Ekologické zemědělství v Japonsku i přes úskalí mírně získává na popularitě
Ekologické zemědělství v Japonsku i přes úskalí mírně získává na popularitě
27.08.2021 / 07:18 | Aktualizováno: 27.08.2021 / 07:25
Přestože japonská vláda zahájila novou strategii na podporu ekologického zemědělství, stále před zemědělci stojí řada výzev.
Především jde o snížení nákladů zemědělců na výrobu bioproduktů a následně cen biopotravin, zajištění efektivity výroby, nalezení řešení, jak zmírnit fyzickou zátěž zemědělců a také rozšířit prodejní kanály a zlepšit distribuci spotřebitelům. Cílem Strategie zelených potravin, kterou japonská vláda představila v květnu letošního roku, je růst výměry půdy v ekologickém režimu do roku 2050 na 25 % (1 mil. ha).
Podíl zemědělské půdy využívané pro ekologické zemědělství v Japonsku v současné době představuje pouze 0,5 % zemědělské půdy. V minulosti byla v zemědělské politice státu nad ekologickými aspekty upřednostňována vyšší efektivita produkce z důvodu hornatého terénu a omezené výměry půdy vhodné pro zemědělství.
Obtíže přináší i japonské klima, které je v porovnání s Evropou a USA teplejší a vlhčí. Japonští zemědělci proto musí používat k prevenci proti chorobám a škůdcům větší množství chemických látek.
Podle průzkumu Ministerstva zemědělství je cenová hladina produktů organického zemědělství zhruba o 40 – 80 % vyšší než u těch konvenčních. Dle zástupce řetězce s biopotravinami Bio c ´Bon Japon sice trh z ekopotravinami zaznamenal mírný nárůst zákazníků v posledních měsících, avšak aby se poptávka zvýšila výrazněji, ceny by musely být vyšší jen o 20 – 30 %. Problematické je také zajištění stabilních dodávek kvůli malému množství produkce a často neuspokojivému vzhledu prodávaných komodit.
I přes tyto překážky se způsob, jak farmáři i spotřebitelé pohlížejí na ekologické zemědělství, změnil. Mnoho zemědělců se nyní o tento druh hospodaření začalo zajímat s cílem na něj přejít.
Zpracovala: I. Leopoldová, zemědělská diplomatka ZÚ Tokio
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz