plzen.eu (Plzeň)
Z regionů  |  23.08.2021 00:00:00

Plzeň: Do Radčic, Malesic a Křimic budou od září jezdit nově trolejbusy

Do Radčic, Malesic a Křimic budou od září jezdit nově trolejbusy

Zdroj foto: PMDP

Zdroj foto: PMDP

Po loňských úspěšných zkouškách na lince č. 19 město Plzeň zavádí pravidelné spojení do Křimic a Malesic bateriovými trolejbusy. Trolejbusová linka číslo 11 se prodlouží a plně nahradí stávající autobusovou linku číslo 35 z centra města do Radčic, Křimic a Malesic. Díky tomu bude možné ušetřit vypravovaná vozidla MHD, zkrátit interval mezi spoji o víkendových dnech do Radčic, Křimic a Malesic a také mírně doplnit večerní počet spojů k Ústřednímu hřbitovu pro obsluhu nových bytových domů. První trolejbusy vyjedou na prodlouženou linku číslo 11 ve středu 1. září 2021.

Již v první polovině loňského roku prověřovaly Plzeňské městské dopravní podniky možnost využít bateriové (tzv. parciální) trolejbusy pro obsluhu okrajových částí na východě města. Tato vozidla spojují výhody trolejbusové a bateriové technologie. Záložní bateriový zdroj umožňuje plnohodnotný pohyb při výpadku napájení či objíždění překážky. Kapacita baterií vystačí i na obsluhu například okrajových částí města nebo jeho nejbližšího okolí, kam by nebylo rentabilní budovat trolejové vedení. Z Plzně již jezdí bateriové trolejbusy například do Letkova.

Zdroj foto: PMDP

Jak ukázal loňský zkušební provoz, bateriové trolejbusy dlouhou trať do Křimic a Malesic zvládaly i v zimním provozu, lze tedy zahájit provoz pravidelné linky. „S prodloužením trolejbusové linky 11 do Radčic, Křimic a Malesic počítáme od září. Rozšíříme tak stávající síť trolejbusových linek v Plzni a zkrátíme interval pro spojení z centra města do městských obvodů 5, 7 a 9. Například pro Malesice a Křimice se o víkendech zkrátí z 90 minut na 60,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Michal Vozobule a dodal: „Úspory vzniklé prodloužením trolejbusové linky číslo 11 poslouží kromě víkendového posílení i k přidání spojů na Ústřední hřbitov podle požadavků občanů. Dojde k úspoře více než 100 tisíc litrů nafty za rok, 30 tisíc kilometrů dopravního výkonu a jednoho vozidla se dvěma směnami řidičů. Významný je také přínos pro životní prostředí – do ovzduší se dostane o 296 tun oxidu uhličitého ročně méně.“

Po dobu pilotního provozu, který bude trvat pravděpodobně rok, může docházet k drobnějším úpravám jízdních řádů. V jeho závěru bude provedeno vyhodnocení úspěšnosti. V souvislosti s prodloužením linky č. 11 bude zrušena stávající autobusová linka č. 35 do Radčic, Křimic a Malesic.

Zdroj foto: PMDP

V Plzni jezdí již 32 bateriových trolejbusů a další každým rokem přibývají při obnově vozového parku. Pořizování bateriových trolejbusů je také v souladu s aktuální evropskou směrnicí o čistých vozidlech (Clean Vehicle Directive 2009/33/EC). Ta vyžaduje, aby již nyní bylo 41 % a po roce 2025 dokonce 60 % z nově pořizovaných autobusů tzv. čistých. Město Plzeň, resp. PMDP, a. s. nákupem bateriových trolejbusů a plánovaným rozvojem jejich tratí až do roku 2030 zcela naplňuje požadavky této směrnice.

Rozvoj elektrické trakce MHD je v souladu se strategickými dokumenty města, například Plánem udržitelné mobility Plzně. Aktuálně se pracuje též na projektu elektrifikace MHD na Severní Předměstí. S trolejbusy se počítá k fakultní nemocnici na Lochotíně i na Košutku. Pro další linky v Plzni už postačí vybudovat jen krátké úseky tratí. Prioritou města je též zrychlení a zpřesnění veřejné dopravy. Významným krokem je v tomto smyslu upřednostnění MHD na Americké třídě, které bylo zároveň podmínkou prodloužení linky 11 do Malesic a Křimic.

Mapka se zákresem tras stávajících linek MHD č. 11 (trolejbus) a 35 (autobus) a vedením nové prodloužené trolejbusové linky č. 11 od 1. září letošního roku

Mapka se zákresem tras stávajících linek MHD č. 11 (trolejbus) a 35 (autobus) a vedením nové prodloužené trolejbusové linky č. 11 od 1. září letošního roku

Správa veřejného statku města Plzně – je příspěvkovou organizací města Plzně, která se dle Statutu města stará o městské nemovitosti, jejich údržbu a rozvoj. V její kompetenci tedy je správa údržba městských komunikací včetně některých chodníků a stezek, správa veřejného osvětlení a světelného signalizačního značení, správa a údržba lesů, rybníků ale i většiny kašen, fontán, pump a pítek a vybraných parků a lesoparků, jako je např. Borský park, Lochotínský park, Lobezský park, park Potoční a Košutecké jezírko či lesoparky Homolka a Špitálský les.

Text: Eva Barborková

Přílohy

Zveřejněno: 23. 8. 2021, Martin Pecuch

 
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688