Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Práce  |  30.09.2021 12:21:53

Najít nové zaměstnance je těžké, najít spolehlivé a s dobrou referencí ještě těžší

Aktuální průzkum agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) v rámci Roku nových příležitostí 2021 představuje aktuální přístup firem k řízení týmu a práci se zaměstnanci. Největším problémem podnikatelů je nedostatek zaměstnanců a problémy s jejich nasazením. Z důvodu motivace změnila řada zaměstnavatelů i skladbu nabízených benefitů. Mezi ně patří nově i home-office, který naopak představuje kybernetické riziko pro řadu firem. Pokud jde o shánění nových zaměstnanců, více jak dvě třetiny firem se stále nejvíce spoléhá na doporučení známých.

Není nic nového, že firmám již několik let chybí kvalitní zaměstnanci. „Stále u nás panuje rekordní zaměstnanost, která však svou mírou již nepředstavuje zdravé tržní prostředí na trhu práce. Logicky z toho vyplývá, že práci mají často i lidé, kteří o ni reálně nestojí – a pak je velmi obtížné je motivovat k vyššímu nasazení,“ uvádí místopředsedkyně představenstva AMSP ČR Pavla Břečková. Se sníženou motivací se však potýká i řada zaměstnanců navrátivších se z pandemického režimu nebo i z home-office. Často fungovali v jiném rytmu, v jiném tempu a také byl někdy odlišný objem a charakter požadované a odváděné práce.

Jen menší část z firem, 14 % podniků, řešila během pandemie otázky kybernetické bezpečnosti při práci svých zaměstnanců na home-office. Buď totiž fungují v prostředí, v němž byly nuceny tuto otázku řešit bez ohledu na pandemii, nebo z jakéhokoliv důvodu necítí potřebu kybernetickou bezpečnost řešit.  Z průzkumu vyplývá, že výjimkou jsou průmyslové a výrobní firmy, z nichž téměř čtvrtina v pandemii vyšší zabezpečení řešila. Důvodem může být fakt, že tento sektor před pandemií využíval vzdálený přístup typicky v menší míře než například maloobchod a e-shopy. Naopak poměrně málo se toto téma dotklo služeb – velká řada z nich ani nebyla on-line možná. Téměř polovina firem řešila kybernetickou bezpečnost vlastními silami, zhruba třetina s externím dodavatelem a průměrné náklady činily 45.000 .

Tolik zmiňovaný home-office měl i pozitivní dopady. Nejčastěji podnikatelé z pohledu na zaměstnance zmiňovali úsporu času souvisejícího s cestou do práce a zpět. Velmi oceňovaným dopadem byla flexibilita – tj. lepší plánování času a sladění rodinného života s prací. Významný faktor zmiňovaný respondenty byla rovněž finanční úspora jak pro firmy (vytápění, úklid prostor, energie, občerstvení, obsluha recepce apod.), tak pro zaměstnance (jízdné, ale i například úspora za oblečení, obuv apod.).

Nesmíme ale zapomínat na to, že pro určitou skupinu lidí a určité osobnostní typy není home-office vhodnou formou práce (ztráta motivace, snížený výkon, malá disciplína, postrádání sociálního kontaktu, neschopnost plánovat čas mimo pracoviště, mixování pracovního a soukromého života apod.).

Finanční odměna je vzdor rostoucím mzdám a platům stále považována za největší motivaci k práci. Velmi vysoko jsou však také ceněny vztahy a celková atmosféra ve firmě. Pozitivita, humor a dobré vztahy jsou psychologicky nejlepší prevencí fluktuace i osobního vyhoření. Lidé v práci tráví více než polovinu aktivní části dne, proto je tento faktor velmi významný. I v této otázce vystupuje specificky výroba a průmysl – zdá se, že v nich zdá zaměstnanci více než v jiných oblastech ekonomiky prahnou po zajímavé náplni práce. Je to často ve vazbě na vzdělání, do něhož museli investovat, a následné touze posunout svou kvalifikaci a zkušenost dál.

