Francie chce být atraktivnější, snižuje proto firemní daně
Ilustrační foto: Shutterstock.
Ministr hospodářství Bruno Le Maire tuto částku označil za „největší za posledních dvacet let“. Ze sumy 50 mld. eur polovina připadá na daňové úlevy firmám a podnikům. Ve snaze posílit konkurenceschopnost francouzských podniků, podpořit nabídku a zachovat průmyslové kapacity vláda nadále pokračuje. Mezi hlavní opatření na podporu byznysu patří snížení daně z příjmu právnických osob a snížení daně z výroby.
Standardní sazba daně z příjmu právnických osob dosahovala ještě v roce 2017 ve Francii výše 33,33 % a byla jednou nejvyšších na světě. Během posledních tří let dochází k jejímu postupnému snížení až na 25 % v roce 2022. Cílem této reformy je vrátit sazbu korporátní daně ve Francii zpět na průměr zemí OECD, zvýšit ziskovost firem a podpořit firemní investice.
K tomuto opatření se přidalo snížení daně z výroby od začátku roku 2021, k němuž vláda přistoupila, aby pomohla nastartovat hospodářské oživení po koronavirové krizi. Vyslyšela tím dlouhodobé kritické hlasy zástupců podnikatelských kruhů na adresu příliš vysokých povinných odvodů firem. Vyplácené mzdy, firemní investice a produktivní kapitál firmy zatěžují ještě předtím, než vygenerují jakýkoliv zisk. Snížení výrobní daně v celkové výši 10 miliard eur ročně považuje exekutiva za stěžejní opatření na podporu firem.
Tímto krokem se snaží přispět k udržení průmyslových kapacit země, které se v posledních dvou dekádách z důvodu snižování nákladů přesouvaly za hranice Francie. Dalším důvodem je snaha o udržení průmyslového know-how, zachování soběstačnosti v klíčových sektorech, jako je zdravotnictví, automobilový nebo letecký průmysl, posílení konkurenceschopnosti francouzských firem a udržení zájmu zahraničních investorů o investování ve Francii.
Více daní Paříž neplánuje
Spolu s plánovanými investicemi, se kterými počítá francouzský plán obnovy, představují daňové reformy ve prospěch soukromých společností příležitost i pro potenciální české investory, kteří mají zájem podílet se na projektech přeměny ekonomického modelu země na více udržitelný, ekologický a digitální. Za zmínku stojí i to, že narozdíl od řady jiných zemí Francie ani nadále o zvyšování daní neuvažuje. Země tak může nabídnout lepší podmínky pro etablování zahraničních firem a přilákat investory z ciziny.
Adriana Rocher, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Paříži
Zuzana Gamrotová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Paříži
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz