Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)
Komodity  |  29.08.2021 20:36:10

Elektromobilitě svítí zelená, v cestě ale stojí bariéry. Třeba na trhu s kovy

Elektromobilita je trend, který silně rezonuje automobilovým průmyslem. I přes podporu ze strany vlád ale naráží na řadu bariér. Jednou z nich je obrovská poptávka po kovech nezbytných pro výrobu baterií i samotných elektromobilů, která tlačí jejich ceny vzhůru. To se odráží i v ceně samotných elektromobilů, jejichž prodej se v řadě zemí neobejde bez dotačních programů. V neposlední řadě je to pak otázka recyklace a udržitelnosti. Cena elektromobilů tak zůstane minimálně v příštích dvou letech pravděpodobně vysoká.

Důvodem vysokých cen je zvýšená poptávka po kovech, které jsou nezbytné pro výrobu baterií, zejména po lithiu, kobaltu a mědi. Jejich nabídka vzhledem k celosvětové podpoře elektromobility nestačí pokrývat poptávku. Nerovnováha mezi nabídkou a poptávkou zvyšuje ceny těchto kovů, přestože podíl elektromobilů na trhu je stále malý. Různé konfigurace baterií nebo možné využití vodíku jako zdroje energie prozatím tlak na používání těchto kovů nesnižují. Vysoké náklady na ně však přispívají k podpoře výzkumu a vývoje alternativních technologií a tyto snahy by mohly v dlouhodobém horizontu situaci změnit, a to i s ohledem na silnou konkurenci zemí, které chtějí získat výhodu v nové generaci vozidel.

Pro Českou republiku je automobilový průmysl klíčovým odvětvím ekonomiky. Proto je logické, že si nechce v oblasti výroby elektromobilů nechat ujet vlak. Svědčí o tom i státní podpora projektu továrny na výrobu baterií, na němž se dohodlo ministerstvo průmyslu a ČEZ. O projekt se už zajímají i Volkswagen nebo LG.

Elektromobilita roste, ale její podíl je malý

Segment elektromobilů celosvětově neustále roste. Zatímco v roce 2019 činil podíl elektroaut 8 %, v roce 2020 to bylo již 13 %. V roce 2020 přitom prodej automobilů s konvenčním pohonem poklesl o 6 %, ale v důsledku vládních pobídkových programů a zvýšeného zájmu o tento segment v Evropě vzrostl prodej elektromobilů o 41 %. Podle dostupných údajů pak vzrostl prodej elektromobilů v prvním čtvrtletí 2021 meziročně o 41 %, ze celý rok se čeká růst až o 70 %.

V Česku se loni počet registrovaných osobních elektromobilů zvýšil téměř o 90 % na 7 103. Nicméně jejich podíl je stále malý, ke konci loňského roku bylo v ČR celkem 6,13 milionu osobních aut. Za malým podílem elektromobilů v Česku je vyšší pořizovací cena v porovnání s automobily se spalovacím motorem. Tento cenový rozdíl je umocněn absencí dotačních programů motivujících jednotlivce a firmy k pořízení elektromobilů. Tyto programy jsou přitom obvyklé v řadě evropských zemí. Rozvoj elektromobility u nás brzdí i špatná infrastruktura dobíjecích stanic. Elektromobilita je však jasný trend a téma rezonuje i na úrovni EU.

Konkurenci elektromobilům samozřejmě podstatně omezí zákaz prodejů spalovacích motorů na některých trzích včetně Evropy do roku 2035. Tento trend vytváří tlak na poptávku po kovech potřebných k výrobě baterií. Jde například o lithium, kobalt, grafit, nikl, kovy vzácných zemin, hliník a měď. V bateriích se používá několik desítek kilogramů kovů, ne-li stovek. Například hliník tvoří přibližně polovinu celkové hmotnosti, následují měď, grafit a nikl.

Hliník se používá nejen v bateriích, ale i v dalších částech vozidel, jako jsou podvozek nebo vnitřní panely, a to pro svou nízkou hmotnosti a schopnost účinně chránit před nárazy. Důležitá je pro elektromobily i měď, ta je nezbytná pro výrobu baterií, ale využívají ji také dodavatelé elektřiny, kteří musejí rozvíjet nové sítě, aby se přizpůsobili elektrifikaci vozového parku a nové poptávce po energii.

Prodeje elektrických aut, CAPEX v rámci průmyslu navázaného na kovy používané v elektromobilech a pokles cen baterií

Poptávka po kovech tlačí na ceny

Společnost Coface očekává, že v letech 20202021 vzrostou ceny niklu o 34 %, hliníku o 25 % a mědi o 47 %. Kromě toho čeká, že dále v letech 2020-2050 poptávka poroste ještě výrazněji. Poptávka po mědi pro elektromobily se bude v tomto období zvyšovat o 9,9 % ročně, zatímco poptávka po niklu pravděpodobně poroste tempem 11,8 % ročně.

Hlavními producenty těchto vysoce žádaných kovů jsou Demokratická republika Kongo, Austrálie, Indonésie, Chile a Rusko, což přimělo vlády těchto zemí k úpravě těžebních zákonů s cílem získat větší podíly na výnosech z těžby, ale také k posílení environmentálních předpisů na ochranu místních komunit. Tlak na těžební a metalurgické společnosti, aby zlepšily nabídku a reagovaly na tyto trendy, bude intenzivní.

Celý článek najdete na https://www.investicniweb.cz/ekonomika-politika/ekonomika/elektromobilite-sviti-zelena-v-ceste-ale-stoji-bariery-treba-na-trhu-s

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Komodity:

Pá   6:15  Dopravce trápí nedostatek kapaliny Adblue (video) Ceskatelevize.cz (ČT)

Přečtěte si také:

Pá 09:39USA: Trh práce otevírá cestu k taperingu Research (Česká spořitelna)







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.