skoda-auto.cz (Škoda auto)
Auto Moto  |  27.09.2021 10:12:01

ŠKODA 130 RS: 40 let od zisku titulu v Mistrovství Evropy cestovních vozů 1981

Od roku 1976 byly v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) povoleny vozy připravené podle specifikací skupiny 5 a skupiny 2. Zatímco velmi propracované, a tedy i velmi drahé siluety postavené podle pravidel skupiny 5 brzy zanikly, skupina 2 byla blíže sériové produkci a těšila se pozornosti řady výrobců a fanoušků.

Mistrovství Evropy cestovních vozů tehdy přilákalo na klasické tratě jako Nürburgring-Nordschleife, Silverstone nebo Monza statisíce diváků. Velká cena Brna v tehdejším Československu byla jednou z mála příležitostí, kdy mezinárodní závodní scéna zavítala na východní stranu tzv. železné opony.

Závodní pole se skládalo z několika divizí podle objemu motoru, přičemž divize 1 stanovila maximální hranici objemu na 1300 cm3. Body do mistrovství v klasifikaci výrobců se udělovaly podle výsledků v dané divizi. Série tak byla atraktivní nejen pro konstruktéry velkých vozů, ale také pro výrobce sériových vozů s relativně malými motory, což byl případ i značky ŠKODA.

Z kupé Š 110 R s pohonem zadních kol a motorem vzadu vyvinula ŠKODA čistokrevný závodní stroj – model 130 RS. Vůz skupiny 2 byl homologován 1. května 1975. Když se ŠKODA rozhodla vstoupit do ETCC, měl za sebou již úspěchy v Mistrovství světa v rallye, například 1. místo ve své třídě na Rallye Monte-Carlo 1977. ŠKODA 130 RS slavila nespočet vítězství také na východoevropských okruzích.

Hmotnostní limit v divizi 1 byl velmi nízký: jen 720 kilogramů. Inženýři značky ŠKODA tak museli na vnější panely dveří, střechu a přední kapotu použít hliníkovou slitinu a na přední i zadní blatníky a kryt motoru sklolaminát. Díky hliníkovému bloku měl motor odvozený od sériového vozu ŠKODA 120 S závodění již v genech. Vodou chlazený čtyřválec o objemu 1,3 litru se speciální hlavou, extra dlouhým sáním a sycený dvěma dvoukomorovými karburátory Weber o průměru 40 nebo 45 milimetrů dosahoval v závislosti na naladění výkonu 125 až 142 k. Systém mazání se suchou skříní udržoval tlak oleje pod kontrolou i v nejnáročnějších závodních podmínkách. Výkon motoru na trať přenášela pětistupňová převodovka, později byla homologována čtyřstupňová verze, a samosvorný diferenciál. Výbavu doplňovaly brzdy Girling, tlumiče Koni a pneumatiky Goodyear obuté na 13- nebo 15palcových kolech z lehké slitiny.

V průběhu let postavilo tovární oddělení motorsportu 200 vozů ŠKODA 130 RS. Kromě toho ale i řada soukromých týmů přestavěla silniční vozy 110 R na vlastní závodní 130 RS, takže byl tento vůz zejména ve východní Evropě běžně k vidění na tratích okruhových závodů a rallye.

Okamžitý úspěch v Mistrovství Evropy cestovních vozů
Když se v roce 1980 objevily v ETCC první vozy ŠKODA 130 RS, jejich konkurenty v divizi 1 byly především vozy značek Alfa Romeo a Fiat, později se do boje o vítězství v divizi 1 zapojilo také Audi. Vozy ŠKODA 130 RS ale začaly okamžitě vyhrávat, z devíti závodů získaly sedm divizních vítězství.

Protože se do celkového hodnocení započítávalo pouze sedm nejlepších výsledků, nasbírala ŠKODA maximální počet 140 bodů, stejně jako tři další výrobci. Podle regulí se v takové situaci (ex aequo) musel zohlednit lepší osmý výsledek. Česká značka tak nakonec obsadila celkové druhé místo.

Sezóna ETCC 1981 se skládala z osmi závodů, z nichž většina se jela na 500 kilometrů. Všechny továrnou podporované týmy ŠKODA měly české posádky. Protože bylo běžnou praxí, že nejlepší jezdci během jednoho závodu sdíleli dva vozy, často se jejich jména v konečném výsledku objevovala na různých pozicích. Například když ŠKODA zahájila sezónu vítězstvím v divizi 1 na čtyřhodinovce v Monze, byli Břetislav Enge a Zdeněk Vojtěch klasifikováni jako první i jako třetí. Dvojice, podporovaná dalšími jezdci, jako například Václavem Bervidem a Janem Šenkýřem, vyhrála ve své divizi kromě domácí Velké ceny Brna a Tourist Trophy na legendárním okruhu Silverstone také v závodech na 500 kilometrů na Vallelunze nedaleko italského hlavního města Říma, v Doningtonu a na Enna-Perguse na Sicílii. Josef Michl, Oldřich Vaníček a Petr Martinovský si za volantem vozu ŠKODA 130 RS připsali další dvě divizní vítězství, takže značka získala sedm vítězství z prvních sedmi závodů sezóny. Teprve v závěrečném podniku EG Trophy v Zolderu 27. září 1981 slavil šampaňským z nejvyššího stupně vítězů jiný tým.

Do celkového hodnocení se opět započítávalo pouze sedm nejlepších výsledků. Za sedm divizních vítězství získala ŠKODA celkem 140 bodů, stejně jako BMW v divizi 5. I tentokrát se zohledňoval osmý výsledek. ŠKODA použila třetí místo ze Zolderu, na které BMW nedosáhlo. Nakonec tak titul výrobců v Mistrovství Evropy cestovních vozů putoval do Mladé Boleslavi.

Pro sezónu 1982 se v ETCC zásadně změnily technické předpisy a vůz ŠKODA 130 RS již nebyl způsobilý. Značka se v motoristickém sportu opět zaměřila na rallye a z nástupnického modelu ŠKODA 130 LR vyvinula další stroj, který zvítězil ve své třídě.

ŠKODA 130 RS Group 2 – Technické údaje

Motor:
řadový čtyřválec, čtyřtaktní, osm ventilů v hlavě válců, atmosférické plnění, dva dvojité karburátory 40 alt. 45 mm, chlazení vodou, mazání se suchou skříní, uložený podélně vzadu se sklonem 30° na stranu spolujezdce,
vrtání x zdvih 75,5 x 72,0 mm, objem 1289 cm3
varianta evolution: 75,7 x 72,0 mm, objem 1299 cm3
kompresní poměr 10,0:1

Výkon:
125–142 k při 8500 1/min

Převodovka:
manuální 5 stupňová (od roku 1976: 4stupňová) s různými převody

Karoserie:
dvoudveřová ocelová samonosná karoserie kupé, rozšířené blatníky, přední kapota, vnější panely dveří a střecha z hliníkové slitiny, přední a zadní blatníky, kryt motoru a přední spoiler ze sklolaminátu, zadní a boční okna z Perspexu

Podvozek:
vpředu: dvojitá příčná ramena, vinuté pružiny, teleskopické tlumiče, zkrutný stabilizátor
vzadu: kyvná ramena, vinuté pružiny, teleskopické tlumiče, zkrutný stabilizátor

Brzdy:
vpředu: kotoučové s průměrem 259 mm, třmeny Girling
vzadu: bubnové, průměr 230 mm

Kola:
průměr 13 nebo 15 palců, maximální šířka pro ETCC: 9 palců

Rozměry:
délka: 4020 mm
šířka: 1720 mm
rozvor: 2400 mm
minimální hmotnost pro ETCC: 720 kg

Mistrovství Evropy cestovních vozů 1981 – výsledky týmů s vozy ŠKODA 130 RS*

4 hodiny Monza (I):
1. Břetislav Enge/Václav Bervid/Zdeněk Vojtěch
3. Jan Šenkýř/Břetislav Enge/Zdeněk Vojtěch

500 km Vallelunga (I):
1. Jan Šenkýř/Břetislav Enge/Zdeněk Vojtěch
2. Břetislav Enge/Zdeněk Vojtěch
3. Adolf Fešárek/Josef Sivík

500 km Donington (GB):
1. Břetislav Enge/Zdeněk Vojtěch
3. Adolf Fešárek/Josef Sivík

Austria Trophäe Salzburg (A)
1. Josef Michl/Oldřich Vaníček

Grand Prix Brno (Československo)
1. Břetislav Enge/Zdeněk Vojtěch
2. Josef Michl/Oldřich Vaníček/Petr Martinovský
3. Jan Šenkýř/Zdeněk Vojtěch
4. Adolf Fešárek/Josef Sivík/ Vít Kotas

500 km Enna-Pergusa (I)
1. Jan Šenkýř/Břetislav Enge/Zdeněk Vojtěch
3. Josef Michl/Oldřich Vaníček/Petr Martinovský
4. Břetislav Enge/Zdeněk Vojtěch

Silverstone Tourist Trophy (GB)
1. Jan Šenkýř/Břetislav Enge/Zdeněk Vojtěch
3. Josef Michl/Oldřich Vaníček/Petr Martinovský

EG Trophy Zolder (B)
3. Josef Michl/Oldřich Vaníček/Petr Martinovský
4. Adolf Fešárek/Josef Sivík

* v divizi 1 (vozy skupiny 2 do zdvihového objemu 1300 cm3)

Mistrovství Evropy cestovních vozů 1981 – hodnocení výrobců

1. ŠKODA, 140 bodů*
2. BMW, 140 bodů *
3. Ford, 117 bodů
4. Audi, 110 bodů
5. Mazda, 92 bodů
6. Opel, 58 bodů

* započítává se sedm nejlepších výsledků z osmi závodů, ŠKODA měla lepší osmý výsledek (podle ex aequo)

The post ŠKODA 130 RS: 40 let od zisku titulu v Mistrovství Evropy cestovních vozů 1981 appeared first on ŠKODA Storyboard.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688