Je čas nakoupit Nio akcie? Světové prodeje elektromobilů rostou
V dnešní analýze se zaměříme na akcie Nio (NIO). Jde o čínskou společnost patřící do sektoru elektromobilů. Firma Nio je obecně považována za jednoho z největších čínských konkurentů Tesly. Elektromobilový průmysl je v dané zemi v tomto ohledu velmi klíčový.
Podíváme se tedy na vývoj elektromobility nejen v Číně, ale i v globálním měřítku. Rozebereme si i aktuální cenový graf. Podívejte se na fundamentální a technickou analýzu Nio akcie.
V článku se dozvíte:
- Globální prodeje elektromobilů stoupají
- Byznys s elektromobily v Číně raketově roste
- Nio plánuje nové řady vozů a masovou produkci
- Fundamentální analýza Nio akcie (NIO)
- Technická analýza Nio akcie (NIO)
- Závěrem
- Obchodujte s akciemi Nio (NIO) prostřednictvím LYNX
Globální prodeje elektromobilů stoupají
I navzdory pandemii globální prodeje elektromobilů horentně stoupají. Za rok 2020 prodeje v relativních číslech vzrostly o 43 %. Jenom v Číně se prodalo na 1,3 milionu kusů. Meziročně prodeje vzrostly o 8 %. Čína je obrovským trhem, který má až 41% podíl celosvětových prodejů. Avšak Evropa Čínu dohání. Vůbec poprvé se na starém kontinentě prodalo více elektroaut.
Nikoho určitě nepřekvapí ani informace, že americká Tesla není v Číně nejprodávanějším elektro vozem. Tesla je příliš drahá a jejich auta relativně velká. V ČLR je nejprodávanějším vozem tzv. Hongguang Mini, což vyrábí „joint venture“ SAIC-GM-Wulling Automobile. Jedná se o skutečně velmi malinkaté a levné elektrické vozidlo. V základní výbavě stojí v přepočtu asi 100 tisíc korun. Velikostí se podobá vozu Škoda CitiGo. Joint venture je složeno ze tří automobilek. Čínská státní SAIC Motor, tradiční americký výrobce General Motors a další čínská společnost Wuling Motors.
Celosvětové prodeje elektromobilů. Zdroj: statista.com
Jak vyplývá z přiloženého grafu, celosvětově dominuje Tesla model 3. Druhé nejprodávanější elektrické vozidlo je právě čínský HongGuang Mini. Drtivá většina těchto čínských vozů se prodá právě v ČLR. Vozidlo je totiž skutečně použitelné spíše jen na krátké vzdálenosti ve městech. Nikoliv na delší trasy.
Poptávka ze strany Číňanů tedy soustavně roste. Hlavně ve velkých městských oblastech, protože je zde dostatečná elektrická infrastruktura. V rurálních oblastech lze předpokládat, že řidiči preferují auta se spalovacími motory. Čína již více jak dekádu elektromobilitu skrze nejrůznější subvence podporuje. Probíhá zde masivní budování infrastruktury a to včetně nabíjecích stanic. I ČLR má v plánu za cca 40 let dosáhnout tzv. uhlíkové neutrality.
Byznys s elektromobily v Číně raketově roste
Za více jak polovinu letošního roku vzrostl počet podnikání, související s elektromobilitou, absolutně o 81 000 firem. Minulý rok činil přírůstek 78 000. Celkově je tak v Číně na 321 000 byznysů, které v tomto odvětví podnikají. Jedná se tedy o mohutně rostoucí sektor, který generuje nemalé výnosy. V obecné rovině se právě nejčastěji zmiňuje Nio, případně další čínští producenti Xpeng Motors a BYD. Například producent BYD prodal k srpnu letošního roku na 61 400 vozů. Meziročně až čtyřikrát více. Poptávka po elektrických vozech stále stoupá.
Faktem je, že do odvětví každý měsíc vstupují tisíce nových ekonomických subjektů. Je zřejmé, že dochází k příliš rychlému nafukování tohoto sektoru ekonomiky. Čínská vláda si toho již všimla a dle slov čínského ministra průmyslu čeká odvětví konsolidace. Jejich ekonomika má v tomto sektoru dosáhnout stability, která přinese sílu. Čínský ministr uvádí, že v těchto chvílích je příliv nových ekonomických subjektů do odvětví příliš rychlý. Dle něj nejsou přírůstky úměrné k velikosti státu. ČLR má vskutku hodně obyvatel, ale je třeba myslet na to, že jednotlivé územní oblasti se od sebe dost ekonomicky liší.
Čínská vláda tudíž začne ořezávat počty nových byznysů, které se chtějí lidově řečeno svézt. Z ekonomického hlediska se tolik subjektů nemůže na trhu uživit – nebudou konkurenceschopné. Respektive by stejně nakonec časem skončili, ale mohlo by to být v masovém měřítku. Z toho mohou vznikat další navazující problémy, které si nejspíš vládnoucí strana nepřeje. Čínské úřady proto neviditelnou ruku trhu nahradí udělováním povolení a limitů. Tím se vstup do odvětví dostane pod kontrolu. Přirozeně to vytvoří i prostředí pro korupci, jako každá byrokracie.
Mimojiné z toho budou těžit právě zavedené čínské firmy jako je Nio, Xpeng a BYD. Když čínské úřady znemožní potenciální konkurenci vstup na trh, logicky si mnohem snáze udrží své podíly na trhu. Teoreticky je možné, že se vytvoří prostředí, které může připomínat oligopol. Státní restrikce totiž k ničemu jinému nevedou. To dokázal již před pár staletími doktor Smith ve své legendární práci Bohatství národů.
Nio plánuje nové řady vozů a masovou produkci
Nio má v plánu vyrábět tři nové typy vozů. Mezi nimi má být vůbec první sedan. Aktuálně totiž automobilka produkuje jenom SUV vozidla. Konkrétně tři různé typy. Je tedy zřejmé, že Nio chce konkurovat Tesle a dalším evropským producentům, což CEO firmy i potvrdil.
Automobilka už na počátku roku oznámila, že plánuje vytvořit novou řadu vozů za účelem větší konkurenceschopnosti vůči vozům Toyota a Volkswagen. Řada má být specifická tím, že se bude jednat spíše o vozy masové výroby. Momentálně Nio vyrábí velmi drahé vozy vyšší třídy. Proto se taky Nio uvádí jako hlavní čínský konkurent Tesly. Krok tedy znamená, že chtějí začít produkci levnějších modelů, které budou mnohem dostupnější.
Samotná logika tohoto kroku není absolutně nijak přelomová, protože na to již ve 20. letech minulého století přišel Henry Ford. Jeho automobilka se toho držela dost dlouho. Společnost Ford od této doktríny částečně upustila až přibližně před 50ti lety. Luxusnější vozy začala vyrábět až mnohem později od svého vzniku. Nio na to jde akorát „od shora“. Napřed drahé vozy, až poté ty levnější. Pokud se chcete o společnosti Nio dozvědět více, přečtěte si náš dřívější článek.
Fundamentální analýza Nio akcie
Kvartální účetní období
Nio se může pochlubit stabilně rostoucími výnosy. Za první kvartál společnost dosáhla 1,23 miliardy USD a za druhý kvartál 1,31 miliardy USD. Mezi druhým kvartálem minulého roku a tím aktuálním došlo v relativních číslech o více jak 127% růst. Výnosy tudíž stoupají enormně. Profit margin je ovšem navzdory rostoucím výnosům záporný, -7,8 %. Firma si tak připisuje ztrátu 102 milionů USD.
Předešlá čtvrtletí byl profit margin ale na mnohem horších číslech. V první čtvrtletí současného roku šlo dokonce o -61 %. Ačkoliv výnos byl téměř stejný jako druhý kvartál. Provozní výnos je -125 milionů USD, což je mezikvartálně zhoršení o 146 %. Nicméně třetí a čtvrtý kvartál z předešlého roku se též pohyboval v záporných číslech okolo -135 milionů USD.
Rentability vlastního kapitálu (ROE) je -76,8 %. Zisk na akcii (EPS) a poměrový ukazatel P/E nepočítáme, když společnost negeneruje zisk.
