, propadly meziročně o 23,1 % a prodalo se tak jen necelých 719 tisíc vozů. Je to už třetí měsíc propadu v řadě, který umazává nárůsty dosahované v jarních měsících. Za prvních devět měsíců se tak na evropském trhu prodalo jen o 6,6 % vozů více než ve stejném období loňského roku extrémně poznamenaného pandemií. V ročním souhrnu se pohybujeme na úrovni 10,4 mil. vozů, což je 21 % pod maximem a jen 9 % nad minimem za období od roku 2008. Pro lepší představu jde o pokles o necelé tři miliony vozů. Trh EU je v souhrnu od začátku roku zatím ještě v plusu (6,6 %), nicméně v Německu – jako největším národním trhu – se již prodalo letos méně vozů než loni. A to se rozhodně nedalo mluvit o vysokém srovnávacím základu. A povzbudivá čísla nepřicházejí ani z Británie, která sice stojí mimo EU, ale stále představuje druhé nejvýznamnější odbytiště vozů v Evropě. Z letmého pohledu na prodejní výsledky vyplývá, že problém s produkcí mají téměř všechny skupiny automobilek. Výjimkou je pouze Hyundai Group, které se i v této době v EU daří a posiluje svoji pozici na trhu. Úspěšné jaro automobilek je pryč a problémy s nedostatkem čipů a dalších dílů zdá se akcelerují. Celý trh směřuje v dalších měsících k poklesu, a tak se zdá, že bude úspěch, když se podaří udržet produkci a prodeje alespoň na loňských slabých úrovních. Dokud se situace v dodavatelských řetězcích nezlepší, není možné počítat s pozitivním obratem. A s ohledem na zprávy přicházející od některých výrobců, to nemusí být dříve než ve druhé polovině příštího roku. Odvětví tak bude dál prožívat nabídkový šok, který se odrazí i na výsledcích ekonomik s vyšším podílem automobilového průmyslu. Doba přepisování krátkodobých ekonomických výhledů se tak nachýlila.Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz