Václav Horák (AliaWeb)
Makroekonomika  |  12.02.2003 12:00:11

MF ČR:Výsledky hospodaření stát. rozpočtu ČR 1/2003

Výsledky hospodaření státního rozpočtu ČR ke konci ledna 2003

Státní rozpočet na rok 2003 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 579/2002 Sb. ze dne 17. prosince se schodkem ve výši 111,3 mld , při objemu celkových příjmů 684,1 mld  a celkových výdajů 795,4 mld .

Na rozdíl od předchozích let letošní rozpočet již nepočítá s žádnými mimořádnými a neopakovatelnými příjmy. To se týkalo nedaňových a kapitálových příjmů a přijatých dotací, které byly roce 2002 rozpočtovány ve výši 53,5 mld  (příjmy z deblokace dluhu Ruské federace ve výši 20,4 mld , převody z FNM z titulu prodeje majetkových podílů státu v Transgazu, a.s., v objemu 20,6 mld , prostředky z plnění záruky za IPB ve výši 8,5 mld  a prostředky z prodeje nepotřebného majetku ve správě MO a MDS v částce 4,0 mld ). Důsledkem je fakt, že i při uvažovaném růstu daňových příjmů o 7,6 % a příjmů z pojistného na sociální zabezpečení o 6,3 % je celkový rozpočet příjmů pod úrovní loňského rozpočtu o 0,9 % (6,3 mld ).

Naopak celkové rozpočtované výdaje letošního roku oproti loňskému rozpočtu rostou o 58,7 mld , tj. o 8,0 %, a to zejména vlivem růstu transferů do rozpočtů územně samosprávných celků (o 32,9 mld , tj. o 46,3 %) a výdajů na sociální dávky (o 17,7 mld , tj. o 6,1 %). Důsledkem je výrazné zvýšení zákonem stanoveného schodku státního rozpočtu z 46,2 mld  na 111,3 mld .

Podle bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu ke konci ledna 2003 vykazuje státní rozpočet schodek ve výši 10,4 mld , zatímco v roce 2002 činil lednový schodek pouze 3,4 mld .

Horší výsledek lednového hospodaření ve srovnání s rokem 2002 (o 7,0 mld ) byl, kromě již samotným schváleným rozpočtem založenými vlivy, ovlivněn především mimořádně vysokým čerpáním transferů plynoucích ze státního rozpočtu do rozpočtů územních samosprávných celků. Ty byly ke konci ledna čerpány ve výši 19,1 mld  (18,3 % celoročního rozpočtu), což souvisí především s uvolněním účelových prostředků z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (15,5 mld ). Tato kapitola se na celkovém rozpočtovaném objemu transferovaných prostředků podílí téměř z 93 % a ke konci ledna uvolnila ze svého rozpočtu krajům již částku odpovídající 1/4 celoročně rozpočtovaných výdajů. Uvolnění bylo provedeno podle usnesení vlády č. 569 z 5.  června 2002, které pro rok 2003 upravuje způsob převádění prostředků ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí a krajů a podle něhož jsou finanční prostředky určené na přímé náklady na vzdělávání uvolňovány krajům a hl. m. Praze ve čtvrtletní periodicitě. Tato skutečnost je i odrazem probíhající reformy veřejné správy, kdy na začátku roku 2002 byl počet škol spadajících do působnosti krajů malý a až v průběhu roku se tento stav postupně zvyšoval.

Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jsou ke konci ledna 2003 příjmy zhruba na stejné úrovni, výdaje o 7,0 mld , tj. o 12,6 % vyšší.

Dosažené příjmy 52,3 mld  představují 7,6 % předpokládaného ročního úkolu, což odpovídá úrovni předchozích let, kdy se podíl ledna pohyboval v rozmezí od 7,4 % do 9,3 % roční skutečnosti. Ve vztahu k měsíční alikvotě celoročního rozpočtu jsou celkové příjmy nižší o 4,7 mld . Projevuje se zde zatím nižší plnění daňových příjmů (výpadek proti alikvotě -6,0 mld ), zatímco nedaňové a kapitálové příjmy jsou mírně nad úrovní lednové alikvoty.

Rozhodující vliv na nižší plnění daňových příjmůinkaso daní z příjmů právnických osob, představující pouze 1,3 % rozpočtu a výpadek proti alikvotě -5,7 mld , což souvisí s platebním kalendářem (zálohy na tuto daň platí větší plátci až v polovině třetího měsíce příslušného čtvrtletí).

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 23,3 mld , což představuje 8,5 % schváleného rozpočtu a je o 1,1 mld , tj. o 4,9 % více než v roce 2002. Z toho na důchody připadá 17,8 mld , tj. 8,4 % rozpočtu.

Celkové výdaje 62,6 mld  představují 7,9 % ročního úkolu, což je více než bylo v posledních třech let, kdy se podíl lednových výdajů na celoroku pohyboval v rozmezí od 5,3 % do 7,5 %. Proti měsíční alikvotě celoroku jsou však o 3,6 mld  nižší.

Relativně vyšší čerpání celkových výdajů je ovlivněno především neinvestičními transfery územním samosprávným celkům (krajům), které jsou nad úrovní měsíční alikvoty o 10,4 mld  a dále výdaji na sociální dávky (překročení o 2,0 mld ). Po vyloučení tohoto předstihu výdajů státního rozpočtu spojeného s rozpočtovými výdaji na únor a březen je rozpočtové saldo prakticky vyrovnané.

Z hlediska zákonem č. 579/2002 Sb. schváleného celoročního schodku SR by alikvotě měsíce ledna odpovídal schodek -9,3 mld , skutečný výsledek je o 1,1 mld  vyšší. Jeho součástí je i  schodek důchodového účtu (vč. správních výdajů), představující již -4,2 mld  (v roce 2002 činil pouze -0,9 mld )

Hlavním zdrojem příjmů jak státního rozpočtu, tak veřejných rozpočtů jako celku, jsou daně. Zhruba 74 % celkových daňových příjmů je směrováno do státního rozpočtu, 20 % do rozpočtů obcí, cca 2 % do rozpočtů krajů a necelá 4 % do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Celostátní inkaso všech daní dosáhlo k 31.1.  2003 výše 33,7 mld , což představuje 6,6 % celoročně rozpočtovaného objemu při meziročním růstu o 0,5 mld , tj. o 1,4 %. Ve stejném období minulého roku dosáhlo celostátní inkaso daní 33,2 mld , tj. 7,1 % schváleného rozpočtu a meziroční pokles o 5,2 mld , tj. o 13,6 % (podrobněji viz příloha č. 3).



Příloha

Pokladní plnění příjmů:




Celkové čerpání výdajů:




(zdroj:Tisková zpráva z 3.2.2003)

 





K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Čt 10:29  Přetrvávající překoupené podmínky na trhu USD/JPY InstaForex (InstaForex)
Čt 10:17  Indexy v USA nadále níže s poklesem technologického sektoru Research (Česká spořitelna)
Čt 10:00  Euro area monthly balance of payments: February 2024 ECB (ecb.europa.eu)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688