Účetní období za fiskální rok
Když dáme rok 2020 do kontrastu s předešlými roky, je dosti úspěšný. Výnos činil 2,36 miliardy USD při profit marginu -34,51 %. Předešlé roky byl profit margin v záporných trojciferných číslech. V případě, že si Nio udrží třetí a čtvrtý kvartál letošního roku v solidních číslech, určitě si oproti roku 2020 polepší. Co se týká ztráty, ta dosáhla 813 milionů USD. Předchozí dva roky ztráta přesahovala miliardu USD.
Provozní výnos byl -658 milionů USD, což znamenalo zlepšení o 59 %. EBITDA se meziročně zlepšila o 68 % na -435 milionů USD. Volné cash flow bylo vůbec poprvé kladné, přesahovalo 119 milionů USD. Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) dosáhla -50 %. Zisk na akcii (EPS) a poměrový ukazatel P/E opětovně nepočítáme, protože automobilka neměla zisk.
Technická analýza Nio akcie
Pro technickou analýzu nám postačí pouze denní graf. V březnu 2020 začala cenová expanze, která vydržela až do počátku letošního roku. Za relativně krátkou dobu se Nio akcie zhodnotily o neuvěřitelných 3 300 %. Price Action bylo po většinu té doby prakticky jenom růstové, až na krátké korekce. Leč ke konci roku bylo znát, že volatilita stoupá a prodejní tlak sílil, zatímco nákupní tlak oslaboval. Historické maximum se v lednu vytvořilo na 77 USD. Od té doby kurz většinu času klesá.
Mezi lednem a květnem letošního roku cena titulu klesla o více jak 50 %. Propad se zastavil na S/R hladině 29 USD. K prvnímu otestování supportu však došlo již v březnu. Zanedlouho ale přišlo druhé otestování, po kterém nastal krátký rostoucí cyklus. Kurz do 1. července expandoval, ale na S/R hladině 56 USD přišlo zamítnutí. Od této chvíle cena zase soustavně klesá, ale nyní není regrese kurzu až tolik dynamická a samospádová jako tomu bylo v prvním čtvrtletí letošního roku.
Vlastně je podoba celé té klesající struktury příhodná, protože se jedná o býčí útvar – klesající klín. Prodejní tlak v rámci patternu postupně slábne, což poznáte jednak ze stále menšího cenové poklesu a jednak z objemů. Klesající objemy nám v tomto případě říkají, že prodejcům dochází síla. Naopak pro potenciální nakupující je to příležitost, pouze čekají na impuls. A ten může velmi brzy přijít, protože jsme relativně blízko od supportu 29 USD a prostoru v rámci klínu rychle ubývá.
Ve prospěch býků právě hraje fakt, že je blízko silný support. Navíc na RSI si všimněte malé býčí divergence. Což pouze potvrzuje, že negativní momentum upadá. V případě, že dojde k odrazu, bude dobrým signálem, když křivka indikátoru prolomí zaznačenou čerchovanou trendovou diagonálu.
Závěrem
Z technického hlediska vidím, že má Nio akcie potenciál pro střednědobý růst. Je evidentní, že nabídková strana trhu je téměř vyčerpaná. Stačí, aby býci svou příležitost využili. A dovolil bych si tvrdit, že se toho dost možná brzy chytnou. Vše nyní závisí na výsledku středeční schůze Federálního výboru pro volný trh (FOMC), zda dojde ke změně v měnové politice. Dosud trhy kalkulovali s tím, že Federální rezervní banka pumpuje do systému ve velkých objemech likviditu (kvantitativní uvolňování). Což nemusí brzy platit.
Co se týká fundamentální stránky, zase je to pouze o očekávání o rostoucích budoucích výnosech. Elektromobilita se těší z mohutného protěžování národních a nadnárodních územních celků, takže se přirozeně počítá s tím, že potenciál výnosů v následujících letech mnohonásobně vzroste. Je v každém případě velice možné, že Nio bude brzy generovat zisk. To by mohlo být spouštěčem pro novou střednědobou cenovou růstovou vlnu.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz