České pivo prorazilo i na jordánský trh
České pivo prorazilo i na jordánský trh
05.09.2021 / 07:49 | Aktualizováno: 05.09.2021 / 07:51
První vlaštovkou na místním trhu je od konce letošního jara Budějovický Budvar. Nově, a to i díky přispění zastupitelského úřadu v Ammánu, je možné dát si tradiční český ležák i v některých významných jordánských hotelech.
Jordánsko zaujímá v množství spotřeby alkoholu ve statistikách Světové zdravotnické organizace zcela opačný konec než Česká republika. Kromě náboženských důvodů prodej ztěžují i speciální a mimořádně vysoká cla a daně na alkohol, jež jeho prodejní cenu zvyšují několikanásobně. Pivo má zde oproti destilátům a vínu navíc i slabší tradici, nicméně jeho obliba stále roste.
Ze zahraničních značek má v Jordánsku dlouhodobě nejsilnější pozici Amstel, který se zde i licenčně vyrábí, v hotelech a specializovaných prodejnách s licencí bývá k dostání obvykle i Heineken. Tradiční místní značkou je Petra, stále více se prosazuje první rodinný pivovar Carakale. Nyní se na jordánský trh dostal i Budějovický Budvar. S ohledem na obecně nízkou místní konzumaci točeného piva dovozce, jordánská společnost Albina&Hanna, zatím volí jen variantu v lahvích a plechovkách.
Společnost Albina&Hanna má s budějovickým pivovarem uzavřenu smlouvu. Její preferencí byl od počátku český partner bez nadnárodního vlastníka. Budvar prodává jednak prostřednictvím svého e-shopu, což je v Jordánsku stále populárnější způsob, jednak ho dodává i do řady specializovaných licencovaných obchodů s alkoholem v Ammánu. Novinkou je, že aktivní spoluprací zastupitelského úřadu ČR v Ammánu se k zařazení Budvaru do nabídky podařilo přesvědčit i sítě hotelů, a to včetně nejstaršího hotelu v Jordánsku, pětihvězdičkového ammánského InterContinentalu.
Prosazování českého piva na jordánském trhu, který je většinově muslimský, je běh na dlouho trať, ukazuje se ale, že to není nemožné. Vzhledem k výrazným překážkám pro alkoholické nápoje a zároveň narůstající místní oblibě nealkoholického piva (zejména s příchutěmi) se českým pivovarům nabízí i poměrně zajímavá příležitost v této oblasti. Pokud je obsah alkoholu nula promile, jsou tyto nápoje volně prodejné v běžných obchodech a nepodléhají speciálním daním, clům a dalším regulačním překážkám jako klasické pivo.
Zuzana Benešová, ekonomická diplomatka
Velvyslanectví ČR v Ammánu
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.