Benefity ovlivňují motivaci zaměstnanců jen z 20 %. V rámci nich je však již nyní patrný trend spojený s „work-life balance“. Na první oceňované příčce se umístila pružná pracovní doba, která právě sladění se soukromím umožňuje nejlépe. Velmi často jsou zaměstnavateli poskytovány pracovní nástroje i pro soukromé využití (notebook, telefon, tablet) – zde je však poměrně velký rozdíl mezi firmami a živnostníky. Časté je i poskytování občerstvení na pracovišti (třetina firem), a rovněž příspěvek na stravování, např. ve formě stravenek, je stále jedním z nejčastějších benefitů. Nově zavedeným benefitem v posledních 12 měsících byla právě možnost práce z domova a pružná pracovní doba.

Téměř čtvrtina zaměstnavatelů však v posledních 12 měsících řešila stres zaměstnanců, dalších 15 % emoční a závažné zdravotní problémy. Negativní jevy jako stres, emoční a zdravotní problémy spojené s výkonem práce se nejvíce objevovaly v obchodě, kde se silně projevuje tlak na výkon, jenž je relativně snadno monitorovatelný. Také dopad pandemie byl právě v případě obchodu drtivý – tedy je dost pravděpodobné, že se ze zaměstnavatele na zaměstnance částečně mohly přenést nejistota, úzkost a strach o budoucnost.

Firemní akce jsou stále nejpopulárnější způsob stmelování kolektivu. Důležité jsou i kamarádské vztahy a celková atmosféra. Ty jsou sice zmíněny jen v 9 % patrně kvůli obtížné uchopitelnosti či definici, ale její význam dokládají poté individuální odpovědi respondentů jako humor či společné vymýšlení výrobků. Význam firemní atmosféry najdeme i v odpovědi na otázku motivace, kde spolu se vztahy tvořila více než 50% důležitost.

Malé a střední podniky uvádějí, že jim v průměru chybí tři zaměstnanci. V průzkumu byly zastoupeny většinou menší firmy, ale v zásadě výsledky kopírují všeobecnou statistiku, že v ekonomice akutně chybí cca 10 % pracovníků. Poptávka je zdaleka nejvyšší v průmyslu a ve výrobě, kde chybí v průměru více jak 4 zaměstnanci.

Téměř 70 % podniků hledá nové zaměstnance přes známé a jejich doporučení. V segmentu malých a středních podniků, a zvláště v regionech, je tento způsob recruitmentu zcela typický a logický: tyto firmy až na výjimky zpravidla nedělají masový nábor, chtějí spolehlivé a prověřené lidi s dobrou referencí, které doplňují do stavu většinou po jednotkách. Individuální přístup k této problematice se jim zpravidla vyplácí, „střílet naslepo“ (tj. absolvovat anonymní náborový proces v jeho všech fázích) je pro malé a střední firmy zdlouhavé, drahé a zejména s málo predikovatelným výsledkem. Současně je pro ně výrazně dražší než pro korporáty přijmout, administrovat, alokovat kapacity, zaučit a jinak investovat do člověka, který možná ani nemá opravdový zájem či se na pozici nehodí, a ve zkušební době odejde. To se v případě osobních kontaktů na doporučení děje výrazně méně často. Téměř 40 % firem využívá specializované portály Jobs.cz, Práce.cz a další, pouze pětina firem využívá úřady práce, zhruba každá desátá firma pak personální agentury. Téměř 10% podíl již dotahují sociální sítě Facebook a LinkedIn.



01.10. 15:57  amatéři (Heraklites Krakatis)


Přečtěte si také:

07.10.2019Jak najít dobrou účetní, abyste se nespálili... Komora certifikovaných účetních (KCÚ)
20.06.2019Trump si našel svůj nový terč Saxo Bank (Saxo Bank)
06.06.20194 tipy, jak najít novou práci rychleji Orange Academy (Orange Academy)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.