Patria (Patria Finance)
Investice  |  13.10.2021 17:18:00

Čipy a strategické změny v automobilkách. A zase banky

WSJ tvrdí, že nedostatek čipů by mohl letos automobilky stát 110 miliard dolarů na tržbách. Dnes o tom, jak se s tím snaží vypořádat, jaké by to mohlo přinést strategické změny v odvětví a jak to souvisí s bankami (o kterých jsem psal i včera).

1. Krátkodobá adaptace: Podle WSJ se výrobci automobilů snaží jednak omezit nabídku funkcí v autech tak, aby vyráběné automobily potřebovaly méně elektroniky, respektive čipů. K tomu firmy mění strukturu produkce – používají dostupné čipy ve vozech s vyššími maržemi. A když ani toto nestačí, automobilky vyrobí celý vůz i bez potřebných, ale nyní nedostatkových čipů. A dají jej na parkoviště s tím, že až čipy budou, vůz bude dokončen. Třeba Ford v květnu informoval, že takových aut má asi 20 000, GM jich prý v létě mělo asi 30 000.

2. Strategický posun: Zmíněný postup mimo jiné umožňuje udržet provoz ve výrobě a vyhnout se jejímu nákladnému uzavírání a následně otevírání. Top vše jsou svou podstatou provozní kroky, k tomu ale automobilky mění svou strategii. Jde totiž o odvětví, ve kterém vznikl model „just-in-time“. Tedy systém, kdy díly pro výrobu přicházely ve chvíli, kdy jich bylo skutečně třeba a firmy je nedržely na skladě.

Jde o model, který snižuje jednak provozní náklady a také náklady na financování (zásoby musí být něčím financovány). Jenže zároveň se ukazuje, že jde o model zranitelný (což souvisí i s tématem rozprostření dodavatelských řetězců po celém světě). Automobilky se tak otáčí zpět směrem ke starému systému, kdy držely určitý objem zásob na vstupech a byly tak uchráněny případných problémů s dodávkami. A podle WSJ dokonce plánují se více podílet i na designu a výrobě čipů.

3. Změny a hodnota: Úvahy nad tím, jak skončí současná epizoda z oné „provozní“ stránky nechám případně jiným, pohrajme si trochu s tím, co by mohl s hodnotou automobilek udělat onen strategický odklon od just-in-time. Ač se to nemusí na první pohled zdát, jde o téma hodně podobné tomu, o čem můžeme uvažovat u bank – vysvětlím níže. Vyjděme z jednoduchého a široce přijímaného předpokladu, že hodnota akcie je dána: (i) tokem hotovosti, který by měla generovat pro jejího držitele v budoucnu a (ii) rizikovostí tohoto toku hotovosti. Nyní si vezměme následující příklad:

--Za prvé, nějaká automobilka generuje svým akcionářům dividendu na akcii ve výši 10 dolarů, požadovaná návratnost je 10 % a očekávaný růst dividendy 0 %. Hodnota takové akcie je 100 dolarů (10/10 %).

--Za druhé, nyní automobilka přejde na just-in-time systém, který zvýší marže a dividendu na 11 dolarů. Hodnota akcie vzroste na 110 dolarů.

--Za třetí, ukáže se, že systém just in time s sebou nese i zvýšené riziko, a nejen ony nákladové úspory. Investoři tak nebudou požadovat 10 % roční návratnost, ale 11 % a hodnota akcie je zpět na 100 dolarech (11/11 %).

--Za čtvrté, automobilka se radši posune o něco zpět k systému určitých zásob, což poněkud sníží její dividendu na 10,5 dolaru. Investoři ale uvěří, že tento krok plně eliminoval rizika předchozího plně just-in time systému a požadují opět jen 10% návratnost. A hodnota akcie skončí na 105 dolarech, tedy o 5 dolarů výše, než ve výchozím bodu.

Tento uvedený příklad by měl ukázat, že konečný dopad strategických změn v automobilkách na jejich hodnotu bude záviset na tom, jaký budou mít změny dopad jednak na tok hotovosti a dividendy, ale také na riziko. Druhý faktor přitom bývá často opomíjen a zde se dostávám k výše zmíněným bankám.

4. Automobilky a banky:
Banky po finanční krizi čelily zvýšené regulaci, která měla za cíl snížit jejich rizikovost a možnost, že jejich problémy významně ovlivní celý systém. Tato regulace mohla tlačit dolů jejich ziskovost, o čemže se zhusta diskutovalo. Ale mnohem méně se probíralo to, jak by se snížené riziko promítlo do požadované návratnosti a do hodnoty pozitivně. A tudíž o tom, jaký bude celkový výsledný efekt stejně, jako tomu bylo ve výše uvedeném příkladu. Jinak řečeno, zvyšování kapitálu bank, jejich likvidity a podobně je ekvivalentem onoho odklonu od just-in-time systému.

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.