plzen.eu (Plzeň)
Z regionů  |  23.08.2021 00:00:00

Plzeň: Do Radčic, Malesic a Křimic budou od září jezdit nově trolejbusy

Do Radčic, Malesic a Křimic budou od září jezdit nově trolejbusy

Zdroj foto: PMDP

Zdroj foto: PMDP

Po loňských úspěšných zkouškách na lince č. 19 město Plzeň zavádí pravidelné spojení do Křimic a Malesic bateriovými trolejbusy. Trolejbusová linka číslo 11 se prodlouží a plně nahradí stávající autobusovou linku číslo 35 z centra města do Radčic, Křimic a Malesic. Díky tomu bude možné ušetřit vypravovaná vozidla MHD, zkrátit interval mezi spoji o víkendových dnech do Radčic, Křimic a Malesic a také mírně doplnit večerní počet spojů k Ústřednímu hřbitovu pro obsluhu nových bytových domů. První trolejbusy vyjedou na prodlouženou linku číslo 11 ve středu 1. září 2021.

Již v první polovině loňského roku prověřovaly Plzeňské městské dopravní podniky možnost využít bateriové (tzv. parciální) trolejbusy pro obsluhu okrajových částí na východě města. Tato vozidla spojují výhody trolejbusové a bateriové technologie. Záložní bateriový zdroj umožňuje plnohodnotný pohyb při výpadku napájení či objíždění překážky. Kapacita baterií vystačí i na obsluhu například okrajových částí města nebo jeho nejbližšího okolí, kam by nebylo rentabilní budovat trolejové vedení. Z Plzně již jezdí bateriové trolejbusy například do Letkova.

Zdroj foto: PMDP

Jak ukázal loňský zkušební provoz, bateriové trolejbusy dlouhou trať do Křimic a Malesic zvládaly i v zimním provozu, lze tedy zahájit provoz pravidelné linky. „S prodloužením trolejbusové linky 11 do Radčic, Křimic a Malesic počítáme od září. Rozšíříme tak stávající síť trolejbusových linek v Plzni a zkrátíme interval pro spojení z centra města do městských obvodů 5, 7 a 9. Například pro Malesice a Křimice se o víkendech zkrátí z 90 minut na 60,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Michal Vozobule a dodal: „Úspory vzniklé prodloužením trolejbusové linky číslo 11 poslouží kromě víkendového posílení i k přidání spojů na Ústřední hřbitov podle požadavků občanů. Dojde k úspoře více než 100 tisíc litrů nafty za rok, 30 tisíc kilometrů dopravního výkonu a jednoho vozidla se dvěma směnami řidičů. Významný je také přínos pro životní prostředí – do ovzduší se dostane o 296 tun oxidu uhličitého ročně méně.“

Po dobu pilotního provozu, který bude trvat pravděpodobně rok, může docházet k drobnějším úpravám jízdních řádů. V jeho závěru bude provedeno vyhodnocení úspěšnosti. V souvislosti s prodloužením linky č. 11 bude zrušena stávající autobusová linka č. 35 do Radčic, Křimic a Malesic.

Zdroj foto: PMDP

V Plzni jezdí již 32 bateriových trolejbusů a další každým rokem přibývají při obnově vozového parku. Pořizování bateriových trolejbusů je také v souladu s aktuální evropskou směrnicí o čistých vozidlech (Clean Vehicle Directive 2009/33/EC). Ta vyžaduje, aby již nyní bylo 41 % a po roce 2025 dokonce 60 % z nově pořizovaných autobusů tzv. čistých. Město Plzeň, resp. PMDP, a. s. nákupem bateriových trolejbusů a plánovaným rozvojem jejich tratí až do roku 2030 zcela naplňuje požadavky této směrnice.

Rozvoj elektrické trakce MHD je v souladu se strategickými dokumenty města, například Plánem udržitelné mobility Plzně. Aktuálně se pracuje též na projektu elektrifikace MHD na Severní Předměstí. S trolejbusy se počítá k fakultní nemocnici na Lochotíně i na Košutku. Pro další linky v Plzni už postačí vybudovat jen krátké úseky tratí. Prioritou města je též zrychlení a zpřesnění veřejné dopravy. Významným krokem je v tomto smyslu upřednostnění MHD na Americké třídě, které bylo zároveň podmínkou prodloužení linky 11 do Malesic a Křimic.

Mapka se zákresem tras stávajících linek MHD č. 11 (trolejbus) a 35 (autobus) a vedením nové prodloužené trolejbusové linky č. 11 od 1. září letošního roku

Mapka se zákresem tras stávajících linek MHD č. 11 (trolejbus) a 35 (autobus) a vedením nové prodloužené trolejbusové linky č. 11 od 1. září letošního roku

Správa veřejného statku města Plzně – je příspěvkovou organizací města Plzně, která se dle Statutu města stará o městské nemovitosti, jejich údržbu a rozvoj. V její kompetenci tedy je správa údržba městských komunikací včetně některých chodníků a stezek, správa veřejného osvětlení a světelného signalizačního značení, správa a údržba lesů, rybníků ale i většiny kašen, fontán, pump a pítek a vybraných parků a lesoparků, jako je např. Borský park, Lochotínský park, Lobezský park, park Potoční a Košutecké jezírko či lesoparky Homolka a Špitálský les.

Text: Eva Barborková

Přílohy

Zveřejněno: 23. 8. 2021, Martin Pecuch

 
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.